Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
769284_0001.png
769284_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 03.12.2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen – II).Hermed på spørgsmål nr. 36 af 2. december 2009. Spørgsmålet er stillet efterønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 36:

”Ministeren bedes redegøre for klimaeffekten af L 24 og miljøzoner med krav om åbnehenholdsvis lukkede filtre, idet der henvises til, at 'black carbon', altså ufuldstændig for-brændt brændstof i form af bl.a. partikler, har et betydeligt bidrag til drivhuseffekten.”

Svar:

Miljøstyrelsen oplyser,at sod eller 'Black carbon' absorberer lys og har derfor en opvarmende effekt i forholdtil klimaet, når langtransporteret sodforurening lægger sig på isen i fx det arktiske om-råde.Partikler, herunder sodpartikler eller ”black carbon”, der reagerer med de øvrige foru-renende stoffer i atmosfæren, bidrager til at sprede solens indkommende lys. Derforhar sod samtidig en nedkølende klimaeffekt.Begge effekter er omfattet af meget stor usikkerhed. Der kan derfor ikke foretages enegentlig vurdering af klimaeffekten. Generelt anses det dog som en positiv ting i for-hold til klimaet at begrænse udslippet af sodpartikler fra dieselkøretøjer.Det vurderes, jf. svaret på spørgsmål 35, at krav om åbne partikelfiltre medfører etstørre omfang af eftermontering af partikelfiltre end et krav om lukkede partikelfiltre.Derfor vurderer Miljøstyrelsen, at krav om eftermontering af åbne partikelfiltre ergunstigst i forhold til den globale opvarmning, da et sådant krav forventes at give denstørste samlede reduktion i udslippet af sodpartikler.Jeg henholder mig hertil.
Side 2