Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 39 Bilag 13
Offentligt
ArealkontoretJ.nr. 3101-X-09-507922. januar 2010KVJ
Ændringsforslag
til
L 39 – forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme
Af fødevareministeren, tiltrådt af [ ]
Til § 1
1.
Iunderoverskriftenudgår: ", herunder ophævelse af reglerne om fortrinsstilling"[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 15]2.
I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 2, stk. 4,indsættes efter "uanset kapitalan-delens størrelse.": " Tilsvarende gælder for en person, der ejer 1/5 af kapitalen i etselskab efter lovens § 21, nr. 3, jf. § 16, stk. 2, hvis den pågældende som ankermandskal opfylde betingelserne for personlig erhvervelse af ejendommen."[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 15]3.
I§ 6, stk. 1, nr. 3,udgår ”fritliggende”.[Lempelse af reglerne om ophævelse af landbrugspligt ved supplering]4.
I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 8ændresi stk. 1”§ 12, §§ 14-16” til: ”§§12-16”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]5.
I den undernr. 8foreslåede affattelse af§ 8ændresi stk. 5”§ 12, §§ 14-16” til: ”§§12-16”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]6.
I den undernr. 14foreslåede affattelse af§ 12indsættes istk. 1efter ”pligten til fastbopæl i § 8”: ”, jf. dog stk. 2”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 7]7.
I den undernr. 14foreslåede affattelse af§ 12indsættes efter stk. 1 som nye stykker:”Stk.2.Er erhververen eller dennes børn under 18 år i forvejen ejer eller medejer af eneller flere landbrugsejendomme, kan den pågældende erhverve adkomst på yderligere enlandbrugsejendom i landzone, hvis reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§31-33, er opfyldt, når erhververen efter erhvervelsen vil være ejer eller medejer af et arealpå mere end 150 ha.
Stk. 3.Ved opgørelse af arealet efter stk. 2 medregnes ikke de fradragsarealer, der er an-ført i § 10, stk. 5.”[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 16]8.
Nr.15udgår og i stedet indsættes:”15.
§ 13affattes således:”§13.
En landbrugsbedrift, der består af flere landbrugsejendomme i landzone, kan helteller delvist erhverves af en person, der ikke i forvejen er ejer eller medejer af en land-brugsejendom, hvis1) overdrageren har haft lovlig adkomst på alle landbrugsejendomme inden for bedrif-ten, og2) erhververen inden 6 måneder efter erhvervelsen opfylder pligten til fast bopæl, jf. §8.” ”[Opretholdelse af reglerne om erhvervelse af en samlet bedrift]9.
I den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 16, stk. 2,indsættes efter ”12,”: ” 13,”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]10.
I den undernr. 19foreslåede affattelse af§ 17ændres istk. 1 og 2to steder ”§ 12 og§§ 14-16” til: ” §§ 12-16”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]11.
I den undernr. 21foreslåede affattelse af§ 20affattesstk. 1, nr. 2,således:”2) opfylde betingelserne for personlig erhvervelse af ejendommen, jf. §§ 12-15 og17.”[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]12.
I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 29indsættes istk. 1efter ”praktiserendelandinspektør,”: ” jf. dog stk. 2,”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 13]13.
I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 29indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.
2.Når erhververen ved køb af suppleringsjord vil være ejer eller medejer af et are-al på mere end 150 ha, gælder reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord, jf. §§ 31-33.”Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 15]14.
I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 29, stk. 2,der bliver stk. 3, indsættes efter”stk. 1”: ” og 2”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 13]15.
Nr.27udgår.[Opretholdelse af reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord]16.
Efter nr. 26 indsættes som nye numre:01.
I§ 31, stk. 1,ændres ”100 ha” til: ”150 ha”.
02.
I§ 31, stk. 2,ændres ”100 ha” til: ”150 ha”.03.
I§ 31indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.Der kan højst opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til den erhvervedelandbrugsejendom eller af det erhvervede areal.”Stk. 3 bliver herefter stk. 4.04.
§ 31, stk. 3,der bliver stk. 4, affattes således:”Stk.4.Ved opgørelse af arealet efter stk. 1-3 medregnes ikke de i § 10, stk. 5, anfør-te fradragsarealer.”05.
§ 32, stk. 2, nr. 2,affattes således:”2) opfylde de krav til en jordbrugsuddannelse, der fastsættes af ministeren for føde-varer, landbrug og fiskeri,”06.
§ 32, stk. 2, nr. 3,affattes således:”3) være villig til at betale den aftalte handelspris for jorden, medmindre den afvigervæsentligt fra markedsprisen, og”07.
I§ 32, stk. 4,ændres ”§ 12, stk. 5,” til: ”§ 10, stk. 5,”.08.
§ 33, stk. 1,affattes således:”§33.
Bestemmelserne om fortrinsstilling til suppleringsjord i §§ 31 og 32 finder ik-ke anvendelse ved køb af jord til supplering af en hovedejendom, jf. stk. 4, der vedsupplering ikke overstiger 150 ha, bortset fra fradragsarealer, jf. § 10, stk. 5. Hvis enejer af en landbrugsejendom efter den 1. november 2006 har suppleret ejendommenefter reglerne om supplering af hovedejendom i 1. pkt., skal der ved arealgrænsen på150 ha tillige medregnes landbrugspligtige arealer, som den pågældende efterfølgen-de har fraskilt ejendommen, men som den pågældende fortsat er ejer eller medejeraf.”[Opretholdelse og justering af reglerne om fortrinsstilling]17.
I den undernr. 32foreslåede affattelse af§ 50, stk. 1, nr. 1 og 2,ændres inr.1” §12, §§ 14-16” til: ” §§ 12-16”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 8]18.
I den undernr. 32foreslåede affattelse af§ 50, stk. 1, nr. 1 og 2,ændres inr.2”§ 29,stk. 3” til: ”§ 29, stk. 4”.[Konsekvensændring som følge af den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 13]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at reglerne om fortrinsstilling fortsat skalvære gældende, jf. bemærkningerne til nr. 15.Personer, der opfylder betingelserne for at erhverve en landbrugsejendom i sameje efterlovens § 16, kan også få en tilladelse efter lovens § 21 til at erhverve ejendommen i sel-skabsform. Med den foreslåede bestemmelse i nr. 2 præciseres det, at den person, der somankermand efter lovens § 16 skal opfylde lovens erhvervelsesregler, også betragtes sommedejer af den selskabsejede ejendom i relation til vurderingen af, om reglerne om for-trinsstilling skal finde anvendelse. Reglen sikrer, at bestemmelsen om medejerskab gælderparallelt i både § 20 og § 21 selskaber.Til nr. 3Efter de gældende regler kan fritliggende parceller i landzone med helårs- eller fritidsboli-ger suppleres op til under 2 ha, hvis parcellen efter suppleringen udgør en sammenhæn-gende lod. Ved fritliggende forstås i denne sammenhæng, at der ikke ligger andre beboel-sesbygninger inden for en afstand på 100 m fra beboelsen på den pågældende ejendom.Hvis parcellen ikke er fritliggende, kan den suppleres op til et samlet areal på højst 5000m2.Med forslaget lægges der op til en forenkling af reglerne, idet det foreslås at give mulighedfor, at alle parceller i landzone med helårs- eller fritidsboliger kan suppleres op til 2 hauden landbrugspligt.Reglen gælder som nævnt kun parceller i landzone. Parceller i byzone og sommerhusom-råder er således ikke omfattet af denne regel.Til nr. 4, 5, 9, 10, 11 og 17Ændringsforslagene er en konsekvens af, at lovens § 13 vedrørende mulighederne for er-hvervelse af en bedrift ikke ophæves, jf. bemærkninger til nr. 8.Til nr. 6, 7, 12, 13, 14, 15, 16 og 18Med de foreslåede ændringer lægges der op til, at reglerne om fortrinsstilling til supple-ringsjord fortsat skal være gældende, dog med visse justeringer.Grænsen for, hvornår det skal undersøges, om der er naboer, der ønsker fortrinsstilling,foreslås hævet fra 100 ha til 150 ha. Det er således først, når en person ved erhvervelse af
yderligere landbrugsejendomme eller ved køb af suppleringsjord vil blive ejer eller med-ejer af mere end 150 ha, at der kan være tale om fortrinsstilling. Baggrunden for dette for-slag er at give landmænd større mulighed for strukturudvikling uden at skulle afgive jord iforbindelse med fortrinsstilling.Samtidig foreslås grænsen for supplering af en hovedejendom hævet fra 125 ha til 150 ha.Med forslaget vil en landmand således altid kunne supplere sin hovedejendom, typisk bo-pælsejendommen, op til 150 ha, uden at naboer kan gøre fortrinsstilling gældende. Dettegælder som hidtil uanset arealet af de øvrige ejendomme, som vedkommende ejer.Det foreslås endvidere, at der højst kan opnås fortrinsstilling til 40 pct. af jorderne til denerhvervede ejendom eller til det erhvervede areal. Ved denne opgørelse medregnes, lige-som ved grænsen på 150 ha, ikke fradragsarealer (f.eks. fredskovsarealer og arealer heltuden jordbrugsmæssig værdi).Den nabolandmand, der gør fortrinsstilling gældende, kan som hidtil kun gøre fortrinsstil-ling gældende op til arealgrænsen på 70 ha. Vedkommende skal endvidere som hidtil væreejer eller medejer af en eller flere landbrugsejendomme, hvis areal er på mindst 30 ha, ellersom har et arbejdsbehov på mindst 900 timer årligt, og selv drive sin eller sine landbrugs-ejendomme.Selvom uddannelseskravet ved erhvervelse i fri handel foreslås ophævet, foreslås det, atder fortsat skal gælde et uddannelseskrav for de naboer, der ønsker at gøre fortrinsstillinggældende. Dette uddannelseskrav skal i princippet svare til det hidtidige uddannelseskravved erhvervelse af ejendomme over 30 ha.Det foreslås desuden, at det præciseres, at den landmand, der ønsker at gøre fortrinsstillinggældende, skal være villig til at betale den aftalte handelspris for jorden. Det vil dog stadigvære aktuelt, at jordbrugskommissionen i visse situationer skal ind og vurdere, hvad prisenskal være. Det vil f.eks. være tilfældet, hvis den primære erhverver har erhvervet en helejendom med bygninger, og der skal fastsættes en pris på en del af arealet, eller hvis derinden for ejendommen er tale om arealer af meget forskellig bonitet.Det er endvidere hensigten at fastsætte regler, hvorefter der ikke kan klages over jord-brugskommissionernes prisfastsættelse, således at dette ikke vil forlænge sagsbehandlings-tiden.Det bemærkes i øvrigt, at de deklarationer om hvilende fortrinsstilling, der er tinglyst imedfør af den tidligere landbrugslov fra 1999, kan aflyses. Der er således ikke med de fo-reslåede lempelser i erhvervelsesreglerne med hensyn til hvor mange landbrugsejendom-me, den enkelte landmand må eje, behov for at opretholde disse deklarationer.Til nr. 8Når reglerne om fortrinsstilling opretholdes, vil der fortsat være behov for de særlige regleri § 13, hvorefter en person kan erhverve en samlet bedrift, uden at det skal undersøges, omder er naboer, der ønsker fortrinsstilling.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen om erhvervelse af en bedrift opretholdes. Som konse-kvens af, at det foreslås, at kravene om alder, uddannelse og egen drift ved erhvervelse i frihandel bortfalder, foreslås det, at disse krav heller ikke skal gælde ved erhvervelse af ensamlet bedrift.Samtidig præciseres det i lovteksten, at reglerne også gælder i situationer, hvor der erhver-ves en del af en landbrugsbedrift.