Nej, men man skal jo ikke gå glip af en mulighed for at ytre sig fra denne talerstol, så jeg har da også nogle bemærkninger til det lovforslag, der ligger her.
Jeg vil starte med at sige, at i hovedsagen er Enhedslisten positiv over for lovforslaget.
Man kan jo sige, at i forhold til de meget store problemer, der eksisterer med demokratiet, kommunernes mulighed for at udfolde sig, kommunernes økonomi, hvad der er sket med demokratiet, og med detailstyring fra ministeriernes side, siden vi fik den nuværende regering, så løser det her lovforslag selvfølgelig ikke de grundlæggende problemer.
Men man skal jo ikke afvise at gå konstruktivt ind i også at få gennemført mindre forbedringer.
Der er vel fire elementer i lovforslaget, og jeg vil give dem alle fire et par ord med på vejen.
Vi mener, at det at sikre, at der sker offentliggørelse af budgetforslag og vedtagne budgetter i kommuner og regioner, er en rigtig god idé.
I de kommuner og regioner, hvor vi forsøger at udøve politisk indflydelse, arbejder vi også for, at man sørger for at inddrage borgere og ansatte og relevante organisationer i debatten om budgetterne, før de bliver vedtaget.
Det synes vi da i forlængelse af det her er en ting, som man skal gøre, men på den anden side vil jeg sige, at det jo ikke er sådan, at man nødvendigvis i forhold til alle de ting, som man kunne ønske sig skete i kommuner og regioner, skal lovgive om det her i Folketinget.
Så det er sådan set bare en bemærkning i forlængelse af meldingen om, at vi er positive over for det punkt.
Man vil også give mulighed for kommunerne for at indkalde stedfortrædere uden dispensation fra ministeren.
Jeg må sige, at det var lidt overraskende for mig, at det var noget, der skulle gøres på den bureaukratiske måde tidligere, og hvis man afskaffer det, sker der i hvert fald ikke noget ved det.
Så er der spørgsmålet om, hvorvidt man kan nøjes med at offentliggøre visse kommunale oplysninger på kommunernes hjemmesider.
Jeg forstår godt argumentet for, for med de mængder af information, der er nu om dage, de mængder af papir, det kan føre til, kan det godt være fornuftigt, at man i nogle tilfælde koncentrerer sig om hjemmesiden.
Men pointen er jo, at vi også har en forpligtelse over for de borgere, som ikke er på internettet, og selv om det for nogle af os herinde kan virke helt uforståeligt, er der faktisk stadig væk ganske mange borgere, der ikke er på nettet, enten fordi de ikke har muligheden, eller fordi de af den ene eller den anden grund ikke ønsker det.
Der er jo også et enkelt lille element i det her, som handler om, hvordan man sikrer, at lokalaviser og andre medier, som har en stor betydning for den lokale information, for den lokale debat, kommer ud af det her uden at risikere at lide et meget stort økonomisk tab.
Jeg er sådan set med på, at man ikke skal finansiere den lokale presse ved hjælp af kommunale annoncer, altså ved at tvinge kommunerne til det, men der er jo i hvert fald en afledt effekt af det her, som jeg synes ikke er entydigt positiv.
Så det vil vi godt have mulighed for at drøfte lidt mere grundigt i udvalgsarbejdet.
Så er der spørgsmålet om, at flertallet i en kommunalbestyrelse og i et regionsråd kan beslutte, at medlemmerne kun kan få papirerne elektronisk.
Jeg gad i grunden godt vide, hvordan reaktionen ville være her i Folketinget, hvis man her kom med et forslag om, at et flertal i Folketinget skulle vedtage, at folketingsmedlemmer kun kunne få papirerne elektronisk.
Mit klare indtryk er, at et sådant forslag ville lide en krank skæbne i Folketinget.
Og det, jeg synes er problematisk, er, at der kan sidde enkeltpersoner, mindre grupper, som det her vil ramme hårdt, og hvor vi så vil gøre dem fuldstændig afhængige af, at der er et forstående og venligsindet flertal i regionsråd og byråd.
Jeg deler for så vidt den opfattelse, nogle har givet udtryk for, nemlig at det vil der sikkert være de fleste steder, og at det næppe vil blive noget problem, men jeg synes i hvert fald, at vi skal udrede den sag en lille smule mere grundigt.
At det så nok kun er et tidsspørgsmål, før vi må se i øjnene, at det bliver den elektroniske information, som bliver den, der er over det hele, er så en anden sag.
Mængderne af papir, som den konservative ordfører omtalte, i forhold til det kommunalpolitiske område, kender vi også fra Folketinget, og på et eller andet tidspunkt må vi vel gøre op med det enorme spild af papir, som vi har.
Men der er altså grundlæggende en positiv holdning fra Enhedslistens side til lovforslaget, og så er der nogle ting, som vi godt vil prøve at behandle en lille smule mere indgående i udvalgsarbejdet.