Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
L 4 Bilag 11
Offentligt
771928_0001.png
771928_0002.png
771928_0003.png
771928_0004.png
771928_0005.png
771928_0006.png
771928_0007.png
771928_0008.png
Til lovforslag nr.L 4
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 8. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser ienergiforbruget, lov om statstilskud til produktrettede energibesparelser oglov om afgift af elektricitet og om ophævelse af lov om Elsparefonden(Oprettelse af Center for Energibesparelser m.v.)[af klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Klima- og energiministeren har stillet ændrings-forslag nr. 3-6, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 6. november 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima- og energimini-steren sendte den 8. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf. EPU alm. del – bilag 358, folketingsåret2008-09. Den 8. oktober 2009 sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.SamrådUdvalget har stillet 6 spørgsmål til klima- og energiministeren til mundtlig besvarelse. Ministerenhar besvaret spørgsmålene i et samråd med udvalget den 3. december 2009. Ministeren har efterføl-gende sendt udvalget det talepapir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålene.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til klima- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed deaf klima- og energiministeren stillede ændringsforslag.
2
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalgetkan støtte lovforslaget med de af klima- og energiministeren stillede ændringsforslag, herunder etændringsforslag, der indebærer, at Elsparefondens afløser får sit eget uafhængige sekretariat. Forudenforstående må det virke mærkeligt, at det ikke var sikret fra starten, eller at det ikke kom indundervejs, da det viste sig, at et flertal af de høringsberettigede parter lagde stor vægt på, at Elspare-fondens afløser skulle være uafhængig og ikke et kontor eller en enhed i Klima- og Energiministeri-et.Derfor et par ord om det forudgående forløb.I efteråret 2008 blev den samlede energispareindsats evalueret. Evalueringen viste, at de sparemål,der blev aftalt i energispareaftalen fra juni 2005, ikke var blevet nået, og præsenterede desuden enrække anbefalinger. På baggrund af disse anbefalinger var der umiddelbart bred politisk enighed omat udvide indsatsen til også at gælde varmebesparelser og energibesparelser i industrien. Den enkleløsning på dette ville have været at tilpasse loven om Elsparefonden, så kompetencen blev udvidet.Dette skal naturligvis også ses i lyset af det gode og solide arbejde, Elsparefonden har udført gen-nem årene, herunder etableringen af et velkendt »brand«.Sådan gik det imidlertid ikke. Daværende klima- og energiminister Connie Hedegaard spillede istedet ud med et forslag om at nedlægge Elsparefonden og flytte bevillingen til et kontor i Energi-styrelsen. Efter lange diskussioner blev dette justeret til en enhed i Energistyrelsen med en selv-stændig bestyrelse.Fra S’s, SF’s og RV’s side har vi gennem hele forløbet, der næsten har strakt sig over 1 år, kæm-pet for to ting: 1) at bevare en uafhængig enhed, der selv træffer beslutning om, hvilke kvalifikatio-ner det er nødvendigt at råde over for at kunne gennemføre en målrettet og kreativ indsats, der ermålrettetalleaktører på markedet, og 2) flere midler til fonden – i lyset af at opgaven er blevet stør-re.De tre partier kan konstatere, at der desværre ikke kommer flere midler i denne omgang. Det be-klager vi. Til gengæld er det nu langt om længe lykkedes at sikre, at det ny energisparecenter selvbeslutter, hvilke kompetencer det har brug for. Det er ligeledes kommet til at fremgå af loven, atcenteret skal understøtte alle aktører på markedet og ikke kun energiselskabernes indsats.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de under nr. 1, 2 og 4-6 stil-lede ændringsforslag. Såfremt det under nr. 2 stillede ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behand-ling, vil mindretallet stemme for det under nr. 3 stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(EL):1)I det undernr. 10foreslåede§ 7, stk. 2,udgår »bortset fra transport«.
3
[Udvidelse af aktivitetsområdet for Center for Energibesparelser]2)Det undernr. 10foreslåede§ 9, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.Bestyrelsen for centeret etablerer et selvstændigt sekretariat. Klima- og energiministerenkan træffe bestemmelse om centerets driftsfællesskab med Klima- og Energiministeriet. Omkost-ningerne til centerets administration afholdes af centerets midler. Bestyrelsen kan bemyndige for-manden eller sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller træffe afgørelser på bestyrelsens veg-ne i et nærmere bestemt omfang.«[Ændring af bestemmelse om etablering m.v. af sekretariatet for Center for Energibesparelser]Afklima- og energiministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):3)Det undernr. 10foreslåede§ 9, stk. 5,affattes således:»Stk. 5.Bestyrelsen betjenes af et sekretariat. Bestyrelsen ansætter lederen af sekretariatet. Besty-relsen kan bemyndige formanden eller sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller træffe afgø-relser på bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.«[Ændring af bestemmelse om sekretariatsbetjeningen og ansættelse af lederen af sekretariatet forCenter for Energibesparelser]Afklima- og energiministeren,tiltrådt afudvalget:4)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 20, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter »myndighed«:»end det nævnte Energiklagenævn«.[Redaktionel tilføjelse]Til § 25)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 1, stk. 2, nr. 2,ændres »nye produkter« til: »energieffektive produkter«.02.I§ 1, stk. 2,indsættes somnr. 5:»5) Fjernvarmetilslutning.««[Præcisering af tilskudsgrundlaget og udvidelse af tilskudsgrundlaget]Til § 66)Somstk. 3indsættes:»Stk. 3.Klima- og energiministeren kan bestemme, at § 9, stk. 3-5 og 7, i lov om fremme af be-sparelser i energiforbruget, som indsat ved denne lovs § 1, nr. 10, træder i kraft før den 1. marts2010.«[Ikrafttræden af bestemmelser om etablering af Center for Energibesparelser]Bemærkninger
Til nr. 1
4
Ifølge § 7, stk. 2, i det fremsatte lovforslag skal Center for Energibesparelser bidrage til fremme afenergibesparelser inden for alle former for energi og inden for alle sektorer bortset fra transport.Ændringsforslaget sikrer, at centeret også skal bidrage til at fremme energibesparelser inden fortransportsektoren. Ændringsforslaget tilgodeser, at centeret kan varetage sine opgaver vedrørendekampagner, markedsintroduktion m.v. også inden for denne sektor, som har væsentlig betydning forenergiforbruget.Til nr. 2Ifølge § 9, stk. 5, i det fremsatte lovforslag stiller klima- og energiministeren sekretariatsbistandtil rådighed for centerets bestyrelse og bestyrelsesformand, ligesom ministeren ansætter en leder afsekretariatet efter indstilling fra bestyrelsesformanden. Det fremgår af bemærkningerne til den fore-slåede bestemmelse, at sekretariatet vil blive etableret i tilknytning til Energistyrelsen.Det fremgår af ændringsforslagets 1. pkt., at bestyrelsen for centeret etablerer et selvstændigt se-kretariat. Det følger heraf bl.a., at bestyrelsen ansætter sekretariatslederen og sekretariatets øvrigemedarbejdere. Ændringsforslaget svarer til § 2, stk. 3, i lov nr. 1209 af 27. december 1996 omElsparefonden, som ophæves ved lovforslagets § 5.Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at centeret og dets sekretariat bliver organiseret lige-som Elsparefonden som en uafhængig enhed uden tilknytning til Energistyrelsen.Ændringsforslagets 2. pkt., hvorefter klima- og energiministeren kan træffe bestemmelse om cen-terets driftsfællesskab med Klima- og Energiministeriet, og 3. pkt., hvorefter omkostningerne tilcenterets administration afholdes af centerets midler, svarer ligeledes til § 2, stk. 3, i lov om Elspa-refonden.Forslagets 4. pkt. svarer til 3. pkt. i det fremsatte lovforslag.Til nr. 3Ændringsforslaget vedrører 1. og 2. pkt.Sekretariatet placeres i Klima- og Energiministeriet, jf. 1. pkt., og medarbejderne ansættes i Kli-ma- og Energiministeriet med tjeneste i Energistyrelsen. Sekretariatets ansatte vil i deres funktionerfor centeret stå under bestyrelsens og formandens instruktion. Bestyrelsen og sekretariatschefenfastlægger, hvilke kompetencer der er brug for i sekretariatet. Ansættelse af medarbejdere i sekreta-riatet vil blive varetaget af sekretariatschefen i samarbejde med Energistyrelsens personaleenhed.Ændringen til 2. pkt. betyder, at det alene er bestyrelsen, der ansætter lederen af sekretariatet.Formålet med ændringsforslaget er at præcisere bestyrelsens rolle og ansvar.Til nr. 4Der er tale om en redaktionel tilføjelse til § 20, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved lovforslagets § 1,nr. 12, hvorved det præciseres, at de i 1. pkt. nævnte afgørelser ikke kan indbringes for anden admi-nistrativ myndighed end Energiklagenævnet.Til nr. 5Ændringsforslaget indebærer en præcisering af og udvidelse af tilskudsgrundlaget i § 1 i lov omstatstilskud til produktrettede energibesparelser. Ændringsforslaget tilvejebringer det nødvendigeadministrative grundlag for udmøntning af puljen til skrotning af oliefyr, der er et led i finanslovsaf-talen mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Forslag til finanslov 2010 indebærer således bl.a., at
5
der vil kunne ydes tilskud til skrotning af ineffektive oliefyr i boliger og erstatning af disse medmere effektive opvarmningssystemer, hvor der for hver varmeenhed, der leveres til opvarmning afboligerne, kun anvendes 0,8 brændselsenheder eller tilslutning til fjernvarme.Ændringsforslaget præciserer, at der vil kunne ydes tilskud til anlæg, der generelt har en vis for-ventet energieffektivitet. Ændringsforslaget indebærer herudover en udvidelse af tilskudsgrundla-get, således at der vil kunne ydes tilskud til tilslutning til fjernvarmesystemet, hvor dette er muligt,samt tilskud til selve fjernvarmeanlægget.Til nr. 6Med ændringsforslaget bemyndiges klima- og energiministeren til at lade de foreslåede § 9, stk. 3-5 og 7, i lov om fremme af besparelser i energiforbruget træde i kraft på et tidligere tidspunkt endden 1. marts 2010, hvor de øvrige bestemmelser om Center for Energibesparelser foreslås at træde ikraft. Det er hensigten, at der vil blive udstedt en ikrafttrædelsesbekendtgørelse snarest efter lov-forslagets stadfæstelse.De nævnte bestemmelser har betydning for oprettelsen og organiseringen af Center for Energibe-sparelser. § 9, stk. 3, omhandler således udpegningen og sammensætningen af centerets bestyrelse,mens stk. 4 giver hjemmel til at fastsætte honorarer til formanden og bestyrelsesmedlemmerne. Stk.5 vedrører sekretariatsbistanden til centerets formand og bestyrelse, herunder ansættelsen af en le-der af sekretariatet. Endelig fastsætter klima- og energiministeren ifølge stk. 7 en forretningsordenfor centeret.Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at centerets bestyrelse og sekretariat vil kunne vareta-ge deres opgaver snarest muligt efter lovens ikrafttræden den 1. marts 2010. Ændringsforslaget ska-ber således hjemmel til, at ministeren før denne dato kan udpege formanden og medlemmerne afbestyrelsen som nævnt i § 9, stk. 3. Med forslaget om, at § 9, stk. 5, sættes i kraft før den 1. marts2010, sigtes især til, at procedurerne for ansættelsen af sekretariatschefen kan påbegyndes forud fordenne dato. Tillige kan ministeren i denne periode træffe andre fornødne dispositioner, såsom afgø-relse af spørgsmål om honorarer og fastsættelse af en forretningsorden for centeret.
Eyvind Vesselbo (V) Jens Kirk (V)fmd.Lars Christian Lilleholt (V)Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V) Ellen Trane Nørby (V) Per Dalgaard (DF)Tina Petersen (DF) Per Ørum Jørgensen (KF) Kirsten Brosbøl (S) Ole Vagn Christensen (S)Kim Mortensen (S) Ole Hækkerup (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Ida Auken (SF)Margrethe Vestager (RV)nfmd.Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne311111
6
Enhedslisten (EL)
4
(UFG)
7

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 4Bilagsnr.12345678910TitelHøringsnotat og høringssvar, fra klima- og energiministeren1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra klima- og energiministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget2. udkast til betænkningÆndringsforslag fra klima- og energiministerenKlima- og energiministerens talepapir til brug for besvarelse af sam-rådsspm. A-FÆndringsforslag fra klima- og energiministeren3. udkast til betænkningKonsekvensrettelse af bemærkningerne til ændringsforslag nr. 6, fraklima- og energiministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 4Spm.nr.1TitelSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at Center forEnergibesparelser skal bidrage til fremme af energibesparelser ogsåinden for transportsektoren, til klima- og energiministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at Center forEnergibesparelser organiseres uden for Energistyrelsen på sammemåde som Elsparefonden, til klima- og energiministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at bekræfte, at ministeren under 1. behandling sagde, at deter præciseret i loven og i bemærkningerne, at »det skal være et uaf-hængigt center«, til klima- og energiministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at forklare, hvordan begrebet »et uafhængigt center« har-monerer med, at det er ministeren, der ansætter sekretariatslederen ogstiller sekretariatsbistand til rådighed, at sekretariatets medarbejdere»primært« vil skulle arbejde for centeret, men også for Energistyrel-sen, og at centeret etableres i tilknytning til Energistyrelsen, til klima-og energiministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at det med den udformning, lovforslaget har, ermuligt at placere en lang række myndighedsopgaver hos det ny cen-ter, dvs. opgaver, som ministeriet ellers skulle have budgetteret medselv at løse, og som ministeren ikke kan pålægge den nuværendeElsparefond at udføre, til klima- og energiministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om en udtømmende liste over, hvilke myndighedsopgaver mini-steren kan overføre til det ny center, og en vurdering af, hvor stor en
2
3
4
5
6
8
7
del af sekretariatets medarbejdere det vil lægge beslag på i de tilfælde,hvor en minister udnytter denne mulighed fuldt ud, til klima- og ener-giministeren, og ministerens svar herpåSpm., om forhandlingen med finansministeren om finansieringen afden forventede omkostning på 3-5 mio. kr. til informationsvirksom-hed om EU’s ny energimærke har betydet, at der er tilført ekstra mid-ler, eller om det er tanken, at Center for Energibesparelser skal stå forfinansieringen, til klima- og energiministeren, og ministerens svarherpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 4
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm., om ministeren er indstillet på, at Center for Energibe-sparelser bliver et reelt uafhængigt center, til klima- og energiministe-renBSamrådsspm., om der findes en »profil« for, hvem der skal sidde ibestyrelsen, til klima- og energiministerenCSamrådsspm., om ministeren er indstillet på, at bestyrelsen skal havemulighed for at mødes med partierne bag energiaftalerne fra 2005-2008 med regelmæssige mellemrum, til klima- og energiministerenDSamrådsspm. om at redegøre for ministerens ambitioner på energispa-reområdet, særlig med henblik på de opgaver, som Center for Energi-besparelser skal løse, til klima- og energiministerenESamrådsspm. om at redegøre for ministerens forventninger til Centerfor Energibesparelsers opgaveløsning, i lyset af at bevillingen er densamme, uagtet at opgavens omfang er markant forstørret, til klima- ogenergiministerenFSamrådsspm. om at redegøre for Center for Energibesparelsers for-hold til ministeren, herunder om centrets medarbejdere både skal ar-bejde for centeret og for Energistyrelsen, til klima- og energiministe-ren