Retsudvalget 2009-10
L 30
Offentligt
760377_0001.png
760377_0002.png
760377_0003.png
760377_0004.png
FolketingetRetsudvalgetLovsekretariatetChristiansborg1218 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. november 2009Civilkontoret2009-740-0371KRA40463
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lovom ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov om rets-afgifter (Dommeruddannelse, transmission af tekst under retsmøder, friproces i sager om ægteskab eller forældremyndighed og retsafgifter i fo-gedsager) (L 30), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-steren den 3. november 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-lene Harpsøe (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov

om retsafgifter (Dommeruddannelse, transmission af tekst under

retsmøder, fri proces i sager om ægteskab eller forældremyndighed

og retsafgifter i fogedsager) (L 30):

”Mener ministeren, at borgere og folkevalgte politikere kan vide,hvad lovforslagets § 1, nr. 12 omhandler, når ministeren blot bru-ger 8 sætninger i lovforslagets bemærkninger til at redegøre fordette og mener ministeren det er i orden, at der ikke er blevet rede-gjort grundigere for lovforslagets § 1, nr. 12 under lovforslagetsbemærkninger?”

Svar:

Lovforslagets § 1, nr. 12, indeholder en bemyndigelsesbestemmelse medfølgende ordlyd:”Justitsministeren kan fastsætte regler om sagsbehandling i sagerom advokatvirksomhed med henblik på opfyldelsen af Det Euro-pæiske Fællesskabs vedtagelser”Det fremgår således af forslagets ordlyd, at bemyndigelsesbestemmelsener afgrænset til fastsættelse af regler om sagsbehandling, som følger afvedtagelser fra Det Europæiske Fællesskab.Følgende fremgår herudover af de specielle bemærkninger til lovforsla-gets § 1, nr. 12:”Det foreslås, at der indføres en bemyndigelse til ved bekendtgø-relse at implementere vedtagelser fra Det Europæiske Fællesskabom sagsbehandling i alle sager om advokatvirksomhed.Bestemmelsen vil i første omgang blive anvendt til at implementeresagsbehandlingsreglerne i servicedirektivets artikel 13, men hvisder senere opstår behov for at fastsætte sagsbehandlingsregler i sa-ger om advokatvirksomhed som følge af vedtagelser fra Fællesska-bet, vil hjemlen også kunne dække dette.Servicedirektivets artikel 13 indeholder en række generelle be-stemmelser om bl.a. offentliggørelse af sagsbehandlingsfrist (stk.3), stiltiende accept (stk. 4) og krav om kvittering (stk. 5).2
Det vil bl.a. blive fastsat i bekendtgørelsen, at en manglende over-holdelse af en sagsbehandlingsfrist ikke indebærer, at en advokat-beskikkelse kan betragtes som meddelt.”Det fremgår af Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, at regelfast-sættelsen kan overlades til administrationen, når der er tale om detail-spørgsmål uden principiel karakter. Det fremgår endvidere af vejlednin-gen, at i det omfang der gives bemyndigelser til administrationen, skalbemyndigelsesbestemmelsen være formuleret så præcist så muligt. Ju-stitsministeriet har på den baggrund fundet det mest hensigtsmæssigt, atimplementeringen af servicedirektivets regler om sagsbehandling foreta-ges ved bekendtgørelse.Retsplejelovens § 130, stk. 1, 1. pkt., indeholder således en tilsvarendebemyndigelse for justitsministeren til ved bekendtgørelse at implemente-res vedtagelser fra Det Europæiske Fællesskab vedrørende regler om be-skikkelse som advokat og udøvelse af advokatvirksomhed, herunder ometablering og virksomhed i advokatfællesskaber, for advokater, der haropnået beskikkelse i en af Den Europæiske Unions medlemsstater eller iet land, hvormed Fællesskabet har indgået aftale.Som det fremgår af ordlyden af lovforslagets § 1, nr. 12, er der tale omen afgrænset bemyndigelsesbestemmelse, der alene bemyndiger justits-ministeren til at fastsætte regler om sagsbehandling og alene når disseregler fastsættes med henblik på opfyldelsen af vedtagelser fra Det Euro-pæiske Fællesskab.Det er forklaret i lovforslagets specielle bemærkninger, hvad bemyndi-gelsesbestemmelsen i første omgang vil blive brugt til.Forslagets bemærkninger indeholder desuden en beskrivelse af de centra-le dele af servicedirektivets artikel 13.Herudover fremgår det af bemærkningerne, at det er hensigten i medføraf den foreslåede bestemmelse at fastsætte regler om, at en manglendeoverholdelse af en udmeldt sagsbehandlingsfrist ikke indebærer, at enadvokatbeskikkelse kan betragtes som meddelt.Justitsministeriet finder på den baggrund, at ordlyden af lovteksten sam-menholdt med bemærkningerne hertil indeholder et fyldestgørende3
grundlag for, at folkevalgte politikere og borgere kan sætte sig ind i, hvadlovforslagets § 1, nr. 12, omhandler.
4