Retsudvalget 2009-10
L 30 Bilag 8
Offentligt
767737_0001.png
767737_0002.png
767737_0003.png
767737_0004.png
767737_0005.png
Til lovforslag nr.L 30
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Retsudvalget den 26. november 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen oglov om retsafgifter(Dommeruddannelse, transmission af tekst under retsmøder, fri proces i sager om ægteskab ellerforældremyndighed og retsafgifter i fogedsager)[af justitsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. ÆndringsforslagJustitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 29. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendteden 2. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 726, folketingsåret 2008-09. Den 8. oktober 2009 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom tiludvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af justitsministeren stillede ændringsfor-slag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget skal bemærke, at Dansk Folkeparti ved 1. behandlingaf L 30 havde betænkeligheder ved, at ministeren med lovforslaget ville implementere servicedirek-tivets artikel 13. Vi blev endvidere i Dansk Folkeparti bekymrede, idet justitsministeren ville skabehjemmel til servicedirektivets artikel 13 uden nærmere at forklare hvorfor i lovforslagets bemærk-ninger.
2
Når man fra regeringens side ønsker at implementere EU-ret i dansk lovgivning, er det vigtigt, atregeringen uddyber dette. Det er ikke befordrende for demokratiet i hverken Folketinget eller sam-fundet som helhed, når regeringen undlader dette.Dansk Folkeparti stillede i den forbindelse spørgsmål til justitsministeren under udvalgsbehand-lingen i Folketingets Retsudvalg for at få klarlagt, hvilke konsekvenser implementeringen af ser-vicedirektivets artikel 13 vil få for Danmark, og hvorvidt dette byggede på et oprindelseslandsprin-cip.Dansk Folkeparti har under udvalgsbehandlingen fået fastslået, at advokater fra et andet EU-land,som kommer til Danmark for at arbejde som advokat, skal opfylde danske regler. Med denne afkla-ring kan Dansk Folkeparti støtte lovforslaget. Dansk Folkeparti opfordrer i øvrigt til, at implemente-ring af EU-ret i dansk lovgivning altid underkastes en grundig lovbehandling.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfjustitsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 31)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 16, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Opkrævning af afgiften undlades, hvis overskridelsen af 3-måneders-fristen hverken skyldes re-kvirentens eller rekvisiti forhold.««[Undladelse af opkrævning af ny afgift ved overskridelse af 3-måneders-fristen ved betalingspå-krav]
BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget indebærer, at retten kan undlade opkrævning af ny afgift, hvis overskridelsenaf 3-måneders-fristen i retsafgiftslovens § 16, stk. 2, vedrørende betalingspåkrav hverken skyldesrekvirentens eller rekvisiti forhold.Efter de gældende regler om betalingspåkrav skal en fordringshaver, der i et betalingspåkrav an-moder om, at udlæg iværksættes uden fornyet anmodning, såfremt skyldneren ikke fremsætter ind-sigelser, betale en samlet retsafgift på 700 kr. ved indleveringen af betalingspåkravet, jf. retsafgifts-lovens § 15 a. Denne afgift omfatter også grundafgiften for udlæg. Efter retsafgiftslovens § 16, stk.2, dækker den samlede retsafgift imidlertid kun de fogedforretninger, der anmodes om i en 3-måneders-periode, efter at fogedretten har givet betalingspåkravet påtegning om, at der ikke retti-digt er fremkommet indsigelser. Fremsætter fordringshaveren således ny begæring vedrørende kra-
3
vet over for fogedretten efter udløbet af denne 3-måneders-periode, skal der på dette tidspunkt beta-les ny grundafgift efter retsafgiftslovens § 16, stk. 1, svarende til, hvad der gælder for øvrige foged-sager, jf. retsafgiftslovens § 19.Den samlede retsafgift for udlæg på baggrund af et betalingspåkrav er lavere end ved øvrige fo-gedforretninger, og Domstolsstyrelsen har oplyst, at der ikke har været klaget over afgiftsopkræv-ningen i medfør af § 16, stk. 2, i samme omfang som over opkrævningen i medfør af § 19. Efterdrøftelser med Domstolsstyrelsen finder Justitsministeriet imidlertid, at lovens § 16, stk. 2, bør æn-dres på samme måde som § 19, jf. lovforslagets § 3, nr. 1.Ændringsforslaget er således identisk med forslaget til ændring af retsafgiftslovens § 19, jf. lov-forslagets § 3, nr. 1, og der henvises derfor i øvrigt til de specielle bemærkninger til § 3, nr. 1, samtpunkt 5 i de almindelige bemærkninger i lovforslaget.
Kim Andersen (V) Søren Pind (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S)Mogens Jensen (S)
Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 30Bilagsnr.1234567Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenBilag tilbagetagetUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra justitsministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 30TitelSpm., om ministeren er tilfreds med, at kun ca. halvdelen af voldssa-gerne ved domstolene afsluttes inden for de tidsfrister, Folketinget harvedtaget de skal være afsluttet inden for, og om ministeren mener, atflere voldssager kunne have været afsluttet rettidigt, hvis domstolenehavde fået tilført mere end 110 mio. kr. i foråret, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil fastholde, hvad han sagde under 1. behand-ling af L 30, nemlig at bunkerne ved domstolene er blevet mindre, nården netop offentliggjorte årsstatistik viser, at bunkerne er yderligereforøget i første halvår af 2009, til justitsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan det kan være, at ministeren under 1. behandling afL 30 sagde, at de 110 mio. kr., der ekstra er tilført domstolene, harværet nok, når Den Danske Dommerforening i brev af 22. september2009 har skrevet til Retsudvalget, at de 110 mio. kr., som domstolenefik tilført, var tiltrængt, men langt fra tilstrækkeligt, til justitsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvad implementeringen af servicedirekti-vets artikel 13 i dansk ret vil betyde, og hvilke konsekvenser det vilhave eller forventes at få for Danmark, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om advokater efter den foreslåede lovhjemmel, jf. § 1, nr. 12,vil kunne agere på et oprindelseslandsprincip, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm., om advokater fra et andet EU-land efter den foreslåede lov-hjemmel, jf. § 1, nr. 12, vil kunne arbejde i Danmark efter oprindel-seslandets regler og ikke ud fra de danske regler, til justitsministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren mener, at borgere og folkevalgte politikere kanvide, hvad lovforslagets § 1, nr. 12, omhandler, når ministeren blotbruger otte sætninger i lovforslagets bemærkninger til at redegøre fordette, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
5
8
9
Spm. om redegørelse for, hvilke opgaver man forventer, akademiker-ne vil og skal kunne behandle, samt hvilke opgaver der oprindelig harskullet udføres af en dommer eller dommerfuldmægtig, men nu over-lades til en akademiker, til justitsministeren, og ministerens svar her-Spm. om redegørelse for, om akademikerne forventes at varetage op-gaver, hvor akademikerne har direkte kontakt til borgerne, og hvordenne opgave tidligere har været varetaget af en dommer, til justits-ministeren, og ministerens svar herpå