Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 42 Bilag 1
Offentligt
745070_0001.png
745070_0002.png
745070_0003.png
NOTAT
21. oktober 2009
Høringsnotat vedrørende ændring af lov omværnepligtsorlov og om orlov til FN-tjeneste mv.
J.nr. 2009-0001071JAIC/Akl
Lovforslaget om ændring af lov om værnepligtsorlov og om orlov til FN-tjeneste samt forskelligeandre love blev sendt i høring torsdag den 3. september 2009 med frist onsdag den 23. september2009.Følgende organisationer har afgivet høringssvar: FA, DA, KL, Personalestyrelsen, KristeligFagbevægelse, KTO, AC, OAO, FTF, CFU, LO, Hærens Konstabel- og Korporalforening ogAdvokatrådet.Herudover er der afgivet høringssvar fra Økonomi- og Erhvervsministeriet, Beredskabsstyrelsen,Forsvarskommandoen og Hjemmeværnskommandoen.
1. Bemærkninger fra organisationer på arbejdsgiversideArbejdsgiverorganisationerne har fremkommet med følgende:Finanssektorens ArbejdsgiverforeningFA anerkender nødvendigheden af at udvide lovens anvendelsesområde. Herudover har FA enkeltebemærkninger vedrørende de i lovforslaget nævnte frister for underretning af arbejdsgiveren, idet”uden ugrundet ophold” foretrækkes anvendt konsekvent for at undgå retlig usikkerhed.Kommentar:Lovforslaget er ændret, så der konsekvent opereres med en 14-dages frist.Dansk ArbejdsgiverforeningDA bemærker, at de generelt kan støtte lovforslaget, herunder de ændrede varslingsregler.KLKL har ikke bemærkninger til lovforslaget.PersonalestyrelsenPersonalestyrelsen har ikke bemærkninger til lovforslaget.
2. Bemærkninger fra organisationer på lønmodtagersideGenerelt er lønmodtagerorganisationerne positive overfor lovforslaget, idet enkelte dog gerne serlovens anvendelsesområde og beskyttelsen mod afskedigelse udvidet yderligere.Lønmodtagerorganisationen i Danmark, herunder høring af HK/DanmarkLO henviser til høringssvaret fra Hærens Konstabel- og Korporalforening.
Funktionærer og Tjenestemænds FællesrådFTF ser positivt på lovforslaget og henviser til bemærkningerne fra medlemsorganisationen CS.Kristelig FagbevægelseKrifa er positiv overfor lovforslaget, idet der dog foreslås anvendt en frist på senest 14 dage indenhjem- eller udsendelsestidspunktet (indkaldelsestidspunktet) konsekvent.Kommentar:Lovforslaget er ændret, så der konsekvent opereres med en 14-dages frist. Det er dogikke 14 dage før hjem- udsendelses- eller indkaldelsestidspunktet, men senest 14 dage efter indgåelseaf kontrakt, meddelelse om hjemsendelsestidspunkt eller indkaldelse. De af Krifa foreslåede fristervurderes at give arbejdsgiverne meget kort tid til at reagere i.Kommunale Tjenestemænd og OverenskomstansatteKTO har ingen bemærkninger til lovforslaget.Akademikernes CentralorganisationAC er positive overfor lovforslaget, men foreslår, at også lønmodtagere, der har været ansat i mindreend 9 måneder, skal omfattes af lovens beskyttelsesbestemmelser.Kommentar:Det har alene været hensigten med lovforslaget at afspejle, at der i dag udsendes fleregrupper af lønmodtagere end tidligere, og at udvide anvendelsesområdet for loven ioverensstemmelse hermed.Centralorganisationernes FællesudvalgCFU har ingen bemærkninger til lovforslaget.Offentligt Ansattes OrganisationerOAO kvitterer for lovforslaget, men gør opmærksom på, at der også udsendes en del offentligt ansattei EU-regi, og spørger om, hvorvidt sådanne personer er sikret samme rettigheder som de, der omfattesaf lovforslaget. Der henvises til høringssvaret fra Hærens Konstabel- og Korporalforening.Kommentar:Med hensyn til OAO’s bemærkninger om udsendelse i EU-regi bemærkes, at de ikketillægges rettigheder i henhold til lovforslaget, da lovforslaget alene omfatter værnepligtige, kvinderpå værnepligtslignende vilkår samt personer, der tegner kontrakt med forsvaret.Hærens Konstabel- og KorporalforeningHKKF støtter sigtet med lovændringen og finder, at lovforslaget skaber et gennemskueligt og tydeligtretsgrundlag. Der ønskes dog indført omvendt eller delt bevisbyrde i konkrete afskedigelsessager.HKKF går ud fra, at lønmodtagere, som aftjener værnepligt ved eller udsendes afBeredskabsstyrelsen, også er omfattet af loven.Kommentar:Det har alene været hensigten med lovforslaget at afspejle, at der i dag udsendes fleregrupper af lønmodtagere i forsvarets regi end tidligere, og at udvide anvendelsesområdet for loven ioverensstemmelse hermed.Særligt i forhold til at omfatte også redningsberedskabet, der udsendes til udlandet, skal detbemærkes, at den gældende beredskabslov kun rummer mulighed for at indsætte redningsberedskabeti udlandet i fredstid i tilfælde af katastrofer. Der er således ikke mulighed for at udsenderedningsberedskabet til for eksempel at understøtte Danmarks engagement i Afghanistan.
2
Det er såvel Forsvarsministeriets som Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at redningsberedskabetsudsendelser efter beredskabsloven ikke sker ud fra samme nationale beskyttelsesinteresser som vedudsendelse af forsvaret. Eksempelvis sker udsendelse til Afghanistan som led i en NATO-operationmed udgangspunkt i et globalt ønske om bekæmpelse af terror mod den vestlige verden. Dette skalsammenholdes med, at der med nærværende lovforslag sker en væsentlig indskrænkning i en centraldel af ledelsesretten. En sådan indskrænkning synes næppe at kunne udstrækkes til de hensyn, dertraditionelt ligger bag redningsberedskabets udsendelser.Hertil kommer, at redningsberedskabet typisk udsendes i kortere perioder på 2 – 3 uger, hvilket efterForsvarsministeriets vurdering ikke hidtil har givet nævneværdige problemer i forhold til respektivearbejdsgivere.Redningsberedskabet er på denne baggrund ikke omfattet af nærværende lovforslag.
3. Bemærkninger fra andreAdvokatrådetAdvokatrådet har ingen bemærkninger til forslaget.
3