Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 39
Offentligt
765585_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 27. november 2009Sagsnr.: 82Dok.nr.: 24449
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 16. november2009 stillet følgende spørgsmål nr. 10, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet iforbindelse med udvalgets behandling af lovforslag L 39 (forslag til lov om ændring aflov om landbrugsejendomme):

Spørgsmål 10:

”Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at indføre en upersonlig bopælspligt?”

Svar:

Den upersonlige bopælspligt blev indført i landbrugsloven i 2007 for ejendomme, hvordet samlede areal var under 30 ha, efter at lovens hidtidige regler om personlig bopæls-pligt var blevet underkendt af EF domstolen i den såkaldte Festersen-sag.I de mellemliggende år har den upersonlige bopælspligt fungeret uden større problemer,og anvendelsen af den upersonlige bopælspligt synes endog at være relativt begrænset.Samlet set har FødevareErhverv således kun fået indberettet 230 sager, hvor den uper-sonlige bopælspligt er blevet bragt i anvendelse. Da den personlige bopælspligt fuldt udsikrer varetagelsen af lovens formål om at sikre bosætningen i landdistrikterne, skønnesder ikke at være mulige negative konsekvenser af en ophævelse af den personlige bo-pælspligt også for ejendomme på mere end 30 ha.
Eva Kjer Hansen/ Søren Sørensen