Retsudvalget 2009-10
L 49
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. november 2009Statsretskontoret2009-730-1017AHN40625
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 200 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven og lov om politiets virksomhed (Styrket ind-sats mod omfattende forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. no-vember 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 200 vedrørende forslag til lov om ændring af straffe-
loven og lov om politiets virksomhed (Styrket indsats mod omfatten-
de forstyrrelse af den offentlige orden m.v.) (L 49):
”Er den administrative frihedsberøvelse i politiloven, der medlovforslaget foreslås forlænget til 12 timer, omfattet af grund-lovens stk. 3 eller stk. 6?”Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det vedrører grund-lovens § 71, stk. 3 og 6.Grundlovens § 71 har følgende ordlyd:”§71.
Den personlige frihed er ukrænkelig. Ingen dansk bor-ger kan på grund af sin politiske eller religiøse overbevisningeller sin afstamning underkastes nogen form for frihedsberø-velse.Stk. 2.Frihedsberøvelse kan kun finde sted med hjemmel iloven.Stk. 3.Enhver, der anholdes, skal inden 24 timer stilles foren dommer. Hvis den anholdte ikke straks kan sættes på frifod, skal dommeren ved en af grunde ledsaget kendelse, derafsiges snarest muligt og senest inden tre dage, afgøre, omhan skal fængsles, og, hvis han kan løslades mod sikkerhed,bestemme dennes art og størrelse. Denne bestemmelse kanfor Grønlands vedkommende fraviges ved lov, forsåvidt detteefter de stedlige forhold må anses for påkrævet.Stk. 4.Den kendelse, som dommeren afsiger, kan af ved-kommende straks særskilt indbringes for højere ret.Stk. 5.Ingen kan underkastes varetægtsfængsel for en forse-else, som kun kan medføre straf af bøde eller hæfte.Stk. 6.Udenfor strafferetsplejen skal lovligheden af en fri-hedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myn-dighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlæn-dinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, eller den,der handler på hans vegne, forelægges de almindelige dom-stole eller anden dømmende myndighed til prøvelse. Nærme-re regler herom fastsættes ved lov.Stk. 7.Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergi-ves et af folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende skalhave adgang til at rette henvendelse.”Som det fremgår, er grundlovens § 71 opbygget således, at bestemmel-serne i stk. 1-2 vedrører enhver form for frihedsberøvelse, stk. 3-5 vedrø-
2
rer frihedsberøvelse inden for strafferetsplejen, og stk. 6-7 vedrører ad-ministrativ frihedsberøvelse.Politiet kan med hjemmel i politilovens § 8, stk. 4, og § 9, stk. 3, undernærmere angivne betingelser foretage administrativ frihedsberøvelse, derskal være så kortvarig og skånsom som muligt, og som så vidt muligt ik-ke må udstrækkes ud over 6 timer. Med lovforslaget foreslås fristen forfrihedsberøvelse efter de nævnte bestemmelser udvidet til 12 timer.Frihedsberøvelse efter de nævnte regler i politiloven har som nævnt ka-rakter af administrativ frihedsberøvelse og er derfor omfattet af grundlo-vens § 71, stk. 6. Dette indebærer bl.a., at lovligheden af en frihedsberø-velse på begæring af den frihedsberøvede skal indbringes for retten.Om reglerne for behandling af klager over politiets administrative fri-hedsberøvelser efter reglerne i politiloven henvises til besvarelsen afspørgsmål nr. 17 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.Det fremgår heraf bl.a., at der er en særlig nem adgang til domstolsprø-velse, jf. reglerne i retsplejelovens kapitel 43 a om prøvelse af admini-strativt bestemt frihedsberøvelse, som finder anvendelse bl.a. ved fri-hedsberøvelse efter reglerne i politiloven.
3