Kommunaludvalget 2009-10
L 34 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.L 34
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 3. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse ogregionsloven(Kommunalbestyrelsernes og regionsrådenes arbejdstilrettelæggelse og offentliggørelse afbudgetforslag m.v.)[af indenrigs- og socialministeren (Karen Ellemann)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 22. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og indenrigs- og socialmi-nisteren sendte den 8. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, KOU alm. del –bilag 103. Den 8. oktober 2009 sendte indenrigs- og socialministeren de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til indenrigs- og socialministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret. Spørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænknin-gen.2. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Etmindretali udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
2
Erling Bonnesen (V) Britta Schall Holberg (V) Hans Christian Thoning (V) Per Bisgaard (V)Flemming Damgaard Larsen (V) Hans Kristian Skibby (DF)fmd.Henrik Brodersen (DF)Henriette Kjær (KF) Jørgen S. Lundsgaard (KF)nfmd.Per Husted (S) Lene Hansen (S)Thomas Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Flemming Bonne (SF) Karl H. Bornhøft (SF)Johs. Poulsen (RV) Line Barfod (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Liberal Alliance (LA)Socialdemokratiet (S)45Inuit Ataqatigiit (IA)Dansk Folkeparti (DF)25Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Sambandsflokkurin (SP)Det Radikale Venstre (RV)9Uden for folketingsgrupperneEnhedslisten (EL)4(UFG)
311111
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 34Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og socialministerenBilaget tilbagetaget og omdelt på alm. delUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 34Spm.nr.12TitelSpørgsmålet er tilbagetagetSpm. om omfanget af de økonomiske virkninger af lovens ændringerfor lokalpressen, til indenrigs- og socialministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om væsentlige problemer for kommunalbestyrelse og regionsrådi forbindelse med overgang til udelukkende elektronisk omdeling afbilag og andre papirer, til indenrigs- og socialministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke grupper som kan forventes at få særlige problemermed en overgang til udelukkende elektroniske udgaver af dagsorde-ner, bilag og anden information, til indenrigs- og socialministeren, ogministerens svar herpåSpm. om overvejelser og muligheder for eventuel igangsættelse afgenerelle initiativer, der tilgodeser den interesserede almindelige bor-ger, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
4
Bilag 2
Alle udvalgets spørgsmål til indenrigs- og socialministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og indenrigs- og socialministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.Spørgsmål 2:Ministeren bedes vurdere omfanget af de økonomiske virkninger af lovens ændringer for lokal-pressen, der hidtil har haft en væsentlig annonceomsætning hidrørende fra kommuners information,herunder ønskes det vurderet, i hvilket omfang det kan forventes at påvirke omfanget af udgivelseraf lokalblade m.v., herunder af lokalt ejede blade m.v.Svar:Indledningsvis bemærkes, at forslaget om at fjerne kravet om lovpligtig annoncering i den lokalepresse af kommunalbestyrelsens mødeplan og ordinære møder ikke hindrer kommunalbestyrelsen iat træffe beslutning om at opretholde annonceringen. Formålet med forslaget er at give kommunal-bestyrelsen frihed til at vælge netop den offentliggørelsesmåde, som den finder bedst egnet til atudbrede netop den type oplysning, der er tale om.Det er i lovforslaget anslået, at kommunernes udgifter til den gældende lovpligtige annonceringudgør ca. 80.000 kr. pr. kommune på årsbasis svarende til op til ca. 8. mio. kr. for alle kommuner.Indenrigs- og Socialministeriet har ikke mulighed for at vurdere de økonomiske virkninger af lov-forslaget for lokalpressen, da ministeriet ikke er bekendt med lokalpressens indtægter ved at sælgeannonceplads til kommunerne. Ministeriet har endvidere ikke grundlag for at foretage en vurderingaf, hvorvidt ophævelsen af formkravene til offentliggørelsesmetoden vil påvirke omfanget af udgi-velser.Det skal i øvrigt bemærkes, at de danske dagblade og den danske lokalpresse ifølge Dansk Op-lagskontrol for i 1. halvår af 2009 havde en annonceomsætning på henholdsvis 1.078 mio. kr. og1.073 mio. kr.Afslutningsvis skal der gøres opmærksom på, at det ikke kan anses for en kommunal opgave atsikre et indtægtsgrundlag for lokalpressen.Spørgsmål 3:Ministeren bedes orientere udvalget om, hvor stor en gennemsnitlig del af en kommunalbestyrelseog af et regionsråd, der kan forventes at have væsentlige problemer, hvis et flertal beslutter, at manvil overgå til udelukkende elektronisk omdeling af bilag og andre papirer.Svar:Indenrigs- og Socialministeriet har ikke oplysninger om antallet af kommunalbestyrelses- og regi-onsrådsmedlemmer, der må forventes at have problemer med umiddelbart at modtage sagsmaterialeelektronisk, f.eks. på grund af manglende kendskab til IT.Det er imidlertid en forudsætning for en beslutning om elektronisk udsendelse af materiale, atkommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet beslutter enten at godtgøre udgifter til det nødven-dige udstyr m.v. eller stille dette til rådighed. Det betyder også, at en person, som ikke umiddelbart
5
er i stand til at anvende IT, skal oplæres eller have vejledning i at modtage sagsmateriale elektro-nisk, hvilket også er fremhævet i bemærkningerne til lovforslaget.Det forudsættes endvidere i lovforslagets bemærkninger, at bestemmelsen ikke anvendes i tilfæl-de, hvor det er umuligt for et kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmedlem – fx på grund af ethandicap – at modtage materiale, der formidles i elektronisk form.Spørgsmål 4:Ministeren bedes oplyse om, hvilke grupper – herunder svage, ældre og handicappede – som kanforventes at få særlige problemer med en overgang til udelukkende elektroniske udgaver af dagsor-dener, bilag og anden information.Svar:Indledningsvis bemærkes, at forslaget om at fjerne kravet om lovpligtig annoncering i den lokalepresse af kommunalbestyrelsens mødeplan og ordinære møder og at fjerne kravet om lovpligtigfremlæggelse et eller flere steder i kommunen af sagsfortegnelsen til kommunalbestyrelsens møderikke hindrer kommunalbestyrelsen i at træffe beslutning om at opretholde de nævnte offentliggørel-sesmåder. Formålet med forslaget er at give kommunalbestyrelsen fuld frihed til at vælge netop denoffentliggørelsesmåde, som den finder bedst egnet til at sikre udbredelsen af netop den type oplys-ning, der er tale om, herunder elektronisk offentliggørelse på kommunens hjemmeside.Hvis kommunalbestyrelsen vælger at overgå til elektronisk formidling, skal kommunalbestyrelsenvære særligt opmærksom på behovet for tilgængelighed for alle brugere af de informationer, derformidles via internettet. Dette fremgår også af lovforslagets bemærkninger.Digital tilgængelighed er en afgørende forudsætning for elektronisk formidling af oplysninger.Det betyder, at brugere skal kunne anvende deres eventuelle kompenserende hjælpemidler, f.eks.oplæsningsprogrammer eller forstørrelsesprogrammer. Det er afgørende i den forbindelse, at enrække design og konstruktionsmæssige principper overholdes.Indenrigs- og Socialministeriet skal i den forbindelse henvise til aftalen fra oktober 2007 mellemregeringen, KL og Danske Regioner vedrørende anvendelse af obligatoriske, åbne standarder forsoftware i det offentlige. Aftalen betyder blandt andet, at alle offentlige myndigheder skal sikre, atder, ved væsentlige ændringer af offentlige hjemmesider og ved udvikling af nye hjemmesider efter1. januar 2008, sker en overholdelse af tilgængelighedsstandarden.Det forhold, at der kan være borgere, som ikke kan eller vil anvende pc og internet, kan givekommunerne anledning til at overveje at kombinere offentliggørelsen af oplysninger på internettetmed offentliggørelse på andre måder. Dette fremgår af lovforslagets bemærkninger. Det kan f.eks.være fremlæggelse i papirform på rådhuset eller i kommunens borgerservicecenter, på kommunensbiblioteker eller på andre kommunale institutioner.Det skal i den anledning bemærkes, at borgere, som ikke har adgang til pc og internet, har mulig-hed for at henvende sig på et bibliotek med henblik på at få adgang til internettet samt vejledningom brugen heraf.Der er i øvrigt allerede i dag visse oplysninger, som efter nyere bestemmelser i den kommunalestyrelseslov skal offentliggøres, hvor der ikke stilles formkrav til offentliggørelsen. Det drejer sigom kvalitetskontrakter, udbudsstrategier, opfølgende redegørelser heraf samt offentliggørelse afkommunalbestyrelsesmedlemmers og kommunalt ansattes vederlag for andre hverv. Offentliggørel-se af disse oplysninger kan således allerede ske på kommunens hjemmeside. Det er således ikkenoget nyt, at kommunalbestyrelserne skal sikre tilgængeligheden af oplysninger på hjemmesiderblandt andet igennem åbne standarder.
6
Spørgsmål 5:Ministeren bedes orientere om overvejelser og muligheder for eventuel igangsættelse af generelleinitiativer, der tilgodeser den interesserede almindelige borger uden speciel f.eks. økonomisk, juri-disk, teknisk eller planlægningsmæssig indsigt og giver denne typiske borger mulighed for i højeregrad at forstå de væsentligste forhold i det kommunale arbejde, herunder løbende udarbejdelse af letoverskuelige og brede fremstillinger af alle væsentlige sagsgange, beslutningsgrundlag og beslut-ninger også uanset om kommuner og regioner anvender papir eller elektronisk information.Svar:Jeg forstår spørgsmålet som omhandlende den almindelige borgers mulighed for generelt at forstå,hvad der sker i kommunen. Dette forhold er ikke søgt reguleret i nærværende lovforslag.Inddragelse af borgerne er basis for et godt nærdemokrati, og rammerne for denne inddragelsehverken kan eller skal styres fra centralt hold. Nærdemokrati skal derimod formes af dem, som harbeslutningerne tæt på, og der skal være plads til variation og inspiration i hver enkelt kommune.Indenrigs- og Socialministeriet og KL har, som inspiration til kommunerne i forhold til god kom-munikation med borgerne, blandt andet udgivet en pjece om nærdemokrati. Pjecen er tilgængelig påhttp://www.ism.dk/Publikationer/Sider/VisPublikation.aspx?Publication=399. Den indeholder godeeksempler på forskellige kommuners positive erfaringer med kommunikation med borgerne og bor-gerinddragelse. Derudover har KL på sin hjemmeside et kommunikations-site, hvor der er flere go-de eksempler til inspiration for kommunerne.Det er min opfattelse, at åben dialog og kommunikation bliver prioriteret i kommunerne, og jeghar fuld tillid til at kommunalbestyrelserne sørger for bred og forståelig information til borgerne,hvilket er med til at sikre borgerinddragelse i størst muligt omfang.