Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
767240_0001.png
767240_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 1. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omLov om ændring af lov om afgift efter brændstof-forbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andrelove (Grøn omlægning af bilbeskatningen - II)
Hermed svar på spørgsmål nr. 17 af 30. november 2009.
Kristian Jensen
/ Claus Kargo

Spørgsmål 17:

”Der udbedes redegørelse for omfanget af forurening med ultrafine partikler frahenholdsvis åbne og lukkede partikelfiltre med hensyn til antal, sundhedsskaderog samfundsøkonomiske konsekvenser?”

Svar:

Færdselsstyrelsen oplyser,at undersøgelser viser, at åbne partikelfiltre reducerer antallet af ultrafine partiklermed 30-56 pct., og at lukkede partikelfiltre reducerer antallet af ultrafine partiklermed over 90 pct.Miljøstyrelsen oplyser,at partikler mindre end 100 nanometer eller 0,1 �m i diameter normalt regnes for ul-trafine partikler.Partikelfiltre har generelt en høj effektivitet i forhold til ultrafine partikler, da de haren højere diffusion og dermed filtreres nemmere. Der er derfor ingen grund til at tro,at åbne filtre har en lavere virkningsgrad for ultrafine partikler end for fine partikler.Dette bekræftes også af Færdselsstyrelsen oplysninger om virkningsgrader for ultrafi-ne partikler, der viser, at virkningsgraden for ultrafine partikler svarer til den samledevirkningsgrad.Der er en række sundhedsstudier, der viser, at små partikler generelt har lidt størrenegative sundhedseffekter end store partikler. Men denne effekt er ikke kvantificeret.Når der skal beregnes sundhedseffekter af partikelforurening, må man derfor tage ud-gangspunkt i måling af PM10(partikler mindre end 10 �m) og PM2,5(partikler mindreend 2,5 �m).Der kan laves en simpel samfundsøkonomisk beregning på eftermontering af åbnepartikelfiltre.Sundhedsskaden ved partikelforurening fra vejtrafik er beregnet til 186 kr/kg foremissioner på landet og 274 kr/kg for emissioner i byområder. Ved en antagelse om30 pct. bykørsel, giver det en vægtet pris på 212 kr. Ved middellevetid på 15 år fordieselpersonbiler og en årskørsel på ca. 40.000 kilometer for nye køretøjer, faldendejævnt igennem køretøjets levetid til ca. 16.000 km, fås en samfundsøkonomisk ge-vinst på ca. 7600 kr. ved eftermontering af åbne partikelfiltre for Euro 3 køretøjer ogca. 4100 kr. for Euro 4 køretøjer.
Side 2