Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
J.nr. 2009-511-0042Dato: 30. oktober 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen - II).
Hermed svar på spørgsmål nr. 2 af 21. oktober 2009. Spørgsmålet er stilletaf Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen
/ Claus Kargo
Spørgsmål 2:
”Kan ministeren bekræfte, at en Nissan Qashqai kan købes både med og uden filter, og atmerprisen med filter fabriksmonteret er godt 4.000 kr., samt at bilen kører 19,2 km/l udenfilter og 18,2 km/l med filter. Hvilken model tror ministeren folk vælger?”Svar:
Færdselsstyrelsen oplyser:Ifølge Nissans hjemmeside, fås Nissan Qashqai 1.5 dCi med og uden partikelfilter.Prisforskellen er ca. 4.000 kr. med afgifter, men uden moms.Oplysninger fra Nissans hjemmeside og EF-typegodkendelsen bekræfter, at brænd-stofforbruget er 18,2 km/l og 19,2 km/l, hhv. med og uden partikelfilter.Modeller med partikelfilter introduceres typisk i forbindelse med lancering af nyeårsmodeller (”face lift”), hvor der også er foretaget justering af motorstyring mv., dersikrer, at de nye modeller generelt ikke har forøget brændstofforbrug. Færdselsstyrel-sen vurderer derfor, at tilfældet med Nissan Qashqai er et særtilfælde.Jeg henholder mig hertil.
Side 2