Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
L 5 Bilag 1
Offentligt
742588_0001.png
742588_0002.png
742588_0003.png

HØRINGSNOTAT

OM

FO R SL AG TI L LO V OM ÆN D RI NG AF LO V OM CO 2-

K VO TE R OG LO V OM F REMM E AF VE D V AR E N D E

E N E RGI (K VO TEREG U LE RI NG AF LU F TF AR T OG

FORLÆNGELSE AF SKROTNINGSORDNINGEN FOR

VINDMØLLER)

Forslag til lov om ændring af lov om CO2-kvoter (kvotereguleringen af luftfart) har væretsendt i høring i perioden fra d. 8. juli 2009 til d. 14. august 2009. Høringskredsen bestod afsamtlige parter fra den oprindelige kvotelov, samt de omfattede luftfartsoperatører.Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (forlængelse af skrot-ningsordningen for vindmøller) har ikke været i høring, men været drøftet med parterne i sek-toren, som støtter ændringen.En stor del af høringskredsen er ikke berørt af forslaget - der alene vedrører flybranchen - oghar derfor ikke fundet anledning til at reagere i høringsrunden.Aarhus Universitet, CO-Industri, DANAK, Dansk Fjernvarme, DTU, ErhvervsflyvningensSammenslutning, Foreningen Registrerede Revisorer samt Realkreditrådet har meddelt, atde ikke har bemærkninger til lovforslaget.Forbrugerrådet har meddelt at de, af ressourcemæssige årsager, ikke har mulighed for atforholde sig til forslaget.Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:Energiklagenævnet, Danmarks Naturfredningsforening (DN), Dansk Industri (DI), LO, samtForeningen af Statsautoriserede Revisorer..Generelt er der meget få bemærkninger til lovforslaget. Nedenfor redegøres for hovedtræk-kene i bemærkningerne. Energistyrelsens kommentarer til bemærkningerne er angivet i kur-siv.

Ordningen generelt

LO er positive over for lovforslaget og sætter pris på de indirekte positive effekter, som ord-ningen kan have for lufthavnspersonalets arbejdsmiljø.DN bakker op om en øget regulering af luftfartens emissioner, men påpeger, at sektorenburde have været pålagt en brændstofafgift i stedet for at blive omfattet af kvotehandelssy-stemet. Derudover finder DN det problematisk, at operatørerne vil blive tildelt en betydeligmængde gratiskvoter.Energistyrelsens bemærkninger hertil:Side 1
Lovforslaget følger direktivteksten tæt og alternative reguleringsformer for luftfartssektorensCO2-udledning har derfor ikke været relevant i denne sammenhæng, da det er inkludering afluftfartsoperatører i kvoteordningen, der er vedtaget i direktivet.Antallet af gratiskvoter, der tildeles operatørerne, er specificeret i direktivet og dermed ikkenoget der kan tages nationale beslutninger om. Ens tildelingskriterier er i øvrigt essentielt forat forhindre ulige konkurrenceforhold i denne meget internationaliserede sektor.De 97 % og 95 %, som DN henviser til i deres høringssvar, er ikke andelen af gratiskvoter,men derimod den andel af luftfartens gennemsnitlige udledninger i 2004-2006, der vil udgøreden totale mængde luftfartskvoter for henholdsvis året 2012 og 2013 og frem. Da 15 % afden samlede luftfartskvotemængede afsættes til aktionering og 3 % til de såkaldte ”new en-trants”, er andelen af gratiskvoter derfor 85 % og 82 % af den totale mængde luftfartkvoter.Hvor mange gratis kvoter den enkelte luftfartsoperatør tildeles afhænger af luftfartsoperatø-rens verificerede tonkilometerdata for 2010 og benchmarks, som vil blive fastlagt af Europa-Kommissionen.

Operatørernes administrative byrder i relation til loven

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) gør opmærksom på, at der i lovens be-mærkninger bør henvises til verifikationsbekendtgørelsen. Derudover mener foreningen, atKommissionens estimat af betydning for billetpris er for lav og ikke inkluderer omkostningertil verifikation og etablering af datahåndteringssystemer. Det samme gælder operatørernesdriftsudgifter.
Energistyrelsen bemærkninger:Der er nu i lovbemærkningerne henvist til Verifikationsbekendtgørelsen som foreslået atFSR.Angående kommentarerne til estimaterne for virksomhedernes økonomiske byrde fremgårdet af lovforslagets generelle bemærkninger, at de estimerede omkostninger for at være om-fattet af kvoteordningen er eksklusiv udgifter til verifikator og adgang til kvoteregister. Derud-over vil der som anført af FSR være en engangsudgift til etablering af et datahåndteringssy-stem. Energistyrelsen mener ikke, at det er muligt at give et kvalificeret estimat på denne ud-gift. Nogle selskaber har allerede avancerede datahåndteringssystemer, der blot skal tilpas-ses denne nye regulering, mens andre skal oprette et nyt system. Andre igen vil formodentligkøbe et af de mange specifikt udviklede systemer, som diverse europæiske konsulentfirmaerudbyder. Desuden er kravet til datahåndteringsystemer anderledes, hvis operatørerne ersmå udledere.

Anvendelse af provenu fra aktionering

DN mener at provenuet fra aktionering af luftfartskvoter skal øremærkes til forskning og ud-vikling i luftfartssektoren eller klimaprojekter.Energistyrelsens bemærkninger:Det fremgår af lovbemærkningerne, at auktioneringen af kvoter vil generere et merprovenu tilmedlemsstaterne. Provenuet anbefales i direktivet anvendt til projekter til imødegåelse afklimaændringer, vedvarende energi m.m. men dette er ikke et krav. Det foreslås derfor, atSide 2
provenuet fra bortauktionering af kvoter tilfalder statskassen, i lighed med hvad der gælder iden eksisterende kvotelov. Kommissionen skal underrettes om, hvad provenuet er blevetbrugt til..

Andet

DI bemærker, at foreningen finder lovbemærkningernes estimat på næsten 4 %. for luftfar-tens samlede andel af mængden af udledt CO2højere end det estimat på 2-3 % som kildersom f.eks. IATA opgiver.Energistyrelsen bemærkninger:Baseret på oplysninger som EEA (Det Europæiske Miljøagentur) har indsendt til UNFCCC(FNs Klima Konvention) i maj 2009 udgjorde CO2-udledningen fra international luftfart 3,2 %af udledningerne fra EU-15 i 2007, mens indenrigs luftfart stod for 0,6 % af udledningerne. IEU-15 udgjorde luftfartens udledninger således 3,8 % af de samlede udledninger i 2007.Denne reference er nu præciseret i lovforslagets generelle bemærkninger.

Øvrige bemærkninger fra Energistyrelsen

Siden loven blev sendt i offentlig høring, har Energistyrelsen fra Europa-Kommissionen mod-taget en opdateret liste over hvilke selskaber Danmark skal administrere. Ifølge denne listeer der nu tale om 26 danske og 20 udenlandske selskaber.
Side 3