Jeg skal bare sige til hr.
Johs.
Poulsens bemærkning om det, som han sagde, meget store flertal i Folketinget, der hen over hovedet på Det Radikale Venstre har vedtaget nogle ændringer af lovgivningen om vand, at hr.
Johs.
Poulsen har ganske ret i, at når det er sådan, at Enhedslisten er involveret i et forlig, vil de indsigelser, der kommer, altid blive behandlet grundigt og seriøst.
Det er sådan set det, vi er i færd med at gøre, og så er det ikke afgørende for os, om ting kommer det ene eller det andet år, når bare det, der ender med at komme ud af det, er godt.
Ellers vil jeg sige i forbindelse med det her lovforslag, at jeg kan deltage i den almindelige, positive grundholdning.
Vi synes, at hensigten med at indføre kvalitets- og sikkerhedssystemer er rigtig god.
Vi er også enige i, at det faktisk er nødvendigt.
Der har nok i alt for mange år været en tilbøjelighed til, at vi i Danmark har troet, at rent vand er en selvfølgelighed.
Der har så været en række konkrete episoder, som viser, at det er det ikke.
Og de undersøgelser, der er lavet om det her, viser også, at der måske er mange steder, hvor det hele ikke går så godt, selv om det ikke er blevet til sådan egentlige sager og skandaler.
Så det er vi meget positive over for, ligesom vi også var positive, da Socialdemokraterne havde nogle tilsvarende tanker i et beslutningsforslag i sidste samling.
I lighed med noget af det, andre også har været inde på, vil jeg sige, at det godt kan være, at det sådan er nemmest at få noget vedtaget og at administrere det bagefter, hvis man bare laver nogle bemyndigelser.
Men vi synes nu alligevel, at man skal lave lovgivningen så præcis, som det er muligt, og begrænse bemyndigelser til det, der er nødvendigt.
Og der kan man indimellem i lovgivningsarbejdet herinde få den opfattelse, at det forholder sig omvendt, nemlig at det handler om at lave så mange bemyndigelser som mulig og så lidt præcis lovgivning som mulig.
Vi synes i hvert fald, at man skal se på det under udvalgsarbejdet, men det ændrer ikke noget ved, at vi, hvad angår den del af lovforslaget, er positive.
Det andet element, som handler om en udskydelse af fornyelsen af vandindvindingstilladelser og -rettigheder indtil 1 år efter, at de kommunale vandplaner er på plads, er for så vidt også meget fornuftigt.
Der er i hvert fald gode argumenter for at gøre det på den måde.
Det, der ikke er så gode argumenter for, og som der heller ikke er så gode forklaringer på, er, hvorfor det har taget så lang tid at lave de vandplaner.
Der må vi gentage det synspunkt, vi har fremført tidligere, nemlig at det simpelt hen er for ringe, at de vandplaner kommer så sent, at det jo i virkeligheden på en række områder er tvivlsomt, om Danmark kan leve op til sine internationale forpligtelser.
Når det er sagt, vil jeg sige, at det ikke tjener noget formål stædigt at insistere på, at de her vandindvindingstilladelser og -rettigheder skal behandles på et tidspunkt, hvor man står umiddelbart over for at skulle vedtage nogle vandplaner, som vil få stor betydning for, hvordan de her ting vil komme til at hænge sammen.
Så det er vi også positive over for.
Selv når det kommer til forenklingsdelen i forslaget, er vi i udgangspunktet positive.
Det er klart, at når denne regering kommer med nogle forslag om, at man vil gennemføre nogle forenklinger af hensyn til dambrugerne, kunne vi godt være meget bekymret for, hvad der lå af miljøproblemer og miljøudfordringer i det forslag.
Men vi synes sådan set, at de elementer, der er her, er fornuftige.
Vi har nogle ting, vi synes, man kunne gøre bedre.
Vi synes, at den faste revurderingsperiode efter miljøbeskyttelsesloven bør sættes ned fra 10 år til 6 år for at følge den måde, man ligesom behandler vandplaner på.
Vi synes også, at det bør overvejes, hvordan man kan skabe en generel hjemmel til at gribe ind i dambrugenes miljøgodkendelser inden for godkendelsens beskyttelsesperiode på 8 år, efter at den er meddelt.
Og når vi synes, at man skal overveje det, er det faktisk, fordi vi mener, at man ellers kan komme i den situation, at man kan få svært ved at leve op til sine internationale forpligtelser, og at man kan få svært ved at gennemføre de nødvendige miljøforbedringer så hurtigt, som det er teknisk og politisk-økonomisk muligt.
Så der er altså nogle enkelte elementer i den tredje del af lovforslaget, som vi gerne vil have lov til at se på i udvalget.
Jeg kan ikke udelukke, at vi vil stille ændringsforslag, men uanset det er Enhedslisten grundlæggende positiv over for det her lovforslag, og vi forventer da, at vi kan stemme for det ved tredje behandling.