Jeg skal takke ordførerne for bemærkningerne til lovforslaget.
Jeg synes, at især hr.
Knud Kristensen gav en god gennemgang af lovforslagets indhold.
Jeg skal kommentere nogle enkelte ting og især med hensyn til hvem det er, der skal indberette, for jeg tror, at der er en lille misforståelse i forhold til undtagelsesmuligheden.
Det er vigtigt for mig at sige, at undtagelsen udelukkende drejer sig om den digitale indberetning.
De, der ikke kan indberette digitalt, skal så indberette på papir.
Det er et spørgsmål om, at hvis der sidder nogle landmænd, der ikke er it-nørder og ikke rigtig kan finde ud af at bruge it-systemet, så får de en overgangsperiode på de her 5 år med hensyn til at kunne gøre tingene digitalt.
Der vil være en bagatelgrænse, således at gartnerier, planteskoler, frugtplantager og lignende vil være undtaget fra indberetning, hvis virksomhedens årlige momspligtige omsætning er mindre end 50.000 kr.
Det er simpelt hen, fordi vi så er nede i en omsætningsstørrelse, hvor man må sige, at det er en hobbybetonet virksomhed, der finder sted.
Så det er så den eneste undtagelse, der er fra indberetning.
Ellers handler det om i forhold til de 25 ha, hvorvidt det skal foregå på papir eller digitalt, og der er kravet så, at efter 5 år efter lovens ikrafttræden skal alle være med på det digitale.
Så det er altså de grænser, som især hr.
Bjarne Laustsen og fru Lone Dybkjær kredsede om.
Det, der er vigtigt for mig, er jo, at vi simpelt hen får mere viden om pesticidforbruget i Danmark, for det vil give os et grundlag med hensyn til hvilken indsats, der skal til for yderligere at nedbringe pesticidforbruget.
Altså, hvad kan vi gøre derudover?
Derfor den her indberetning, så vi kan samle statistikken og blive klogere på, hvordan vi kan få bragt forbruget med.
I forhold til en omlægning på indikatoren er det ikke et spørgsmål om at snyde på vægten, men et spørgsmål om at få et mere reelt billede af, hvordan det rent faktisk ser ud.
Til hr.
Kristen Touborg skal jeg sige, at sprøjtejournalerne som sådan også fortsat vil blive kontrolleret på bedriften, hvor de jo skal være til stede.
Det fastholdes, at der er en vis andel, der bliver kontrolleret.
Til det der med, hvad det er for en tidshorisont, om det er kalenderåret eller høståret, er det altså valgt, at det er høståret, fordi det er det, der giver mening, nemlig at vi følger pesticidforbruget i forhold til afgrøderne, og derfor opererer vi med august til august.
Vi vil simpelt hen ikke få et godt nok billede, hvis vi deler det op kalenderårsmæssigt frem for at følge – havde jeg nær sagt – naturens gang, altså afgrødens vækstår.
Det er begrundelsen for, at det hedder august til august.
Jeg tror, det er kommentarerne til ordførernes bemærkninger.
Jeg er glad for, at der er så god en tilslutning til, at vi kan blive klogere på det her område.
Som sagt tror jeg, at det giver os et godt grundlag i forhold til at kunne gøre en indsats for at få nedbragt pesticidforbruget.