Retsudvalget 2009-10
L 28
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. november 2009Civilkontoret2009-156-0198JMF40812
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 om forslag til lov om of-fentligt hasardspil i turneringsform (L 28), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 11. november 2009.
Brian Mikkelsen/Birgit Thostrup Christensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg om forslag til lov om
offentligt hasardspil i turneringsform (L 28):
”Af forslaget fremgår, at tilsynsmyndigheden har mulighedfor at tillade, at betalinger til og fra turneringspuljen kan skepå andre måder end efter reglerne i den foreslåede § 20, stk.1. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, om det vil væremuligt, at kan betale kontant i klubberne så længe pengeneregistreres i et klubsystem, som kan håndtere medlemmer,events og økonomi for klubber og foreninger. På den mådekunne man, hvis klubberne ikke har mulighed for at admini-strere elektronisk overførsel, pålægge pokerklubberne at af-lægge et regnskab i stedet i stil med virksomheder.”
Svar:
Efter den foreslåede § 20, stk. 3, vil tilsynsmyndigheden kunne tillade, atbetalinger til og fra turneringspuljen sker på anden måde end overførselmellem konti i pengeinstitutter eller kreditinstitutter. Som det fremgår afbemærkningerne til lovforslagets § 20, stk. 3, er formålet med bestem-melsen at gøre det muligt at tilpasse den foreslåede ordning til den tekno-logiske udvikling, der kan tænkes at muliggøre betalingssystemer, somgør det lettere for arrangører og deltagere at afvikle spillet.Som det fremgår samme sted, vil det være afgørende for, at et betalings-system kan godkendes efter den foreslåede bestemmelse, at systemet påtilsvarende måde som overførsler mellem konti i pengeinstitutter ellerkreditinstitutter gør det muligt at spore alle betalinger i forbindelse meden offentlig hasardspilsturnering, og at betalingerne således bliver kon-trollerbare for tilsynsmyndigheden. Det pågældende betalingssystem skalgive tilsynsmyndigheden mulighed for med stor grad af sikkerhed at kon-trollere, hvornår de enkelte betalinger er foretaget, hvilket beløb der ertale om, og hvem der har betalt og modtaget penge. Der skal således ibetalingssystemet registreres oplysninger, der vil gøre det muligt for til-synsmyndigheden at kontrollere, at betalinger til turneringspuljen faktisksker fra de deltagende spillere, der er registreret i forbindelse med afvik-lingen af den offentlige hasardspilsturnering, og at betalinger fra turne-ringspuljen faktisk sker til de spillere, der har vundet gevinster ved turne-ringsspillet. Der skal samtidig foreligge sikkerhed for, at der ikke vilkunne manipuleres med betalingssystemet med henblik på at omgå denforeslåede ordning.
2
Det afhænger således af en nærmere vurdering af det enkelte betalingssy-stem, om det pågældende system vil kunne godkendes. De nævnte krite-rier, der skal indgå i overvejelserne om godkendelse af et betalingssy-stem, skal sikre, at der ikke opstår risiko for, at den samme person vilkunne indbetale flere eller alle deltagende spilleres betaling for deltagelseeller modtage alle betalinger fra turneringspuljen. Dette er af stor betyd-ning for at sikre, at offentlige hasardspilsturneringer ikke misbruges tilf.eks. hvidvask af penge.Det bemærkes i øvrigt, at den ansvarlige bevillingshaver senest 2 måne-der efter, at den offentlige hasardspilsturnering er afsluttet, skal udfærdi-ge et regnskab for turneringen, jf. lovforslagets § 21. Dette krav vil gældeuanset, hvilket betalingssystem der anvendes i forbindelse med den of-fentlige hasardspilsturnering.
3