Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 39 Bilag 13
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevareErhvervArealkontoret/KVJJ.nr. 3101-X-09-5079Den 22. januar 2010, rev. 25. januar 2010
Høringsnotat
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme
I. Høringssvar fra organisationer, foreninger og privatpersoner.
Høringspart
Bemærkninger
Opfølgning
[Imødekommes/imødekommes ikke/ingenopfølgning]
AdvokatrådetAdvokatrådet peger på, at der ikke er fuldstændigoverensstemmelse mellem den foreslåede regel omdelegation af kompetence til en privat organisation ogbemærkningerne.Samtidig gøres opmærksom på, at det bør sikres, atalle forvaltningsretlige principper finder anvendelseved oplysningen af sagen hos den private organisation.Delegationsbeføjelsen tages ud af æn-dringsforslaget.
Bruun & Hjejle, advokater,Mener, at § 19 om familieejendomme i visse særligetilfælde fortsat vil kunne have materiel betydning set ilyset af ændringsforslaget, hvor reglerne om fortrins-stilling på ny er optaget. De særlige regler i § 19 børderfor ikke ophæves.Imødekommes ikke.De særlige regler i lovens § 19 om frikøb-te ejendomme og familieejendomme eralene en undtagelsesregel vedrørende be-regning af antal ejendomme i relation tillandbrugslovens regler. Reglerne foreslåsophævet, idet de ikke har nogen relevanslængere, da loven efter de foreslåede æn-dringer ikke længere vil indeholde nogenantalsbegrænsninger.Reglerne i § 19 har heller ingen betydningi relation til reglerne om fortrinsstilling, da
2
reglerne om fortrinsstilling ikke indehol-der regler om antal landbrugsejendomme.Den beskrevne situation er uændret i for-hold til de gældende regler.Når ændringerne er trådt i kraft, skal detvurderes, om der er grundlag for at slettenoteringerne, da de fremover vil væreuden betydning.
Danmarks Naturfredningsforening (DN)DN er meget bekymret ved at lade ordet fritliggendeudgå af lovens § 6, da det vil åbne for en øget bebyg-gelse i det åbne land, uden at kommunerne får mulig-hed for at styre en sådan udvikling.Med hensyn til reglerne om fortrinsstilling er DN for-undret over forslaget om at overdrage beføjelser til enprivat organisation, endda en organisation som Land-brug & Fødevarer, som ikke kan betragtes som en uaf-hængig og uvildig instans. Dette er meget uheldigt og istrid med almindelige retsprincipper.Imødekommes ikke. Når landbrugspligtener ophævet, vil ny bebyggelse kræve tilla-de fra kommunen efter planloven.
Imødekommes. Delegationsbeføjelsentages ud af ændringsforslaget.
Danske MælkeproducenterØnsker fortrinsstillingen fjernet helt. Fortrinsstillingensynes ulogisk efter ophævelse af væsentlige dele afden gældende landbrugslov, herunder afstandskrav ogøvrige begrænsninger for erhvervelse.Imødekommes ikke, jf. ændringsforslaget.
Danske AdvokaterDanske Advokater anfører, at der med hensyn til reg-len om, at der kun kan gøres fortrinsstilling gældendetil 40 pct., er behov for en præcisering af, hvilke area-ler, der kan være tale om. Det foreslås, at beregningenskal ske i forhold til det dyrkbare areal på ejendom-men, idet der ellers vil være for mange omgåelsesmu-ligheder.Med hensyn til pris foreslås der en ændring af den fo-reslåede lovtekst: ”3) være villig til at betale den aftal-te handelspris for jorden, medmindre den afviger væ-sentligt fra markedsprisen, og ”da den aftalte pris forImødekommes ikke, da det vil vanskelig-gøre administrationen af reglerne. Regler-ne vil blive præciseret i den tilhørendebekendtgørelse.
Imødekommes.
3
selve jorden sjældent vil kunne ses direkte.Danske Advokater mener ikke, at loven bør indeholdeen delegationsmulighed til en privat organisation, ogdet bemærkes samtidig, at selve annonceringen er dendel af sagsbehandlingen, der foregår hurtigst og mestsmidigt. En delegation vil i givet fald også rejsespørgsmål i forhold til anvendelsen af de almindeligeforvaltningsretlige principper.Hvis man alligevel ønsker en delegationsbeføjelse ind-sat i loven, bør den også omfatte andre liberale er-hverv, herunder advokater.Endelig foreslås det, at fristen til tinglysning af ad-komst fastsættes til 3 år efter, der er indgået en bin-dende aftale, bl.a. set i forhold til, hvorledes det gårmed den digitale tinglysning.Imødekommes. Delegationsbeføjelsentages ud af ændringsforslaget.
Ikke relevant, da delegationsbeføjelsentages ud af ændringsforslaget.
Imødekommes ikke, da forslaget skal gørekontrollen lettere.
Dansk GartneriDansk Gartneri er tilfreds med, at reglerne om fortrins- Ingen opfølgning.stilling opretholdes, om end i en noget reduceret udga-ve.Dansk Gartneri er derimod utryg ved at uddelegere endel af administrationen til Landbrug & Fødevarer. Enuddelegering vil uundgåeligt medføre habilitetspro-blemer. Inddragelse af yderligere en organisation vilheller ikke give en ønsket forenkling. Dansk Gartnerikan derfor ikke anbefale dette.Imødekommes. Delegationsbeføjelsentages ud af ændringsforslaget.
Dansk Ornitologisk ForeningDansk Ornitologisk Forening og Fugleværnsfondenfinder, at fortrinsstillingen ikke bør gælde for jord, derhandles med naturbeskyttelse for øje, idet fortrinsstil-ling i denne situation vil være en direkte hindring forarbejdet med naturgenopretning.Der anmodes derfor om, at forhåndsgodkendte fondeogså kan erhverve deciderede landbrugsjorder til na-turformål uden at der kan gøres fortrinsstilling gæl-dende.Imødekommes ikke. Når der erhvervesdeciderede landbrugsarealer, bør ejere afnærliggende mindre landbrug have mulig-hed for at erhverve de pågældende arealer,hvis de vel at mærke opfylder betingelser-ne for fortrinsstilling.
4
DatatilsynetI relation til persondataloven anbefaler Datatilsynet, atdet afklares, hvem der er dataansvarlig ved indsamlin-gen af eventuelle personoplysninger i forbindelse medspørgsmål om fortrinsstillingen, herunder om Land-brug & Fødevarer er selvstændige dataansvarlige.Ikke relevant, da bemærkningerne vedrø-rer delegationsbeføjelsen, som tages ud afændringsforslaget.
Den danske LandinspektørforeningForeningen finder, at en delegering af beføjelserne tilIkke relevant, da delegationsbeføjelsenat undersøge fortrinsstilling til Landbrug & Fødevarer tages ud af ændringsforslaget.kan resultere i et uheldigt konkurrencefortrin udenadministrative lettelser og forenklinger. Det foreslås, atdelegationsbestemmelsen udvides til også at omfatteandre liberale erhverv, herunder privatpraktiserendelandinspektører.Foreningen kan i øvrigt ikke se den store administrati-ve lettelse ved at inddrage Landbrug & Fødevarer somen ekstra part i undersøgelse af fortrinsstilling. Detanbefales at fastholde og udbrede en eksisterende smi-dig og hurtig undersøgelse af fortrinsstilling.Med hensyn til reglen om, at der kun kan gøres for-trinsstilling gældende til 40 pct., er der behov for enpræcisering af, hvilke arealer, der kan være tale om.Foreningen finder forslaget om forenkling af reglerneom ophævelse af landbrugspligt fornuftig.Samtidig anmodes endnu engang om, at det overvejes,om det er hensigtsmæssigt at opretholde reglen om, aten restparcel ikke må blive mindre end 1,5 ha.Imødekommes.
Dette vil blive præciseret i den tilhørendebekendtgørelse.
Ingen opfølgning.
Ingen opfølgning, da denne regel ikke ertil diskussion i forbindelse med lovforsla-get.
FugleværnsfondenSe bemærkningerne under Dansk Ornitologisk For-ening.
5
Jordbrugskommissionerne for Region MidtjyllandJordbrugskommissionerne er betænkelige ved den fo-Imødekommes. Delegationsbeføjelsenreslåede bestemmelse om, at det kan overlades tiltages ud af ændringsforslaget.Landbrug & Fødevarer at undersøge om der ønsker omfortrinsstilling, og herunder foretage kontrol af rigtig-heden af de afgivne oplysninger.Kommissionerne nærer ingen betænkelighed ved for-slaget om supplering af helårs- og fritidsboliger op til2 ha.Ingen opfølgning.
Jordbrugskommissionen for Region NordjyllandDet bør præciseres, om undtagelsesbestemmelsen ilovens § 32, stk. 3, for personer, der har erhvervetejendomme med et samlet areal på under 30 ha før 1.september 2004, fortsat skal være gældende.Med hensyn til uddelegering af opgaver til Landbrug& Fødevarer anfører kommissionen, at med den nuvæ-rende lovgivning vil en privat organisation ikke væreomfattet af de gældende forvaltningsretlige regler, ogder vil også være begrænset mulighed for indsigt foroffentligheden.Det skal også sikres, at der ikke opstår habilitetspro-blemer. Dette skal vurderes og ses i forhold til, at enoffentlig myndighed skal være neutral og dermed ogsåhabil.Der bør endvidere tages stilling til finansieringen afopgaven.Det følger umiddelbart af ændringsforsla-get, at § 32, stk. 3, opretholdes uændret.Der er derfor ikke behov for præcisering.
Imødekommes. Delegationsbeføjelsentages ud af ændringsforslaget.
Jordbrugskommissionen for Region SjællandSamtlige de foreslåede ændringer af reglerne om for-Ingen opfølgning.trinsstilling er med til at begrænse en suppleringsjords-ansøgers reelle mulighed for at få suppleringsjord.Reglerne om fortrinsstilling - som er lavet af hensyn tilde mindre jordbrugere - bliver således udvandet i ensådan grad, at man kan spørge, om det overhovedetgiver mening at opretholde reglerne i den foreslåedeform.
6
Kommissionen finder det betænkeligt at henlæggeundersøgelserne af, om der er naboer, der ønsker atgøre fortrinsstilling gældende, til organisationen Land-brug & Fødevarer . Der anføres en række begrundelserfor, hvorfor det vil være uhensigtsmæssigt, bl.a. at detud fra et retssikkerhedssynspunkt er meget uheldigt, atoverlade sagsbehandlingskompetencen til en privatorganisation, som principielt repræsenterer begge par-ter. Forslaget vil desuden medføre en længere sagsbe-handlingstid.Forslaget om, at fortrinsstillingsansøgeren skal værevillig til at betale den aftalte handelspris, kan åbne foromgåelse ved f.eks. en kreativ købsaftale, som kanskræmme en potentiel ansøger væk.
Imødekommes. Delegationsbeføjelsentages ud af ændringsforslaget.
Landmanden skal være villig til at betaleden aftalte handelspris, men det vil stadigvære aktuelt, at jordbrugskommissionen ivisse situationer skal ind og vurdere, hvadden endelige pris skal være.Ingen opfølgning.
Kommissionen finder, at forslaget om supplering afhelårs- og fritidsboliger op til 2 ha er fornuftigt set ilyset af, at der praktisk talt altid meddeles tilladelse idisse ansøgningssager.
Jordbrugskommissionerne for Region SyddanmarkDefinitionen af medejerskab i lovens § 2 bør også om-fatte personer, der ejer kapital i selskaber efter lovens§ 21, da reglerne om fortrinsstilling ellers vil kunneomgås.Med de bevarede fortrinsstillingsregler bør de hidtidi-ge erhvervelsesskemaer bevares.Imødekommes ved ændring af § 2.
Imødekommes indtil videre. Det skal ef-terfølgende undersøges, om erklæring kanafgives i forbindelse med den digitaletinglysning.Imødekommes ikke. Efter de hidtidigeregler kan der i visse situationer være be-hov for at sammenlægge ejendomme forat komme ned under grænsen på 4 land-brugsejendomme. Med de foreslåede æn-dringer vil der ikke være dette behov, dader hverken er nogen areal- eller antals-grænse. Der er derfor ikke behov for atopretholde disse deklarationer.Imødekommes.
Deklarationer om hvilende fortrinsstilling bør kunkunne aflyses i situationer, hvor den nye grænse forfortrinsstilling ikke overskrides.
Det bør præciseres i reglerne om erhvervelse af enbedrift, at reglerne også gælder ved erhvervelse af endel af en bedrift.
7
Forslaget om, at fortrinsstillingsansøgeren skal værevillig til at betale den aftalte handelspris, kan medførevanskeligheder for den person, der søger fortrinsstil-ling.Kommissionen er meget betænkelig ved forslaget omat henlægge undersøgelserne af, om der er naboer, derønsker at gøre fortrinsstilling gældende, til organisati-onen Landbrug & Fødevarer. Der anføres en rækkebegrundelser for, hvorfor det vil være uhensigtsmæs-sigt, og at det i realiteten vil medføre en længere sags-behandlingstid.
Reglerne herom vil blive præciseret i be-kendtgørelsen om reglerne i landbrugslo-ven.
Imødekommes. Delegationsbeføjelsentages ud af ændringsforslaget.
LandboungdomLandboungdom bakker op om forslaget, men menerdog fortsat, at reglerne om fortrinsstilling bør ophæ-ves.Hvis uddelegering af administration til Landbrug &Fødevarer kan lette administrationen, kan foreningenkun velkomme det.Ingen opfølgning.
Ingen opfølgning.
Landbrug & FødevarerDet konstateres, at der med de foreslåede ændringer vil Ingen opfølgning.ske en reduktion i antallet af sager, hvor der søges omfortrinsstilling, og at dette vil forringe den fortrinsstil-ledes muligheder for at erhverve suppleringsjord i for-hold til de nuværende regler.Landbrug & Fødevarer protesterer derudover kraftigtmod den foreslåede delegationsbeføjelse, hvorefter deter hensigten, at selve forundersøgelsen i sager om for-trinsstilling henlægges til Landbrug & Fødevarer. For-slaget vil medføre retssikkerhedsmæssige ricisi i for-hold til de involverede parter, og Landbrug & Fødeva-rer opfordrer derfor indtrængende til, at delegationsbe-føjelsen tages ud af ændringsforslaget.Imødekommes. Delegationsbeføjelsentages ud af ændringsforslaget.
Ole Laursen, Advokatfirmaet Lov og LandbrugOle Laursen foreslår en helt anden opbygning af reg-lerne om fortrinsstilling. Som udgangspunkt kan denprimære køber få tinglyst adkomst på hele ejendom-men, men kan tilpligtes efterfølgende at afhænde deImødekommes ikke, da forslaget læggerop til en fuldstændig ændring af reglerne.
8
arealer, som der er gjort fortrinsstilling til. Der foreslåsbl.a. en gradueret fortrinsstilling, hvor det areal, derkan gøres fortrinsstilling gældende til, er afhængig afstørrelsen af den ejendom, der ønskes suppleres, lige-som der foreslås en gradueret vejafstand til arealerne.Ole Laursen anfører, at forslaget har den konsekvens,at såvel reglerne om arv og familiehandel som anparts-reglerne kan ophæves.Der foreslås desuden en ændret opbygning af selskabs-reglerne i lovens § 20, ophævelse af lovens § 21, ogophævelse af samdrifts- og forpagtningsreglerne. Detforeslås endvidere, at jordbrugskommissionerne ned-lægges, da der med de foreslåede ændringer ikke ses atvære behov herfor.Ole Laursen mener desuden, at forslaget om, at et do-kument om erhvervelse af en landbrugsejendom skaltinglyses, må udgå, da tinglysning alene er en sik-ringsbestemmelse og ikke en gyldighedsbetingelse forejerskifter.Samlet finder Ole Laursen, at det fremlagte lovforslagbør have karakter af en ny samlet og forenklet land-brugslov, og ikke af lappeløsninger, hvor man overserde konsekvenser, som den voldsomme ændring af dealmindelige erhvervelsesregler i lovens § 12 har forden samlede lov.Ole Laursen mener også, at reglen om, at en restparcelikke må blive mindre end 1,5 ha, bør ophæves.Ingen opfølgning, da denne regel ikke ertil diskussion i forbindelse med lovforsla-get.
RealkreditrådetIngen bemærkningerIngen opfølgning.
Registrerede Revisorer FRRIngen bemærkningerIngen opfølgning.