Socialudvalget 2009-10
L 35
Offentligt
754019_0001.png
754019_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 9. november 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
CME/ J.nr. 2009-5491
Under henvisning til Socialudvalgets spørgsmål 8 ad L35, stillet af Per-nille Vigsø Bagge (SF), følger hermed indenrigs- og socialministerenssvar på spørgsmålet.
Spørgsmål nr. 8:”Med henvisning til Fødevarestyrelsens pjece "Mad, måltider og bevægelse",hvor det om de pædagogiske elementer omkring bl.a. måltidet hedder: "Nårpersonalet i institutionen spiser frokost med børnene [...], har deres adfærdstor betydning for hvordan børnene deltager i aktiviteten" og hvoraf detfremgår, at børnene i høj grad lader sig inspirere og påvirke af de voksne,bedes ministeren redegøre for, om hun er enig i, at det er vigtigt, at persona-let deltager i det fælles frokostmåltid, dvs. spiser den samme mad som bør-nene, frem for at spise deres medbragte madpakke, og at der derfor medindførelsen af det obligatoriske frokostmåltid bør tænkes på, hvordan pæda-gogerne kan deltage i måltidet?”
Svar:Jeg kan oplyse, at det inden for lovgivningens rammer er op til den enkeltekommunalbestyrelse at fastsætte mål og rammer for dagtilbuddene.Det fremgår af dagtilbudslovens § 7, stk. 3, at dagtilbuddet skal fremmebørns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg samt pæ-dagogisk tilrettelagte aktiviteter. Det fremgår endvidere af dagtilbudslovens §8, at alle dagtilbud skal udarbejde en pædagogisk læreplan, som bl.a. skalbeskrive dagtilbuddets mål for børnenes læring i forhold til seks centralt fast-lagte temaer.Det er op til det enkelte dagtilbud herunder forældrebestyrelse at beslutte,hvilke mål de ønsker at opstille for børns læring, ligesom dagtilbuddet selvbeslutter de metoder og aktiviteter, som skal føre til opnåelse af målene.Det er således op til lokal vurdering, hvorvidt personalets indtagelse af fro-kost sammen med børnene skal anvendes som en pædagogisk metode til atopnå et eller flere af de opstillede mål for børns læring, eller der skal vælgesandre metoder.
2Det er min opfattelse, at den lokale metodefrihed skal fastholdes, og jeg harpå den baggrund ikke til hensigt at igangsætte initiativer med henblik på atændre den nugældende praksis på området.
Karen Ellemann/Charlotte Søderlund