Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 39
Offentligt
766458_0001.png
766458_0002.png
Folketingets udvalg forFødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
København, den 1. december 2009Sagsnr.: 82Dok.nr.: 19881
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 3. november 2009 anmodetom min besvarelse af følgende spørgsmål 1 i forbindelse med behandlingen af lovforslagL 39 (forslag til ændring af lov om landbrugsejendomme)

Spørgsmål 1:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28/10-09 fra Hanne Blok-Pedersen,København N, jf. L 39 - bilag 2.”

Svar:

Bopælspligten har i en årrække været et centralt element i landbrugsloven, idet land-brugsloven bl.a. har til formål at sikre bosætningen i landdistrikterne. Dette formål æn-dres ikke ved det foreliggende ændringsforslag.Der er i dag en otteårig bopælspligt ved erhvervelse af landbrugsejendomme. Hvis detsamlede areal af de efter erhvervelsen ejede og medejede landbrugsejendomme er under30 ha, er bopælspligten upersonlig, dvs. at den kan opfyldes ved, at en anden end ejerenbebor ejendommen. Hvis det samlede areal er over 30 ha, er bopælspligten personlig,dvs. at ejeren selv skal opfylde bopælspligten.Denne bopælspligt gælder også ved supplering af ejendommen, således at forstå, at derved tilkøb af tillægsjord eller yderligere ejendomme indtræder en ny otteårig bopæls-pligt.I det i henvendelsen beskrevne tilfælde, hvor ejendommen er en slægtsejendom, der harværet i slægtens eje i mere end tre generationer, gælder der efter det nugældende land-brugslovscirkulære § 23, stk. 1, den særlige praksis, at jordbrugskommissionen kan givetidsubegrænset dispensation fra bopælspligten ved arv eller familiehandel. Denne undta-gelsesbestemmelse gælder imidlertid alene i forbindelse med en overtagelse af en bestå-ende slægtsejendom, og kan således ikke udstrækkes til tilfælde, hvor en sådan slægts-ejendom ønskes suppleret. Baggrunden herfor er, at bestemmelsen alene tager sigte på atgøre det muligt at videreføre sådanne ejendomme i slægtens eje, uden at arvinger ellerefterkommere skal flytte tilbage på ejendommen.
I det foreliggende forslag til ændring af lov om landbrugsejendomme ændres den gene-relle bopælspligt, således at den upersonlige bopælspligt udstrækkes til at gælde alleejendomme uanset størrelse, samtidigt med at varigheden af bopælspligten udstrækkesfra 8 til 10 år.Der har i forbindelse med forberedelsen af det foreliggende lovforslag om ændring aflov om landbrugsejendomme ikke været overvejelser om at lempe bopælspligten herud-over, hverken ved supplering eller i forbindelse med de i forvejen lempeligere regler forfamilieerhvervelser.Det gælder såvel nu, som efter den foreslåede ændring, at i tilfælde, hvor der er tale omsupplering med mindre, velbeliggende arealer kan jordbrugskommissionen efter en kon-kret vurdering meddele tilladelse til suppleringen med dispensation fra bopælspligten.Jeg finder derfor ikke, at der er behov for en generel særregel vedrørende suppleringmed mindre arealer.I den konkrete sag vil der alternativt ej heller være noget til hinder for, at også denneslægtsejendom kan suppleres uden, at ejeren behøver tage fast bopæl på ejendommen,blot skal ejeren så sikre, at den upersonlige bopælspligt opfyldes gennem udlån ellerudleje af beboelsen på ejendommen.
Eva Kjer Hansen
/ Søren Sørensen
2