Retsudvalget 2009-10
L 30
Offentligt
760362_0001.png
760362_0002.png
760362_0003.png
760362_0004.png
760362_0005.png
FolketingetRetsudvalgetLovsekretariatetChristiansborg1218 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. november 2009Civilkontoret2009-740-0371KRA40460
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lovom ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov om rets-afgifter (Dommeruddannelse, transmission af tekst under retsmøder, friproces i sager om ægteskab eller forældremyndighed og retsafgifter i fo-gedsager) (L 30), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmini-steren den 3. november 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mar-lene Harpsøe (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen og lov

om retsafgifter (Dommeruddannelse, transmission af tekst under

retsmøder, fri proces i sager om ægteskab eller forældremyndighed

og retsafgifter i fogedsager) (L 30):

”Ministeren bedes tilbundsgående redegøre for, hvad implemente-ringen af servicedirektivets artikel 13 i dansk ret vil betyde oghvilke konsekvenser det vil have eller forventes at få for Dan-mark.”

Svar:

I lovforslagets § 1, nr. 12, stilles forslag om at give justitsministeren be-myndigelse til ved bekendtgørelse at fastsætte regler om sagsbehandling isager om advokatvirksomhed med henblik på opfyldelse af Det Europæi-ske Fællesskabs vedtagelser.Justitsministeriet kan oplyse, at bemyndigelsesbestemmelsen – som detfremgår af bemærkningerne – i første række vil blive anvendt til at im-plementere Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF om tje-nesteydelser i det indre marked (servicedirektivet), som blev vedtagetmed kvalificeret flertal i Rådet i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet den 12. december 2006. Danmark stemte for forslaget. Di-rektivet skal være implementeret i dansk ret senest den 28. december2009.Servicedirektivet er et horisontalt direktiv, som supplerer den generelleog sektorspecifikke EU-lovgivning, der gælder for tjenesteydelser. Di-rektivet har til formål at sikre et mere velfungerende indre marked fortjenesteydelser med henblik på at forbedre rammerne for vækst og be-skæftigelse i EU.Den overordnede koordinering af implementeringen af servicedirektivet idansk ret varetages af Økonomi- og Erhvervsministeriet.En del af direktivets bestemmelser er således implementeret ved lov nr.384 af 25. maj 2009 om tjenesteydelser i det indre marked og lov nr. 364af 13. maj 2009 om ændring af næringsloven, markedsføringsloven, er-hvervsfremmeloven og forskellige andre love på Økonomi- og Er-hvervsministeriets område.2
Implementeringen af de af servicedirektivets bestemmelser, som ikke eromfattet af generelle love under Økonomi- og Erhvervsministeriets om-råde – herunder direktivets artikel 13 – varetages af de enkelte ministeri-er. Justitsministeren beskikker danske advokater, og Justitsministerietvaretager således den sektorbestemte implementering af servicedirektivetpå advokatområdet.Servicedirektivets artikel 13 har følgende ordlyd:”Artikel13

Tilladelsesprocedurer

1. Tilladelsesprocedurer og –formaliteter skal være klare, offentlig-gjort på forhånd og skal give ansøgerne sikkerhed for, at deres an-modning vil blive behandlet objektivt og uvildigt.2. Tilladelsesprocedurer og –formaliteter må ikke virke afskræk-kende og ikke komplicere eller forsinke udførelsen af tjenesteydel-sen unødigt. De skal være nemt tilgængelige, og de udgifter, de kanmedføre for ansøgerne, skal være rimelige og stå i et rimeligt for-hold til omkostningerne i forbindelse med de pågældende tilladel-sesprocedurer og må ikke overstige omkostningerne ved procedu-ren.3. Tilladelsesprocedurer og –formaliteter skal give ansøgerne sik-kerhed for, at deres anmodning behandles hurtigst muligt og underalle omstændigheder inden for en rimelig svarfrist, som er fastsatog offentliggjort på forhånd. Fristen løber først fra det tidspunkt,hvor al dokumentation er fremsendt. Den kompetente myndighedkan én gang forlænge fristen med et begrænset tidsrum, hvisspørgsmålets kompleksitet berettiger hertil. Forlængelsen og densvarighed begrundes behørigt og meddeles ansøgeren inden den op-rindelige frists udløb.4. Er der ikke afgivet svar inden for den i stk. 3 omhandlede fristeller forlængelsen heraf, betragtes tilladelsen som udstedt. Der kandog fastsættes en anden ordning, hvis dette er begrundet i tvingen-de almene hensyn, herunder tredjeparts legitime interesse.5. For enhver anmodning om tilladelse fremsendes der hurtigst mu-ligt en kvittering for modtagelsen. Kvitteringen skal angive:3
a)b)c)
den i stk. 3 omhandlede fristklagemulighederat tilladelsen, hvis det er relevant, skal betragtes somudstedt, hvis der ikke er afgivet svar inden for den fast-satte frist.
6. Hvis anmodningen er ufuldstændig, oplyses ansøgeren hurtigstmuligt om, at der skal indgives yderligere dokumentation, samt omen eventuel indvirkning på den i stk. 3 omhandlede frist.7. Hvis en ansøgning afslås, fordi den ikke overholder de krævedeprocedurer og formaliteter, informeres ansøgeren hurtigst muligtom afslaget.”Det er efter Justitsministeriets opfattelse nødvendigt at fastsætte reglerom en sagsbehandlingsfrist (artikel 13, stk. 3) samt om kvittering formodtagelse af ansøgning (artikel 13, stk. 5).Det er herudover Justitsministeriets opfattelse, at det på advokatområdeter hensigtsmæssigt at fastsætte nærmere regler om betydningen af enmanglende overholdelse af en udmeldt sagsbehandlingsfrist (artikel 13,stk. 4). Det fremgår af servicedirektivets artikel 13, stk. 4, at en overskri-delse af en udmeldt frist som udgangspunkt medfører, at tilladelsen kanbetragtes som udstedt, men at der dog kan fastsættes en anden ordning,hvis dette er begrundet i tvingende almene hensyn, herunder tredjepartslegitime interesse.Lovforslagets § 1, nr. 12, indeholder en bemyndigelse for justitsministe-ren til ved bekendtgørelse at fastsætte sådanne regler om sagsbehandlin-gen i sager om advokatvirksomhed.I bekendtgørelsen vil således i givet fald blive fastsat en sagsbehand-lingsfrist for Justitsministeriets behandling af ansøgninger om advokat-beskikkelse samt et krav om, at Justitsministeriet kvitterer for modtagelseaf ansøgningen. Bekendtgørelsen vil endvidere fastsætte, at en manglen-de overholdelse af den udmeldte sagsbehandlingsfrist ikke indebærer, aten advokatbeskikkelse kan betragtes som meddelt.4
Formålet hermed vil være at sikre, at alle, der bliver advokater i Dan-mark, opfylder de materielle betingelser herfor, og at ingen således kanblive advokat, alene fordi der måtte ske en overskridelse af en sagsbe-handlingsfrist.Det bemærkes i den forbindelse, at implementeringen af servicedirekti-vets artikel 13 ikke har betydning for, hvilke krav udenlandske advokaterskal overholde for at opnå dansk advokatbeskikkelse eller for at udøveadvokatvirksomhed i Danmark.Adgangen til udøvelse af advokatvirksomhed samt etablering underhjemlandets advokattitel for advokater, der har opnået beskikkelse i enanden EU-medlemsstat, i et EØS-land eller i Schweiz, reguleres af Rå-dets direktiv 77/249/EØF af 22. marts 1977 om lettelser med henblik påden faktiske gennemførelse af advokaters fri udveksling af tjenesteydel-ser samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/5/EF af 16. februar1998 om lettelse af adgangen til varig udøvelse af advokathvervet i enanden medlemsstat end den, hvor beskikkelse er opnået, som er imple-menteret i dansk ret ved henholdsvis bekendtgørelse nr. 1429 af 11. de-cember 2007 om EU-advokaters tjenesteydelser her i landet og bekendt-gørelse nr. 1431 af 11. december 2007 om EU-advokaters etablering her ilandet mv. Begge bekendtgørelser er udstedt med hjemmel i § 130 i lov-bekendtgørelse nr. 1261 af 23. oktober 2007 om rettens pleje.Det fremgår således af artikel 4 i Rådets direktiv 77/249/EØF af 22.marts 1977 om lettelser med henblik på den faktiske gennemførelse afadvokaters fri udveksling af tjenesteydelser, at advokaten under udøvel-sen af advokatvirksomhed skal iagttage de faglige regler, der gælder iværtslandet, idet han dog fortsat er undergivet de forpligtelser, der påhvi-ler ham i den medlemsstat, han kommer fra. Artikel 6, stk. 1, i Rådetsdirektiv 98/5/EF af 16. februar 1998 om lettelse af adgangen til varig ud-øvelse af advokathvervet i en anden medlemsstat end den, hvor beskik-kelse er opnået, indeholder en tilsvarende bestemmelse.Advokater, der har opnået advokatbeskikkelse uden for EU-medlemsstaterne, EØS-landene og Schweiz har ikke adgang til at udøveadvokatvirksomhed i Danmark på grundlag af deres udenlandske advo-katbeskikkelse.
5