Boligudvalget 2009-10
L 44 Bilag 2
Offentligt
753765_0001.png
753765_0002.png
Høringsvar vedrørende L 44: Lov om byfornyelse mv. (Energiforbedrendeforanstaltninger)
Danmarks Lejerforeninger fremsender hermed organisationens kommentarer til lovforslag (L44)om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer, (Energiforbedrende foranstaltninger mv.).På grund af den korte høringsfrist fra ministeriets side så vi os ikke i stand til at kommenterelovforslaget i forbindelse med høringen. I stedet fremsættes vore kommentarer direkte over forFolketingets Boligudvalg.Hensigten med lovændringen er positiv, men indholdet er utilstrækkeligtDanmarks Lejerforeninger kan støtte den overordnede hensigt med lovforslaget: at fremmeenergibesparende foranstaltningeer i boliger, ligesom vi også kan støtte bestræbelsen på at renovereforsamlingshuse i landdistrikter og de øvrige ændringer i lovforslaget.Imidlertid ønsker vi at gøre opmærksom på, at lovforslaget ikke er tilstrækkeligt til blottilnærmelsesvis at kunne løse problemerne med den energimæssige opgradering af den ældreboligmasse.Vore indvendinger kan opsummeres i følgende punkter:Der tilføres med lovforslaget ikke nogen yderligere midler til byfornyelsesindsatsen.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at midlerne skal afholdes inden for deneksisterende økonomiske ramme for byfornyelsen. I betragtning af den massive indsats, der ernødvendig for at opfylde de nuværende og fremtidige klimamålsætninger, har lovforslaget merekarakter af ”signallovgivning” end af praktisk problemløsning.Der er ikke nogen prioritering af de indsatsområder byfornyelsen skal dække.Efter lovforslaget skal byfornyelsesmidler både anvendes til f.eks. udbedring afinstallationsmangler, almindelig genopretning af nedslidte bygninger og til energibesparendeforanstaltninger.Dermed kommer de energibesparende foranstaltninger til at konkurrere med andre projekter. Mangenyttige energibesparende projekter – f.eks. teknisk isolering af varmeinstallationer - er sjældentsærligt synlige og heller ikke økonomisk attraktive for bygherrerne. Derfor kan man frygte, at deenergibesparende projekter kun i ringe grad vil blive fremmet gennem byfornyelsesindsatsen.Der er behov for en bredere indsats, der kombinerer byfornyelse med andre tiltagHvis boligsektoren skal imødegå den store udfordring, der vil komme som følge af den fremtidigeklimapolitik, er det nødvendigt med en langt bredere indsats, der koordinerer byfornyelsesindsatsenmed ændringer på andre lovgivningsområder, f.eks. byggelovgivningen, afgiftslovgivningen,energilovgivningen.Et eksempel:Det må forudses, at energi til opvarmning alt andet lige vil stige i pris. Dette vil give forbrugerne etincitament til at spare på varmen, feks. ved at tætne boligen eller ved at lave indvendig isolering afydervægge i lejlighederne. Disse løsninger medfører ofte sundhedsmæssige problemer i form af
fugt og skimmel. Dette uhensigtsmæssige incitament kan modvirkes ved at gøre det billigere atopvarme boliger og brugsvand ved hjælp af vedvarende energi. Midlerne hertil kan f.eks. væreetablering af solvarmeanlæg på hustage.Man kan også tilskynde til montering af elvarmepatroner i varmtvandsbeholdere, således at detbliver muligt at udnytte den overskydende strøm fra vindmøllerne om natten. Denneoverskudsstrøm må i øjeblikket sælges til spotpris til udenlandske elforsyningsselskaber. Ved enomlægning af energiafgifterne kan denne overskudsstrøm i stedet komme danske forbrugere tilgode.KonklusionByfornyelseslovgivningen kan væreet af midlernetil at spare energi, men for at undgåuhensigtsmæssige løsninger skal indsatsen koordineres med indsatsen på andrelovgivningsområder.
Med venlig hilsen,På organisationens vegneJakob Lindberg,organisationssekretær