Retsudvalget 2009-10
L 27 Bilag 1
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
Det InternationaleKontor2009-3060-0086FPE40715
Kommenteret høringsoversigtvedrørendeudkast til forslag til lov om Den Europæiske Politienhed (Europol)1. Hørte myndigheder og organisationer mv.Et udkast til lovforslag har været i høring hos følgende myndigheder ogorganisationer mv.:Østre Landsret, Venstre Landsret, samtlige byretter, Den Danske Dom-merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspo-litiet, Rigsadvokaten, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Datatilsynet,Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advo-katrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af beskikkede advokater,Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, RetspolitiskForening og Retssikkerhedsfonden.Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført med kursiv.2. Bemærkninger til lovudkastetSamtlige byretter, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmæg-tigforeningen, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere,Danske Advokater, Landsforeningen af beskikkede advokater, Am-nesty InternationalogRetssikkerhedsfondenhar ikke afgivet hørings-svar.Østre Landsret, Vestre Landsret, DomstolsstyrelsenogDirektoratetfor Kriminalforsorgenhar ikke haft bemærkninger til lovudkastet.Rigspolitieter generelt positiv over for forslaget, som vil indebære enstyrkelse af Europol som det centrale organ for det europæiske samarbej-de om forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet, terroris-me og andre former for grov kriminalitet, der berører to eller flere med-lemsstater.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Datatilsynetbemærker, at tilsynet tidligere har haft et udkast til rådsaf-gørelse i høring. Lovudkastet giver herefter ikke anledning til særligebemærkninger. Datatilsynet bemærker dog, at der siden 1995 er foretagetflere ændringer af retsgrundlaget for Europol, hvorved der lægges op tilet intensiveret samarbejde inden for et stadig bredere kompetenceområdeog dermed også til øget udveksling af personoplysninger. Datatilsynetfinder det i den forbindelse ikke muligt inden for de nuværende bevil-lingsmæssige rammer at afsætte yderligere ressourcer til tilsyn med Eu-ropol-området. Datatilsynet anmoder i øvrigt om at blive inddraget idrøftelser om nye tiltag i forbindelse med gennemførelse af rådsafgørel-sen, f.eks. hvis andre myndigheder skal have direkte kontakt til Europoleller adgang til at søge i Europols informationssystem.Efter Justitsministeriets opfattelse vil Datatilsynet – som national kon-trolinstans – ikke med rådsafgørelsen blive pålagt yderligere kontrolop-gaver i forhold til, hvad der er gældende i dag efter Europol-konventionen. Justitsministeriet vil imidlertid være opmærksom på udvik-lingen og vil i givet fald træffe de nødvendige foranstaltninger med hen-blik på at sikre, at Datatilsynet kan udføre den fornødne kontrol indenfor Europol-området.Justitsministeriet har ikke fundet, at der er behov for at ændre den eksi-sterende ordning, hvorefter alene Rigspolitiet har direkte kontakt medEuropol. Hvis der imidlertid senere viser sig behov herfor, vil Justitsmi-nisteriet drøfte dette spørgsmål nærmere med de berørte parter, herun-der i fornødent omfang med Datatilsynet.Politiforbundettilslutter sig nødvendigheden af et øget koordineret in-ternationalt politisamarbejde. Forbundet er imidlertid betænkelig ved enophævelse af (danske) politibetjentes immunitet, der bl.a. vil kunne inde-bære, at de pågældende risikerer at blive retsforfulgt efter udenlandsklovgivning i forbindelse med deltagelse i en politiforretning i udlandet.Rådsafgørelsen regulerer ikke spørgsmålet om immunitet (ansvarsfrihed)for EU-medlemsstaternes polititjenestemænd, der udfører opgaver i enanden medlemsstat. Rådsafgørelsen indeholder derimod en bestemmelseom Europol-ansattes immunitet Det følger således af rådsafgørelsensartikel 6, at Europol-ansatte, der deltager i fælles efterforskningshold, erunderlagt den nationale lovgivning i den medlemsstat, hvori de opererer.De pågældende er således ligestillet med personer, der udfører lignendefunktioner, for så vidt angår strafbare handlinger, der måtte blive begåetmod eller af Europol-ansatte. Bestemmelsen svarer til artikel 3a i den2
gældende Europol-konvention (indsat ved 2. tillægsprotokol), og der ersåledes ikke lagt op til ændringer på dette punkt.For så vidt angår spørgsmålet om ansvar for danske polititjenestemænd,der udfører opgaver i udlandet, bemærkes, at de pågældende vil væreunderlagt den nationale lovgivning i det pågældende land. Tilsvarendevil polititjenestemænd fra en anden EU-medlemsstat, der udfører opga-ver her i landet, være omfattet af de danske civil- og strafferetlige an-svarsregler. Der kan i den forbindelse henvises til § 3 i lov nr. 258 af 8.maj 2002, hvorefter bestemmelserne i straffelovens kapitel 14 (om for-brydelse mod den offentlige myndighed mv.) og kapitel 16 (om forbrydel-ser i offentlig tjeneste eller hverv mv.) finder tilsvarende anvendelse, nårforholdet er begået mod eller af embedsmænd fra en anden stat underudførelse af opgaver i Danmark efter artikel 13 (om fælles efterforsk-ningshold) i konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i straf-fesager mellem Den Europæiske Unions medlemsstater samt tilsvarendebestemmelser i andre EU-retsakter eller efter artikel 18 og 20 i 2. til-lægsprotokol af 8. november 2001 til den europæiske konvention af 20.april 1959 om gensidig retshjælp i straffesager.Advokatrådettilslutter sig generelt forslaget, men finder det dog umid-delbart betænkeligt, at danske domstole ikke længere vil kunne forelæggepræjudicielle spørgsmål for EF-Domstolen vedrørende Europol-samarbejdet. Den nuværende mulighed herfor bør derfor opretholdes.Herudover bør det overvejes, om andre end Rigspolitiet skal have kon-takt til Europol. Advokatrådet peger bl.a. på muligheden for at give dom-stolene en sådan adgang. Det kunne også overvejes at indføre hjemmeltil, at domstolene kan pålægge Rigspolitiet at fremlægge oplysninger (fraEuropol), til brug for en straffesag. Endelig efterlyser Advokatrådet stør-re (national) parlamentarisk kontrol med grænserne for Europols virke,herunder i forhold til udveksling af oplysninger med tredjelande mv.Retspolitisk Foreninghar noteret sig bemærkningerne i lovudkastetvedrørende forholdet til Danmarks retlige forbehold og til grundlovens§ 20. Foreningen har i øvrigt ikke bemærkninger til forslaget, der udgøren over for EU pligtmæssig implementering af rådsafgørelsen.Institut for Menneskerettighederhenviser i det hele til instituttets hø-ringssvar af 14. oktober 2008 vedrørende udkast til forslag til folketings-beslutning om udkast til rådsafgørelse om oprettelse af Den EuropæiskePolitienhed (Europol), jf. REU B7 – bilag 2, folketingssamlingen2008/2009. Det fremgår heraf, at rådsafgørelsen efter instituttets opfattel-3
se styrker Europol og de nationale myndigheders indsamling, analyse ogudveksling af oplysninger og efterretning om borgerne med henblik påterror- og kriminalitetsbekæmpelse. Udvidelsen af den personkreds, derkan søge i informationssystemet, aktualiserer imidlertid behovet for etmeget højt sikkerhedsniveau, herunder bestemmelser om registrering(logning). Hvis andre kompetente myndigheder end Rigspolitiet skal ha-ve direkte kontakt til Europol, skal der derfor tages højde for persondata-lovens regler om videregivelse af oplysninger.Med rådsafgørelsen vil Europa-Parlamentet i højere grad blive inddra-get i Europol-samarbejdet, herunder i forbindelse med vedtagelsen afEuropols budget og i forhold til Europols samarbejde med tredjelandemv. Rådsafgørelsen indebærer således efter Justitsministeriets opfattelseen generel styrkelse af den parlamentariske kontrol med Europols virke.Hertil kommer, at en række tiltag vedrørende budget, samarbejde medtredjelande og oprettelse af databehandlingssystemer mv. vil kræve til-slutning fra Rådet. Folketinget vil i den forbindelse (som i dag) – i kraftaf den særlige ordning vedrørende forelæggelse for Folketingets Euro-paudvalg af EU-sager af væsentlig betydning – have adgang til at udøveparlamentarisk kontrol med Danmarks deltagelse i Europol-samarbejdet.Når rådsafgørelsen træder i kraft, bortfalder den særlige adgang til atforelægge præjudicielle spørgsmål vedrørende Europol-samarbejdet ef-ter protokol af 23. juni 1996 om præjudiciel fortolkning ved EF-Dom-stolen af Europol-konventionen. Spørgsmålet om forelæggelse vil heref-ter skulle afgøres efter de almindelige regler om præjudicielle spørgsmålvedrørende det politimæssige og strafferetlige EU-samarbejde, jf. hervedEU-traktatens artikel 35. Det vil således i givet fald forudsætte en gene-rel erklæring fra dansk side om, at Danmark tillægger EF-Domstolenkompetence til at behandle præjudicielle spørgsmål inden for 3. søjle.Som anført under pkt. 4.10 i bemærkningerne til lovforslaget er der fradansk side ikke aktuelle overvejelser om at afgive en sådan erklæring.For så vidt angår brugen af Europols informationssystem, herunderspørgsmålet om adgang til direkte kontakt til Europol for andre myndig-heder end de nationale enheder, bemærkes, at ordningen efter rådsafgø-relsen i vidt omfang svarer til den gældende ordning efter Europol-konventionen. Der åbnes dog for, at udpegede kompetente myndigheder imedlemsstaterne kan søge i Europols informationssystem, uden at dettesker via de nationale enheder. De pågældende myndigheder kan imidler-tid ikke registrere oplysninger, og eventuelle søgninger vil kun vise, omde ønskede oplysninger er lagret i systemet (på grundlag af hit/no-hit).4
Som anført under pkt. 4.6 i bemærkningerne til lovforslaget har Justits-ministeriet imidlertid ikke fundet, at der er behov for at ændre den eksi-sterende ordning, hvorefter alene Rigspolitiet har direkte adgang til Eu-ropol. Hvis der viser sig at være behov for, at andre danske myndighederhar en sådan direkte kontakt med Europol, vil Justitsministeriet drøftedette spørgsmål nærmer med de berørte parter. En sådan adgang vil iøvrigt i givet fald skulle udøves i overensstemmelse med (bl.a.) personda-talovens regler.Det bemærkes i øvrigt, at det følger af rådsafgørelsen, at Europol i sam-arbejde med medlemsstaterne indfører passende kontrolmekanismer medhenblik på kontrol af lovligheden af søgninger i alle de dataregister, deranvendes til behandling af personlysninger, og på at give medlemsstater-ne adgang til registreringsmetoderne (logning) efter anmodning.3. LovforslagetDer er i bemærkningerne til det fremsatte lovforslag medtaget et afsnitom Færøernes og Grønlands deltagelse i Europol-samarbejdet. Der hen-vises til pkt. 4.11 i de almindelige bemærkninger. Der er i det fremsattelovforslag i øvrigt alene foretaget enkelte ændringer af redaktionel karak-ter i forhold til det lovudkast, der har været sendt i høring.
5