Retsudvalget 2009-10
L 27
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. november 2009Det InternationaleKontorFlemming Petersen2009-156-0192FPE40825+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1, som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 21. oktober 2009 vedrørende for-slag til lov om Den Europæiske Politienhed (Europol) (L 27). Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Nicolai Pii
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om Den Europæiske Politienhed (Europol) (L 27):
”Ministeren bedes redegøre for om og på hvilken måde andrelande skal spørge Danmark om lov, før de bruger oplysningerom danske statsborgere?”Svar:
1.
Det kan indledningsvis oplyses, at der ikke gælder et generelt krav om,at andre lande alene kan benytte oplysninger om danske statsborgere,hvis Danmark samtykker heri. Et sådant krav kan imidlertid følge af afta-ler indgået af Danmark og andre lande om udveksling af personoplysnin-ger mv. Der vil endvidere normalt kunne fastsættes krav om samtykkeeller andre betingelser for brugen af oplysninger i forbindelse med dan-ske myndigheders videregivelse af oplysninger til myndighederne i andrelande.2.
For så vidt angår rådsafgørelsen om oprettelse af Den Europæiske Po-litienhed (Europol) kan det oplyses, at rådsafgørelsen indeholder en ræk-ke bestemmelser om brugen af oplysninger modtaget fra en medlemsstateller fra et tredjeland eller international organisation (f.eks. Interpol).Det følger således af rådsafgørelsens artikel 19, stk. 2, at oplysningermodtaget af Europol fra en medlemsstat kun må anvendes af de øvrigemedlemsstater (og tredjelande/organisationer), hvis de begrænsninger ibrugen, som gælder i den medlemsstat, der har videregivet oplysningernetil Europol, overholdes. Skal der i særlige tilfælde efter national ret gøresundtagelser for sådanne begrænsninger – f.eks. til fordel for uafhængigeinstanser, som har til opgave at føre kontrol med de kompetente nationalemyndigheder – må oplysningerne først anvendes efter høring af den med-lemsstat, der har videregivet oplysningerne til Europol.Det følger endvidere af rådsafgørelsens artikel 14, stk. 6, at når en med-lemsstat har givet Europol oplysninger, der indgår i Europols analysere-gistre, bestemmer vedkommende medlemsstat, hvordan oplysningerneskal behandles, herunder videregives.3.
Særligt for så vidt angår Europols samarbejde med tredjelande kan detoplyses, at rådsafgørelsen giver mulighed for at videregive oplysningertil tredjelande under en række nærmere betingelser, jf. herved artikel 23,stk. 6.2
Videregivelse af oplysninger, der hidrører fra en medlemsstat, kan imid-lertid alene ske, hvis vedkommende medlemsstat samtykker heri, jf. arti-kel 24, stk. 1. Videregivelse kan i øvrigt som udgangspunkt kun ske tiltredjelande, med hvem Europol har indgået en samarbejdsaftale, dernormalt vil indeholde nærmere regler om (begrænsninger i) vedkommen-de tredjelands adgang til at give oplysninger videre til andre lande.4.
Som det fremgår, indeholder rådsafgørelsen således regler, der sikrer,at f.eks. personoplysninger modtaget fra Danmark kun kan videregives tiltredjelande, hvis Danmark samtykker heri. Reglerne sikrer endvidere, atde begrænsninger, der måtte gælde i Danmark i forhold til brugen af op-lysninger i det konkrete tilfælde, skal respekteres af de øvrige medlems-stater (og tredjelande/organisationer).Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at rådsafgørelsensikrer et fuldt betryggende grundlag for udveksling af oplysninger somled i det politimæssige samarbejde inden for rammerne af Europol.Der kan i øvrigt henvises til pkt. 2.4 og 2.7 samt pkt. 4.4 og 4.5 i lovfor-slagets almindelige bemærkninger.5.
Det tilføjes, at rådsafgørelsen i vidt omfang viderefører den gældendeordning for indgåelse af samarbejdsaftaler med tredjelande og internatio-nale organisationer (tredjeparter).Europol vil således også fremover kun kunne indgå aftaler med tredjepar-ter, der er opført på en særlig liste efter godkendelse af Rådet. Endvidereskal et udkast til aftale godkendes af Rådet, inden aftalen kan indgås.Det er i lovforslaget herudover anført, at Rådet – som hidtil – ligeledesskal godkende et mandat, inden Europols direktør kan indlede forhand-linger om en aftale vedrørende udveksling af personoplysninger, jf. nær-mere pkt. 2.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det fremgårimidlertid af det seneste udkast til gennemførelsesbestemmelser – jf. ud-kast til Rådets afgørelse om vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser-ne vedrørende Europols forbindelser med partnere, herunder udvekslingaf personoplysninger og klassificerede informationer – at Europols direk-tør kan indlede forhandlinger, så snart Rådet har godkendt, at vedkom-mende tredjepart optages på listen. Der stilles således ikke (længere) kravom, at Rådet skal godkende et forhandlingsmandat. Derimod skal Styrel-sesrådet efter høring af Den Fælles Kontrolinstans – på grundlag af envurdering af, om den pågældende tredjepart kan garantere et passendedatabeskyttelsesniveau – godkende, at direktøren indleder forhandlinger.3
Ved Styrelsesrådets vurdering skal der bl.a. tages hensyn til den pågæl-dende tredjeparts lovgivning og administrative praksis på databeskyttel-sesområdet, herunder til eventuelle uafhængige myndigheder med ansvarfor tilsyn med databeskyttelsesspørgsmål. Endvidere skal Rådet som ef-ter den gældende ordning fortsat godkende aftaleudkastet, inden aftalenkan indgås.
4