Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 39 Bilag 9
Offentligt
Arealkontoret2. december 2009KVJ
Ændringsforslag
til
L 39 – forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme
Af fødevareministeren, tiltrådt af [ ]
Til § 1
1.
I§ 6, stk. 1, nr. 3,udgår ”fritliggende”.[Lempelse af reglerne om ophævelse af landbrugspligt ved supplering]2.
I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 8ændresi stk. 1”§ 12, §§ 14-16” til: ”§§12-16”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 6]3.
I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 8ændresi stk. 5”§ 12, §§ 14-16” til: ”§§12-16”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 6]4.
I den undernr. 14foreslåede affattelse af§ 12indsættes istk. 1efter ”pligten til fastbopæl i § 8”: ”, jf. dog stk. 2”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 5]5.
I den undernr. 14foreslåede§ 12indsættes efter stk. 1 som nye stykker:”Stk.2.Er erhververen eller dennes børn under 18 år i forvejen ejer eller medejer af eneller flere landbrugsejendomme, kan den pågældende erhverve adkomst på yderligere enlandbrugsejendom i landzone, hvis reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§31-33, er opfyldt, når erhververen efter erhvervelsen vil være ejer eller medejer af et arealpå mere end 150 ha.Stk. 3.Ved opgørelse af arealet efter stk. 2 medregnes ikke de fradragsarealer, der er an-ført i § 10, stk. 5.”[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 13]6.
Nr.15udgår og i stedet indsættes:”15.
§ 13affattes således:”§13.
En landbrugsbedrift, der består af flere landbrugsejendomme i landzone, kan er-hverves af en person, der ikke i forvejen er ejer eller medejer af en landbrugsejendom, hvis
1) overdrageren har haft lovlig adkomst på alle landbrugsejendomme inden for bedrif-ten, og2) erhververen inden 6 måneder efter erhvervelsen opfylder pligten til fast bopæl, jf. §8.” ”[Opretholdelse af reglerne om erhvervelse af en samlet bedrift]7.
I den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 16, stk. 2,indsættes efter ”12,”: ” 13,”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 6]8.
I den undernr. 19foreslåede affattelse af§ 17ændres istk. 1 og 2to steder ”§ 12 og§§ 14-16” til: ” §§ 12-16”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 6]9.
I den undernr. 21foreslåede affattelse af§ 20affattesstk. 1, nr. 2,således:”2) opfylde betingelserne for personlig erhvervelse af ejendommen, jf. §§ 12-15 og17.”[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 6]10.
I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 29indsættes istk. 1efter ”praktiserendelandinspektør,”: ” jf. dog stk. 2,”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 11]11.
I den undernr. 26foreslåede§ 29indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.
2.Når erhververen ved køb af suppleringsjord vil være ejer eller medejer af et are-al på mere end 150 ha, gælder reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§ 31-33.”Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 13]12.
I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 29, stk. 2,der bliver stk. 3, indsættes efter”stk. 1”: ” og 2”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 11]13.
Nr.27udgår.[Opretholdelse af reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord]14.
Efter nr. 26 indsættes som nye numre:01.
I§ 31, stk. 1,ændres ”100 ha” til: ”150 ha”.02.
I§ 31, stk. 2,ændres ”100 ha” til: ”150 ha”.03.
I§ 31indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.Der kan højst opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til den erhvervedelandbrugsejendom eller af det erhvervede areal.”Stk. 3 bliver herefter stk. 4.04.
§ 31, stk. 3,der bliver stk. 4, affattes således:
”Stk.4.Ved opgørelse af arealet efter stk. 1-3 medregnes ikke de i § 10, stk. 5, anfør-te fradragsarealer.”05.
§ 32, stk. 2, nr. 2,affattes således:”2) opfylde de krav til en jordbrugsuddannelse, der fastsættes af ministeren for føde-varer, landbrug og fiskeri,”06.
§ 32, stk. 2, nr. 3,affattes således:”3) være villig til at betale den aftalte handelspris for jorden, og”07.
I§ 32, stk. 4,ændres ”§ 12, stk. 5,” til: ”§ 10, stk. 5,”.08.
§ 33, stk. 1,affattes således:”§33.
Bestemmelserne om fortrinsstilling til suppleringsjord i §§ 31 og 32 finder ik-ke anvendelse ved køb af jord til supplering af en hovedejendom, jf. stk. 4, der vedsupplering ikke overstiger 150 ha, bortset fra fradragsarealer, jf. § 10, stk. 5. Hvis enejer af en landbrugsejendom efter den 1. november 2006 har suppleret ejendommenefter reglerne om supplering af hovedejendom i 1. pkt. skal der ved arealgrænsen på150 ha tillige medregnes landbrugspligtige arealer, som den pågældende efterfølgen-de har fraskilt ejendommen, men som den pågældende fortsat er ejer eller medejeraf.”[Opretholdelse og justering af reglerne om fortrinsstilling]15.
I§ 38indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.Ministeren kan henlægge sine beføjelser vedrørende undersøgelse af, om derer naboer, der ønsker at gøre fortrinsstilling gældende, jf. §§ 31-33, til en privat orga-nisation. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om adgangen til at kla-ge over den private institutions afgørelser.”[Hjemmel til at delegere undersøgelse af fortrinsstilling til privat organisation]16.
I den undernr. 32foreslåede affattelse af§ 50, stk. 1, nr. 1 og 2,ændres inr.1” §12, §§ 14-16” til: ” §§ 12-16”.[Konsekvensændring som følge af den forslåede bestemmelse i § 1, nr. 6]17.
I den undernr. 32foreslåede affattelse af§ 50, stk. 1, nr. 1 og 2,ændres inr.2”§ 29,stk. 3” til: ”§ 29, stk. 4”.
Bemærkninger
Til nr. 1Efter de gældende regler i loven kan fritliggende parceller i landzone med helårs- eller fri-tidsboliger suppleres op til under 2 ha, hvis parcellen efter suppleringen udgør en sammen-hængende lod. Ved fritliggende forstås ifølge en vejledning om reglerne i landbrugsloven,at der ikke må ligge andre beboelsesbygninger inden for en afstand på 100 m fra beboelsenpå den pågældende ejendom.Det er endvidere fastsat ved bekendtgørelse, at en parcel altid kan suppleres op til et samletareal på højst 5000 m2. Dette gælder uanset om parcellen er fritliggende.Med forslaget lægges der op til en forenkling af reglerne, idet det foreslås at give mulighedfor, at alle parceller i landzone med helårs- eller fritidsboliger kan suppleres op til 2 hauden landbrugspligt.Reglen gælder som nævnt kun parceller i landzone. Parceller i byzone og sommerhusom-råder er således ikke omfattet af denne regel.
Til nr. 2, 3, 7, 8, 9 og 16Ændringsforslagene er en konsekvens af, at lovens § 13 vedrørende mulighederne for er-hvervelse af en bedrift ikke ophæves, jf. bemærkninger til nr. 6.Til nr. 4, 5, 10, 11, 12, 13, 14 og 17Med de foreslåede ændringer lægges der op til, at reglerne om fortrinsstilling til supple-ringsjord fortsat skal være gældende, dog med visse justeringer.Grænsen for, hvornår det skal undersøges, om der er naboer, der ønsker fortrinsstilling,foreslås hævet fra 100 ha til 150 ha. Det er således først, når en person ved erhvervelse afyderligere landbrugsejendomme eller ved køb af suppleringsjord vil blive medejer af mereend 150 ha, at der kan være tale om fortrinsstilling. Baggrunden for dette forslag er et øn-ske om at give landmænd større mulighed for strukturudvikling uden at skulle afgive jord iforbindelse med fortrinsstilling.Samtidig foreslås grænsen for supplering af en hovedejendom hævet fra 125 ha til 150 ha.Med forslaget vil en landmand således altid kunne supplere sin hovedejendom, typisk bo-pælsejendommen, op til 150 ha uden at naboer kan gøre fortrinsstilling gældende. Dettegælder som hidtil uanset arealet af de øvrige ejendomme, som vedkommende ejer.
Det foreslås endvidere, at der højst kan opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til denerhvervede ejendom eller til det erhvervede areal. Ved denne opgørelse medregnes, lige-som ved grænsen på 150 ha, ikke fradragsarealer (f.eks. fredskovsarealer og arealer heltuden jordbrugsmæssig værdi).Den nabolandmand, der gør fortrinsstilling gældende, kan som hidtil kun gøre fortrinsstil-ling gældende op til arealgrænsen på 70 ha. Vedkommende skal endvidere som hidtil væreejer eller medejer af en eller flere landbrugsejendomme, hvis areal er på mindst 30 ha, ellersom har et arbejdsbehov på mindst 900 timer årligt, og selv drive sin eller sine landbrugs-ejendomme.Selvom uddannelseskravet ved erhvervelse i fri handel foreslås ophævet, foreslås det, atder fortsat skal gælde et uddannelseskrav for de naboer, der ønsker at gøre fortrinsstillinggældende. Dette uddannelseskrav skal i princippet svare til det hidtidige uddannelseskravved erhvervelse af ejendomme over 30 ha.Det foreslås desuden, at det præciseres, at den landmand, der ønsker at gøre fortrinsstillinggældende, skal være villig til at betale den aftalte handelspris for jorden. Det vil dog stadigvære aktuelt, at jordbrugskommissionen i visse situationer skal ind og vurdere, hvad prisenskal være. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis den primære erhverver har erhvervet en helejendom med bygninger, og der skal fastsættes en pris på en del af arealet, eller hvis derinden for ejendommen er tale om arealer af meget forskellig bonitet.Det er endvidere hensigten at fastsætte regler, hvorefter der ikke kan klages over jord-brugskommissionernes prisfastsættelse, således at dette ikke vil forlænge sagsbehandlings-tiden.Det bemærkes i øvrigt, at de deklarationer om hvilende fortrinsstilling, der er tinglyst imedfør af den tidligere landbrugslov fra 1999, kan aflyses. Der er således ikke med de fo-reslåede lempelser i erhvervelsesreglerne med hensyn til hvor mange landbrugsejendom-me, den enkelte landmand må eje, behov for at opretholde disse deklarationer.Til nr. 6Når reglerne om fortrinsstilling opretholdes, vil der fortsat være behov for de særlige regleri § 13, hvorefter en person kan erhverve en samlet bedrift, uden at det skal undersøges, omder er naboer, der ønsker fortrinsstilling.Det foreslås derfor i nr. 5, at bestemmelsen om erhvervelse af en bedrift opretholdes. Somkonsekvens af, at det foreslås, at uddannelseskravet ved erhvervelse i fri handel bortfalder,foreslås det, at der heller ikke skal gælde et uddannelseskrav ved erhvervelse af en samletbedrift.Til nr. 15Det foreslås i nr. 15, at fødevareministeren kan henlægge sine beføjelser vedrørende under-søgelse af, om der er naboer, der ønsker fortrinsstilling, til en privat organisation. Meddenne hjemmel vil det være muligt at delegere dette arbejde til Landbrug & Fødevarer.
Delegationen vil i givet fald omfatte arbejdet med at annoncere om muligheden for at gørefortrinsstilling gældende og modtage eventuelle ønsker, som efterfølgende sendes til jord-brugskommissionen, der træffer afgørelse om selve fortrinsstillingen. Landbrug & Fødeva-rer vil således alene stå for det praktiske arbejde i forbindelse med undersøgelsen af, omder er naboer, der ønsker fortrinsstilling.Omfanget af en eventuel delegation skal fastlægges efter aftale mellem Landbrug & Føde-varer og ministeren.