Retsudvalget 2009-10
L 28
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. november 2009Civilkontoret2009-156-0194JMF40805
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 om forslag til lov om of-fentligt hasardspil i turneringsform (L 28), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 3. november 2009.
Brian Mikkelsen/Birgit Thostrup Christensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg om forslag til lov om
offentligt hasardspil i turneringsform (L 28):
”Ministeren bedes redegøre for lovforslagets nærmere sam-menhæng med EU-retten.”Svar:
Som det fremgår af pkt. 6.5 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-get, har EF-Domstolen i sin praksis fastslået, at spil kan være omfattet afartikel 43 om den fri etableringsret og artikel 49 om den fri udveksling aftjenesteydelser i Traktaten om Det Europæiske Fællesskab (EF-trak-taten). EF-Domstolen har endvidere fastslået, at nationale foranstaltnin-ger, der kan hæmme udøvelsen af de ved EF-traktaten sikrede grundlæg-gende friheder eller gøre udøvelsen heraf mindre tiltrækkende, skal værebegrundede i tvingende samfundsmæssige hensyn, være egnede til at sik-re virkeliggørelsen af det formål, de forfølger, og ikke må gå ud over,hvad der er nødvendigt for at opnå formålet.Som et nyligt eksempel på EF-Domstolens praksis på spilleområdet kannævnes EF-Domstolens dom af 8. september 2009 i den såkaldte LigaPortuguesa-sag (sag C-42/07). Der henvises nærmere til besvarelsen afspørgsmål nr. 1, hvortil der er vedlagt en udskrift af dommen.Lovforslaget indebærer, at det bliver muligt efter særlig bevilling at af-vikle offentlige hasardspilsturneringer. Ordningen foreslås indrettet såle-des, at der ikke vil kunne skabes et økonomisk overskud på selve spillet.Der kan i den forbindelse navnlig henvises til, at det følger af lovforsla-gets § 19, at midlerne i turneringspuljen som udgangspunkt alene må an-vendes til gevinster. Endvidere fremgår det af denne bestemmelse, at dermå udredes højst en fjerdedel af turneringspuljen til dækning af umiddel-bare omkostninger i forbindelse med afvikling af den offentlige hasard-spilsturnering.Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 19, vil somumiddelbare omkostninger kunne dækkes f.eks. leje af lokale samt udgif-ter til pengetransaktioner og regnskabsføring. Hertil kommer andre ad-ministrationsomkostninger og andre omkostninger forbundet med arran-gementet. Der må ikke af turneringspuljen eller af betaling fra spillerne i
2
øvrigt udredes vederlag eller lignende til den ansvarlige bevillingshaver(jf. den foreslåede § 17, stk. 2).Det vil således efter lovforslaget ikke være muligt at tjene penge på selvespillet.Den foreslåede ordning skal i øvrigt sikre, at de offentlige hasardspilstur-neringer, der tillades, foregår på en måde, som er i overensstemmelsemed de hensyn, der generelt varetages ved spillelovgivningen. Blandtdisse er ved udformningen af lovforslaget først og fremmest indgået hen-synet til at begrænse spilleafhængighed og misbrug af spil til hvidvask afpenge, bedrageri eller andre kriminelle formål.Som det fremgår af pkt. 6.5 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-get, er de nævnte hensyn efter Justitsministeriets opfattelse i overens-stemmelse med de hensyn, som efter EF-Domstolens praksis lovligt kanvaretages inden for traktatens rammer. Den ordning, der foreslås, givermulighed for, at enhver fysisk eller juridisk person, der opfylder de fore-slåede betingelser herfor, uanset den pågældendes nationalitet eller bopælkan opnå bevilling til at afvikle offentlige hasardspilsturneringer. Ord-ningen indebærer således ikke forskelsbehandling af danske statsborgereog borgere i andre lande i Den Europæiske Union. Endvidere er den ord-ning, der foreslås, efter Justitsministeriets opfattelse egnet, nødvendig ogforholdsmæssig i forhold til varetagelsen af de ovenfor nævnte hensyn.På denne baggrund er det Justitsministeriets opfattelse, at den foreslåedeordning er i overensstemmelse med de principper, der følger af EF-traktaten og EF-Domstolens praksis på spilleområdet.
3