Erhvervsudvalget 2009-10
L 41
Offentligt
762584_0001.png
762584_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
24. november 2009

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 41 stillet af Erhvervsudvalget den 6.

november 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr

(SF)

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85

Spørgsmål 1:

Vil ministeren redegøre for, hvorledes man vil sikre forbrugerne omkringtjenesteydelser,nårtjenesteydelserikkeeromfattetafproduktsikkerhedsloven, herunder hvorvidt ministeren vil være villig tilregulering på anden vis.

Svar:

Tjenesteydelser med tilknytning til et produkt har været omfattet af pro-duktsikkerhedsloven siden lovens vedtagelse i 1994. Reglerne har imid-lertid endnu ikke været brugt til at gribe ind overfor tjenesteydelser. Deindgreb, der er foretaget, har alene været rettet mod produkter.Uanset forslaget ikke finder anvendelse på tjenesteydelser, finder detfortsat anvendelse på de forbrugerprodukter, der anvendes i forbindelsemed tjenesteydelser.Det betyder også, at kontrolmyndigheden kan gribe ind overfor farligeprodukter, der er blevet anvendt i forbindelse med tjenesteydelser, derretter sig mod forbrugerne.Hvis en professionel tjenesteyder eksempelvis anvender et hudplejepro-dukt på en forbruger, vil der med de foreslåede regler kunne gribes indoverfor produktet, hvis det er farligt.Hvis det ikke er produktet, der er farligt, men det er måden, det anvendespå, der gør det farligt, vil der med de foreslåede regler kunne kræves sær-lig advarselsmærkning, som beskriver, hvordan produktet skal anvendes.Hvis tjenesteyderen ikke anvender produktet i overensstemmelse medadvarselsmærkningen, giver forslaget mulighed for, at kontrolmyndighe-den kan påbyde, at produktet anvendes i overensstemmelse med anbefa-lingerne. Efterleves påbuddet ikke, vil tjenesteyderen kunne straffes medbøde.Hvis vi forestiller os en kosmetolog, som anvender et frugtsyreprodukt
CVR-nr
[email protected]www.oem.dk
2/2
overfor sine kunder, vil myndighederne med det nye lovforslag såledeshave en række indgrebsmuligheder. Hvis selve frugtsyreproduktet er far-ligt, vil der kunne skrides ind overfor dette. Hvis produktet kan være far-ligt, hvis det ikke anvendes korrekt, vil det kunne kræves, at produktetpåføres en vejledning, således at det kan anvendes korrekt. Hvis kosmeto-logen ikke følger vejledningen i mærkningen, vil der kunne skrides indoverfor kosmetologen med påbud om at anvende produktet i overens-stemmelse med vejledningen. Hvis påbudet ikke overholdes, vil den på-gældende i sidste ende kunne straffes med bøde for overtrædelse af påbu-det.Sammenholdt med den kendsgerning at reglerne endnu ikke har væretbrugt til at gribe ind overfor tjenesteydelser, er der på nuværende tids-punkt ikke grundlag for at foretage særlig regulering af tjenesteydelser.Såfremt der opstår situationer, hvor det ikke er tilstrækkeligt at gribe indoverfor produkter, herunder med særlige krav til anvendelsen af produk-terne, må der tages konkret stilling til, om der bør ske regulering af selvetjenesteydelsen, eller om den farlige situation kan forhindres på andenmåde.Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 20, stk. 4 og § 22 og bemærknin-gerne hertil.