Boligudvalget 2009-10
L 44 Bilag 1
Offentligt
750433_0001.png
750433_0002.png
750433_0003.png
750433_0004.png
Indenrigs- og SocialministerietByfornyelse & lejeJ.nr. 2009-201lag/psh
30. september 2009

Høringsnotat vedrørende

forslag

til

lov om ændring af lov om byfornyelse og udvikling af byer (Energiforbed-

rende foranstaltninger m.v.)

Lovforslaget har i perioden den 18. september 2009 til den 28. september 2009været optaget på høringsportalen samt sendt i høring hos de parter, der er nævntsidst i notatet.Der er modtaget svar fra:Advokatrådet, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, By- og Landskabs-styrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen af Rådgi-vende Ingeniører, Frederiksberg Kommune, Grundejernes Investeringsfond,Håndværksrådet, Jydske Grundejerforeninger, KL, Kuben Byfornyelse Dan-mark A/S, Realkreditrådet og Realkreditforeningen.Advokatrådet, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, By- og Landskabs-styrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Grundejernes Investeringsfond, Fi-nansrådet, Realkreditrådet og Realkreditforeningen har meddelt, at de ikke harbemærkninger til lovforslaget.Nedenfor foretages i tematiseret form en gennemgang af kommentarer og poli-tisk centrale forslag til ændringer af lovforslaget, som er fremkommet i hø-ringssvarene.

Generelle bemærkninger

Frederiksberg Kommune, Håndværksrådet, KL og Kuben Byfornyelse Dan-mark A/Ser generelt positive overfor alle initiativerne i lovforslaget.

Udgiftsramme til bygningsfornyelse

Frederiksberg Kommune, Håndværksrådet, KL og Kuben Byfornyelse Dan-mark A/Spåpeger, at byfornyelsesmidlerne bør øges, når der foretages en udvi-delse af byfornyelseslovens anvendelsesområde.Kuben Byfornyelse Danmark A/Shenviser til, at hvis kommunerne vælger atbruge byfornyelsesramme på de nye anvendelsesområder, vil det nødvendigvisbetyde en nedprioritering af de nuværende anvendelsesområder.Frederiksberg Kommuneanbefaler som alternativ, at der udmeldes en særskiltramme til bygningsfornyelse af ejendomme med en gyldig energimærknings-Side1af4
rapport, så renoveringen af den type ejendomme ikke belaster de nuværendereducerede rammer.KLbemærker, at det herudover er et problem, at byfornyelsespuljen fra 2009 til2010 bliver reduceret fra 300 til 250 mio. kr. samtidig med, at der tilføjes flereopgaver til området.Kommentar:Ved løsningen af byfornyelsesopgaver er det op til den enkelte kommune selvat prioritere sin indsats indenfor den vejledende statslige udgiftsramme, derstilles til rådighed.Der er som en del af aftalen mellem Regeringen og KL om kommunernes øko-nomi for 2010 aftalt at understøtte kommunernes indsats for at styrke bosæt-ningen i landdistrikterne ved etablering af en pulje til medfinansiering af kom-munernes indsats med 150 mio. kr. Puljen kan yde tilskud til den kommunaleudgift til opkøb af private ejendomme og visse avls- og driftsbygninger medhenblik på nedrivning og renovering, til kommunal medvirken ved oprydningsamt til den kommunale andel af byfornyelsesmidlerne.

Energibesparende foranstaltninger

Foreningen af Rådgivende Ingeniørerer positiv overfor, at der nu åbnes forstøtte til andre energibesparende foranstaltninger i ejer- og andelsboliger endhidtil og mener, at lovforslaget vil være et godt incitament for bygningsejere tilat forbedre bygningernes energimæssige standard. Foreningen bemærker, atenergirenovering vil forbedre ældre bygningers energimæssige standard, menbygningen vil aldrig kunne nå op på nutidig standard. Foreningen mener derfordet bør overvejes, om det i en række tilfælde både energi- og klimamæssigt vilvære optimalt at nedrive bygningen og opføre nyt. Det foreslås på den bag-grund, at tilskuddet udvides, så bygningsejeren kan få de samme energirenove-ringstilskud som beskrevet i lovforslaget mod til gengæld at opføre en ny til-svarende bygning efter gældende energiklasse.Kommentar:Hovedformålet med byfornyelsesloven er støtte til ombygning af eksisterendeboliger og ikke støtte til nybyggeri. Med loven er der mulighed for at give støt-te til nedrivning, hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at det er aktuelt.Jyske Grundejerforeningerkan tilslutte sig, at der tages initiativ til at motivereudlejere og lejere til at få gennemført energibesparende foranstaltninger.Foreningen mener, at det bør afklares, om tilskudsmuligheden skal kommelejer eller udlejer til gode, og at det bør præciseres, at lejeforhøjelsens størrelsekan aftales mellem lejer og udlejer, ligesom det bør præciseres, at denne aftaltelejeforhøjelse ikke efterfølgende kan tilsidesættes. Endelig mener foreningen,at det bør præciseres, at arbejder udført og bekostet af udlejer skal kunne indgåi vurderingen af det lejedes værdi efter lejeloven. Foreningen anfører, at for atøge motivationen hos udlejer til at foretage energibesparende foranstaltninger,
Side 2 af 4
skal der ske en forenkling af måden, hvorpå lejer og udlejer kan indgå aftalerom disse forhold, da indviklede varslingsregler vil demotivere udlejerne.Kommentar:Forslaget styrker ejernes incitament til at foretage energiforbedrende arbejder,idet ejerne vil kunne opnå offentlig støtte til den del af arbejderne, der vedrørervedligeholdelse.Finansieringen af forbedringsarbejder sker efter lejelovgivningens almindeligeregler om beregning af lejen efter forbedringer.I Regeringens strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger indgår enrække forslag vedrørende private udlejningsejendomme, herunder om gennem-førelse af totaløkonomiske rentable energibesparelser. Forslaget indebærer, atudlejer kan kræve en lejeforhøjelse for forbedringerne, der ikke kan overstigelejerens besparelse, men som omfatter finansiering af alle udgifter til energibe-sparelserne. Lovforslag fastsættes senere på året.På denne baggrund giver høringssvarene ikke anledning til ændringer i lovfors-laget.

Istandsættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse

Kuben Byfornyelse Danmark A/Sforeslår, at der også gives mulighed for støttetil istandsættelse eller udskiftning af køkkenforholdene i forsamlingshuse. Derhenvises til, at netop dårlige køkkenforhold mange steder er et stort problemfor forsamlingshusenes funktionsdygtighed og anvendelsesmuligheder.Foreningen af Rådgivende Ingeniørerundrer sig over, at der alene tales omistandsættelse af forsamlingshuse. Der stilles således ikke krav om energireno-vering. Desuden påpeger foreningen, at der ikke kan ydes støtte til tekniskeinstallationer, herunder energiforbedringer.Kommentar:Med forslaget kan kommunalbestyrelsen blandt andet yde støtte til istandsæt-telse af klimaskærm og afhjælpning af kondemnable forhold. Sådanne arbejderomfatter også energiforbedrende foranstaltninger. Der er tale om en begrænsetstøtte rettet mod nedslidte forsamlingshuse og bygninger med lignende anven-delse. Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget

Mulighed for at gennemtvinge forbedringer

Kuben Byfornyelse Danmark A/Spåpeger, at alle undersøgelser viser, at byfor-nyelseslovens nuværende frivillighedsprincip for ejerne svigter lejerne i dedårligste ejendomme. Der henvises til, at ejerne af disse ejendomme ikke søgerbyfornyelsesstøtte til at udbedre ofte meget ringe vedligeholdelsesforhold ogikke uvæsentlige installationsmangler eller nedslidte installationer.Af hensyn til de dårligst stillede lejere foreslås det at genindføre tidligere reglerom mulighed for at gennemtvinge forbedringer i sådanne ejendomme i forholdtil ejerne, så det kun er lejerne, der kan sige nej.
Side 3 af 4
Kommentar:Den gældende byfornyelseslov er grundlæggende udformet som et tilbud, hvorejeren får mulighed for at søge tilskud til at gennemføre byfornyelse. Når ini-tiativet er ejerens, og muligheden for støtte ikke på forhånd er givet, er ejerensmotivation for egenfinansiering langt større.En generel mulighed for at gennemføre tvang vil svække kommunens forhand-lingsposition. Hvis kommunen anvender tvangsmæssige indgreb, vil ejerenhave krav på erstatning af et eventuelt tab som følge af indgrebets ekspropriati-onslignende karakter. Ejere, der forholder sig passive, vil dermed opnå en bed-re offentlig støtte end ejere, som indgår i en forhandling.Kommunens tvangsmuligheder er på den baggrund begrænset til særligt grave-rende situationer. I tilfælde af sundheds- eller brandfare kan kommunalbesty-relsen træffe en beslutning om kondemnering (forbud mod beboelse eller op-hold) og udstede påbud om afhjælpning af kondemnable forhold.Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer.

Fordeling af midler til områdefornyelse

Kuben Byfornyelse Danmark A/Sanfører, at det generelt bør overvejes om denprioriteringsrækkefølge, der anvendes ved fordelingen af midlerne til område-fornyelse, harmonerer med de fremtidige behov. Det bemærkes, at den senesteevaluering af byfornyelsesloven viser, at 70 % af de samlede investeringer iområdefornyelse i 2004-2006 er gået til nedslidte byområder i større byer,mens de øvrige områdetyper deler resten.Kommentar:Indenrigs- og Socialministeriet følger løbende udviklingen med henblik på atsikre, at midlerne til områdefornyelse anvendes mest hensigtsmæssigt.

Høringsparter

Andelsboligernes Fællesrepræsentation, Akademisk Arkitektforening, Advo-katrådet, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Bygge-skadefonden vedr. Bygningsfornyelse, BYG Byggeriets Arbejdsgivere, Byfor-nyelseskonsulenterne A/S, By og Bolig, By- og Landskabsstyrelsen, Byggeso-cietetets Byfornyelsesudvalg, BID Bygherreforeningen i Danmark, Byggeska-defonden, Byggesocietetet, Danmarks Lejerforeninger, Danske Arkitektvirk-somheder, Danske Entreprenører, Ejendomsforeningen Danmark, Frederiks-berg Kommune, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Grundejernes Investe-ringsfond, Håndværksrådet, I.C. Byfornyelse, Jyske Grundejerforeninger, KL,Kuben Byfornyelse Danmark A/S, Københavns Kommune, LanddistrikternesFællesråd, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i Danmark,Realkreditrådet, Sbs rådgivning A/S, Statens Byggeforskningsinstitut, SørenGarde Rådgivning.
Side 4 af 4