Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 33 Bilag 1
Offentligt
Notat
LandsplanJ.nr. BLS 100-00123Ref. FTHDato: 13. august 2009
Høringsnotatvedrørendeforslag til lov om ændring af lov om sommerhuse ogcampering, mv. og lov om planlægning.
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 3. juni 2009 med frist for at afgive høringssvar den 28.juli 2009.By- og Landskabsstyrelsen har modtaget 25 høringssvar. Otte høringssvar havde mindre bemærk-ninger.Følgende 17 høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til udkastet:Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk Land- og Strand-jagt, Organisationen Danske Museer, 3F Fagligt Fælles Forbund, Foreningen af StatsautoriseredeRevisorer, Arbejdstilsynet, Beskæftigelsesministeriet, Forsvarets Bygnings- og Etablissementstje-neste, Indenrigs- og Socialministeriet, Kirkeministeriet, Kulturarvsstyrelsen, Ministeriet for Fødeva-rer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, tekno-logi og Udvikling og Økonomi og Erhvervsministeriet.Følgende 8 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:Advokatrådet, Økonomi- og Erhvervsministeriet ved Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Kort- og Ma-trikelstyrelsen, Campingrådet, Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet, KommunernesLandsforening og HORESTA.Bemærkningerne har berørt følgende punkter:a) Vurdering af behov for forelæggelse for Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspa-nel.b) Ønske om ændret formulering af forbud mod udstykning og matrikuleringc) Ønske om klageret for Campingrådet i lov om sommerhuse og campering mv.d) Forslag til ændring af begrebet ”beboelsesenhed” til ”udlejningsenhed (hytte)” eller ”over-natningsenhed”e) Forslag til ny bestemmelse i planloven om maksimal størrelse og højdef) Forslag om at mindre ændringer af eksisterende hytter ikke omfattes af krav om landzonetil-ladelse.g) Forslag om at præcisere, at krav om landzonetilladelse alene gælder for campinghytter ilandzone.h) Forslag om stop for campinghytter søværts strandbeskyttelseslinien og fastholdelse af eksi-sterende hyttestørrelse landværts strandbeskyttelseslinien.i) Forslag til klar lovmæssig afgrænsning af hoteldrift overfor sommerhusudlejningj) Økonomisk forhandling af lovforslaget med KLk) Øvrige ændringer.
a) Vurdering af behov for forelæggelse for Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomheds-panel.Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering har vurderet lovforslagetog finder, at forslaget vil medføre mindre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser og at det ikkevil medføre væsentlige administrative byrder.Center for Kvalitet i Erhvervsregulering foreslår en tilføjelse til lovforslagets bemærkninger vedrø-rende forslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet: ”Forslaget har væ-ret sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) medhenblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virk-somhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et om-fang, der berettiger, at lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikkeforelægges for Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel”.By- og Landskabsstyrelsens bemærkninger.På baggrund af de fremsatte bemærkninger er lovforslaget revideret.Afslutningsvis i lovforslagets afsnit4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-livettilføjes en tekst som foreslået af Center for Kvalitet i Erhvervsregulering; ”Forslaget har væretsendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) med hen-blik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksom-hedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, derberettiger, at lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelæggesfor Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel”.b) Ønske om ændret formulering af forbud mod udstykning og matrikuleringKort- og Matrikelstyrelsen har tekniske bemærkninger til formuleringen af forbud mod udstykning ogmatrikulering.By- og Landskabsstyrelsens bemærkninger.Lovforslaget er blevet revideret i samarbejde med Kort- og Matrikelstyrelsen. Herefter defineres encampinghytte i sommerhuslovens § 3, stk. 2, som en mindre beboelsesenhed til udlejning eller ud-lån til ferieformål på en campingplads, og som ikke udgør en selvstændig ejendom. Som led i øvri-ge krav fastslås i sommerhuslovens § 3, stk. 3, at areal, hvorpå der er opført campinghytter, ikkemå udstykkes eller matrikuleres, således at der opstår en eller flere nye samlede faste ejendomme,hvorpå der er opført én eller flere campinghytter.Det præciseres i bemærkningerne, at formålet er at hindre, at der ikke er eller vil opstå ejendommemed campinghytter, som ikke er en del af ejendommen med den øvrige del af campingpladsen.c) Ønske om klageret for Campingrådet i lov om sommerhuse og campering mv.Campingrådet er tilfreds med lovforslaget, men ønsker, at sommerhuslovens § 10e ændres, såCampingrådet bliver klageberettiget.Friluftsrådet henviser ligeledes til spørgsmålet om klageret for Campingrådet efter sommerhuslo-ven, men har forståelse for, at der arbejdes på spørgsmålet efterfølgende.By- og Landskabsstyrelsens bemærkninger.Med lovforslagets ændring af planloven gives der mulighed for klageadgang til Naturklagenævnet,for så vidt angår hytter. Det er By- og Landskabsstyrelsens vurdering, at Campingrådet endvidere
2
efter gældende ret har klageadgang til Naturklagenævnet for landzoneafgørelser vedrørende nyan-læg af og udvidelser af campingpladser i landzone og indsigelsesret ved planforslag vedrørendecampingpladser uanset zonestatus.Der er derfor ikke foretaget ændringer i lovforslaget vedrørende dette punkt.d). Forslag til ændring af begrebet ”beboelsesenhed” til ”udlejningsenhed (hytte)” eller”overnatningsenhed”.Friluftsrådet og Danmarks Naturfredningsforening er betænkelig ved at benytte ordet ”beboelses-enhed” og foreslår betegnelsen ”udlejningsenhed (hytte)” eller ”overnatningsenhed”.By- og Landskabsstyrelsens bemærkninger.By- og Landskabsstyrelsen har på den baggrund revideret lovforslaget således, at teksten opdeles i§ 3, stk. 2 (definition) og § 3, stk. 3 (øvrige krav) på følgende måde:Den nye § 3, stk. 2 affattes således: ”Stk.2.Ved en campinghytte forstås en mindre beboelsesen-hed til udlejning eller udlån til ferieformål på en campingplads, og som ikke udgør en selvstændigejendom.”Den nye § 3 stk. 3 affattes således:”Stk. 3.Campinghytter, jf. stk. 2, skal være placeret samlet,eventuelt i klynger. Areal, hvorpå der er opført campinghytter, må ikke udstykkes eller matrikuleres,således at der opstår én eller flere ejendomme, hvorpå der er opført én eller flere campinghytter”.Campinghytter må kun udlejes til beboelse i perioden 1. marts - 31. oktober, medmindre camping-pladsen har tilladelse til vintercampering. Campinghytter må kun stilles til rådighed for samme bru-ger i højst 4 uger årligt og må forudbestilles for højst et år ad gangen.”Det præciseres i bemærkningerne, at formålet er at hindre, at der ikke er eller vil opstå ejendommemed campinghytter, som ikke er en del af ejendommen med den øvrige del af campingpladsen.e) Forslag til ny bestemmelse i planloven om maksimal størrelse og højdeFriluftsrådet foreslår, at der tilføjes følgende tekst i lovforslaget til nyt stk. 5 i planlovens § 36, ”Derkan maksimalt gives tilladelse til campinghytter på 30 m2 søværts for strandbeskyttelseslinien og35 m2 for den øvrige del af landet og i maksimalt 4 m højde (én etage)”.Der argumenteres med, at en sådan præcisering ligger i forlængelse af den politisk indgåede aftaleimellem miljøministeren, regeringspartierne og Dansk Folkeparti og er i tråd med den gældende §36, stk. 1, der angiver et maksimum areal på 250 m2 for til og ombygning af helårshus i landzonen.Danmarks Naturfredningsforening foreslår, at § 36, stk. 5 tilføjes, at der ikke kan gives tilladelse tilat opføre hytter søværts strandbeskyttelseslinjen, og at der landværts strandbeskyttelseslinjen kunkan gives tilladelse til at opføre hytter på op til 25 m2 i maksimalt 4 m højde (én etage).By- og Landskabsstyrelsens bemærkningerDet er By- og Landskabsstyrelsen vurdering, at areal- og højderegulerende bestemmelser og lig-nende mere detaljerede bestemmelser bør affattes i det kommende campingreglement.Det bemærkes, at det i forarbejderne til Naturbeskyttelsesloven er anført, at der i rimeligt omfang vilkunne dispenseres fra forbuddet mod tilstandsændringer til efterkommelse af ønsker fra eksiste-rende virksomheder i den udvidede strandbeskyttelseszone, herunder også til byggeri og anlægs-arbejder, der er led i en produktudvikling inden for det pågældende erhverv. Af vejledning til loven
3
fremgår, at der normalt vil være grundlag for dispensation til campingpladser på over 75 enheder tilnødvendigt byggeri.Administration af planlovens landzonebestemmelser og sommerhusloven, der også skal varetagehensynet til samme naturværdier, kan ikke være strammere end naturbeskyttelsesloven på dettepunkt.Der er derfor ikke foretaget ændringer i lovforslaget i relation til disse forslag.f) Forslag om, at mindre ændringer af eksisterende hytter ikke omfattes af forslag til krav omlandzonetilladelse.Kommunernes Landsforening foreslår, at kravet om landzonetilladelse ikke omfatter mindre æn-dringer af eksisterende hytter.By- og Landskabsstyrelsens bemærkninger.Efter gældende regler kræves som udgangspunkt landzonetilladelse til alle ændringer i det bestå-ende i landzone. Opførelse af ny bebyggelse omfatter også til - og ombygninger i forbindelse medeksisterende byggeri.Kravet om landzonetilladelse til ombygning alene forudsætter, at byggearbejdet er så væsentligt, atdet kan sidestilles med nyopførelse. Hvorvidt en sag skal behandles som en ansøgning om om-bygning eller en ansøgning om nyopførelse, beror på en vurdering af, om der (endnu) er værdier afbetydning i den eksisterende bebyggelse.Det kræver ikke landzonetilladelse at foretage indvendige bygningsarbejder, så længe de ikke til-sigter en ændret anvendelse af bygningen, og der ikke oprettes flere boligenheder. Almindeligeistandsættelses- og vedligeholdelsesarbejder kræver heller ikke landzonetilladelse.Det fremgår således af Miljøministeriets Vejledning om planlovens landzonebestemmelser, atkommunalbestyrelsen allerede efter de gældende landzonebestemmelser har mulighed for at an-lægge et skøn som grundlag for, hvorvidt et ombygningsarbejde er så væsentligt, at det kræver enlandzonetilladelse eller ej.Samtidig er det et hovedformål med lovforslagets krav om landzonetilladelse ved ændring af eksi-sterende eller opførelse af nye campinghytter at sikre offentligheden indsigt i tilladelser og mulighedfor at klage til Naturklagenævnet.By- og Landskabsstyrelsen har på denne baggrund ikke ændret i lovforslagets tekst, men præcise-ret bemærkningerne til lovforslaget.g) forslag til præcisering af, at krav om landzonetilladelse alene gælder for campinghytter ilandzone.Advokatrådet ønsker en præcisering af lovforslagets almindelige bemærkninger om, at landzonetil-ladelser alene angår campinghytter på campingpladser i landzone.By- og Landskabsstyrelsens bemærkninger.Lovforslagets almindelige bemærkninger er revideret i overensstemmelse hermed.
4
h) Forslag om stop for campinghytter søværts strandbeskyttelseslinjen og fastholdelse afeksisterende hyttestørrelse landværts strandbeskyttelseslinjen.Danmarks Naturfredningsforening foreslår et stop for campinghytter søværts strandbeskyttelseslin-jen og at eksisterende hyttestørrelser fastholdes landværts strandbeskyttelseslinjen under henvis-ning til:At ca. 50 % af de danske campingenheder ligger helt eller delvist inden for strandbeskyttel-seslinjen,At eneste forskel på et sommerhus og en campinghytte ligger i udlejningsreglerneAt nyt maksimum for campinghytters areal (30 til 35 m2) kan sidestilles med en relativ stordel af danske sommerhuseAt Campingerhvervet i forhold til sommerhuse synes at have en særlig ret til udvidelser in-denfor strandbeskyttelseslinjen på bekostning af befolkningens adgang til og beskyttelses afstrandene.By- og Landskabsstyrelsens bemærkninger.Naturbeskyttelseslovens regler om strandbeskyttelseslinjen er en meget stærk beskyttelseslovgiv-ning og sætter høje krav som grundlag for tilladelser.I forarbejderne til Naturbeskyttelsesloven er anført, at der i rimeligt omfang vil kunne dispenseresfra forbuddet mod tilstandsændringer til efterkommelse af ønsker fra eksisterende virksomheder iden udvidede strandbeskyttelseszone, herunder også til byggeri og anlægsarbejder, der er led i enproduktudvikling inden for det pågældende erhverv. Af vejledning til loven fremgår, at der normaltvil være grundlag for dispensation til campingpladser på over 75 enheder til nødvendigt byggeri.Administration af planlovens landzonebestemmelser og sommerhusloven, der også skal varetagehensynet til samme naturværdier, kan ikke være strammere end naturbeskyttelsesloven på dettepunkt.Efter praksis, der udmøntes og skærpes i nærværende lovforslag, er der mange forhold, der adskil-ler campinghytter fra sommerhuse.Campingbranchens vilkår efter naturbeskyttelsesloven er begrundet i hensynet til eksisterendevirksomheder, og lovforslaget er desuden til gavn for brugerne af de danske strande, der med lov-forslaget får forbedret mulighederne for ophold ved og adgang til kysten og til andre værdifuldelandskaber.På denne baggrund har By- og Landskabsstyrelsen ikke ændret i lovforslaget.i) Forslag til klar lovgivningsmæssig afgrænsning af hoteldrift overfor sommerhusudlejning.HORESTA finder, at henvisningen i sommerhuslovens § 1, stk. 4 til restaurations- og hotellovenvedrørende afgrænsning af hoteldrift bør ophæves ved lejlighed, da henvisningen er meningsløsefter den nylige ændring af restaurations- og hotelloven. Samtidig ønskes hotelbegrebet præcise-ret.By- og Landskabsstyrelsens bemærkninger.Den nævnte henvisning i sommerhuslovens § 1, stk. 4 blev ændret samtidig med den nylige æn-dring af restaurations- og hotelloven. Herved blev hotelbegrebet fra 1. juli 2009 overført uændret tillov om sommerhuse og campering mv., således at hotelvirksomhed fortsat er fritaget for sommer-huslovens tilladelseskrav i samme omfang som hidtil.
5
By- og Landskabsstyrelsen har på denne baggrund ikke ændret i lovforslagets tekst.j) Økonomisk forhandling af lovforslaget med KLKL imødeser en økonomisk høring og forhandling af lovforslaget.By- og Landskabsstyrelsens bemærkningerBy- og Landskabsstyrelsen fremsendte samtidig med offentliggørelsen af den eksterne høring lov-forslaget til økonomisk høring hos Kommunernes Landsforening, som efterfølgende bad om frist-udsættelse til udgangen af august måned 2009.Dette blev imødekommet af By- og Landskabsstyrelsen. Der tages derfor forbehold for ændring aflovforslaget på dette punkt.k) Øvrige ændringer.Der er gennemført en række redaktionelle ændringer og ændringer af teknisk karakter.
6