Retsudvalget 2009-10
L 28 Bilag 7
Offentligt
774105_0001.png
774105_0002.png
774105_0003.png
774105_0004.png
774105_0005.png
774105_0006.png
Til lovforslag nr.L 28
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Retsudvalget den 10. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om offentligt hasardspil i turneringsform[af justitsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. ÆndringsforslagDansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1. behandling den 29. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringBetænkning nr. 1499/2009 indeholdende et lovudkast fra Udvalget om Hasardspil har inden frem-sættelsen været sendt i høring, og justitsministeren sendte den 23. marts 2009 betænkningen til ud-valget, jf. folketingsåret 2008-09, REU alm. del – bilag 419. Den 7. oktober 2009 sendte justitsmi-nisteren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelseuændret.Etmindretali udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter forslaget i sin helhed, men har et punkt, vi gerneså ændret i forslaget.Det er bestemmelsen om, at en person, der søger om tilladelse til at afholde offentligt hasardspil iturneringsform, ikke samtidig må have en alkoholbevilling. En person må dog godt have en licenstil at arrangere hasardspil og så afholde turneringen på f.eks. et værtshus, der har alkoholbevilling.Reglerne vil være åbenlyst nemme at omgå, da man nemt kunne forestille sig, at en værtshusejerfår en ven eller pårørende til at arrangere turneringen på stedet.
2
DF har den holdning, at reglerne for, hvornår man må arrangere hasardspil i turneringsform, skalvære stramme, så man undgår bl.a. hvidvask af penge og mindsker spilleafhængigheden. Reglerneskal dog ikke laves, så de er så nemme at omgå, at folk vælger ikke at følge dem.DF er klar over, at reglen om alkoholbevilling er med i lovforslaget med den begrundelse, at den,der afholder hasardspilsturneringer, ikke må tjene penge på afholdelse af turneringen. DF mener,det er uklart, hvorfor det kun er begrænset til alkohol, da det er tilladt at tjene penge på slik, soda-vand eller merchandise.Gevinstgivende spilleautomater må efter § 5 i lov om gevinstgivende spilleautomater opstilles irestauranter med alkoholbevilling. Efter DF’s mening giver det ikke mening, at man må tjene pengepå øl, mens folk putter penge i en spilleautomat, men åbenbart ikke, mens de spiller poker.DF så derfor gerne, at reglerne om alkoholbevilling tages ud af forslaget, og har derfor også stilletet ændringsforslag om dette.Samlet set støtter DF forslaget.Liberal Alliances medlem af udvalget støtter op om lovforslaget, som er et lille skridt i den rigtigeretning. Man gør det muligt for folk at spille poker i turneringsform. Det er godt, for der har væreten uklarhed om reglerne for de mennesker, der gerne har villet arrangere og deltage i turneringer.LA håber, at det er første skridt i retning af at liberalisere endnu mere, og ønsker, at lovforslagets§ 1, stk. 2, om, at justitsministeren efter forhandling med skatteministeren kan fastsætte regler om,at andre hasardspil end poker kan afvikles som offentlige hasardspil, udnyttes. I øvrigt mener LA, atgrænserne for, hvor meget man må indskyde på en aften, er for snævre.LA mener, at aldersgrænsen på 18 år for at deltage i hasardspil er for højt sat, og vi stiller os ufor-stående over for grænsen på 18 år for at måtte overvære en offentlig pokerturnering. LA mener ik-ke, der er væsentlig forskel på at overvære en turnering i poker og at overvære turneringer i badmin-ton, tennis eller fodbold.Folk, som er afhængige af spil, og som har brug for hjælp, vil LA gerne hjælpe. Men vi synes, atdet er forkert at tage udgangspunkt i, hvad der kunne ske. I stedet mener LA, at udgangspunktet børvære, at den danske befolkning er voksne mennesker, som godt kan overskue, hvad der kunne ske ideres liv.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(LA):Til § 71)Nr. 5udgår.Nr. 6 og 7 bliver herefter nr. 5 og 6.
3
[Kravet om, at indehaveren af en alkoholbevilling ikke må få en hasardspilsbevilling, der gælder forsamme sted som alkoholbevillingen, udgår]Til § 82)Stk. 2, 2. pkt.,udgår.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]Til § 103)Nr. 2udgår.Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]4)Stk. 2udgår.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget indebærer, at det bliver muligt at indehavere af en bevilling til at afvikle of-fentligt hasardspil samtidig kan være indehavere af en alkoholbevilling.Til nr. 2-4Ændringsforslagene er en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1.
Kim Andersen (V) Søren Pind (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF)fmd.Marlene Harpsøe (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Tom Behnke (KF) Vivi Kier (KF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Karen Hækkerup (S) Maja Panduro (S) Mogens Jensen (S)Julie Skovsby (S) Anne Baastrup (SF)nfmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)31111
4
Det Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
94
Uden for folketingsgrupperne(UFG)
1
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 28Bilagsnr.123456Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra justitsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningNy tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 28TitelSpm. om, hvorledes straffelovens § 203 forholder sig til tjenesteydel-sernes fri bevægelighed inden for EU-retten, til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om redegørelse for lovforslagets nærmere sammenhæng medEU-retten, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for baggrunden for, at en arrangør ikke må haveen alkoholbevilling, hvis han arrangerer pokerturneringer, men samti-dig godt må tjene penge på f.eks. salg af slik, sodavand eller mer-chandise, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for begrundelsen for, at en restaurant ellerværtshus med alkoholbevilling i følge loven om gevinstgivende spil-leautomater § 5 godt må servere alkohol, mens en kunde sidder veden spilleautomat, men ikke, hvis en person spiller poker, til justitsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om redegørelse for, hvorfor der skal være en grænse på mindst10 deltagere til en offentlig pokerturnering og ikke f.eks. 8 eller 12,og om der er behov for denne regel, når der samtidig står i loven, atder kun må afholdes en turnering pr. dag, til justitsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, at det i forslaget fremgår, at tilsynsmyndigheden har mulig-hed for at tillade, at betalinger til og fra turneringspuljen kan ske påandre måder end efter reglerne i den foreslående § 20, stk. 1. Ministe-ren bedes i den forbindelse oplyse, om det vil være muligt, at man kanbetale kontant i klubberne, så længe pengene registreres i et klubsy-stem, som kan håndtere medlemmer, events og økonomi for klubberog foreninger, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor arrangøren gerne må tjene penge på f.eks. slik ogsodavand og merchandise i forbindelse med afvikling af offentligthasardspil, men ikke på salg af alkohol, til justitsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om en redegørelse for, hvorfor hensynet til, at personer under 18år i mindst muligt omfang får adgang til gevinstgivende spilleautoma-ter, og forbuddet i lovforslagets §§ 2 og 3 mod, at personer under 18
23
4
5
6
7
8
6
9
10
år må deltage i offentlige hasardspilturneringer som deltagere ellertilskuere, fører til forskellige resultater, i relation til om der kan givestilladelse til udskænkning af alkohol, til justitsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvad de bagvedliggende grunde er til, at den, som får licenstil at arrangere pokerturneringer, ikke må have en alkoholbevilling,men godt må afholde turneringen på f.eks. et værtshus, der har alko-holbevilling, til justitsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udarbejdelsen af et ændringsforslag til L28 om offentligt hasardspil i turneringsform, der gør, at arrangøren afturneringen godt må have en alkoholbevilling, til justitsministeren, ogministerens svar herpå