Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 Bilag 8, L 24 A Bilag 8, L 24 B Bilag 8
Offentligt
Folketinget 2009-10S 210 Svar påOffentligt
J.nr. 2009-518-0092Dato: 6. november 2009
TilFolketingets Lovsekretariat
Hermed svar på spørgsmål S 210 af 27. oktober 2009, indleveret af PerClausen(EL).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:”Er ministeren ikke enig i, at man ikke både kan regne med, at indførelsen af en afgift på 1000kroner om året for dieselbiler uden partikelfiltre vil føre til, at mange af disse biler får et sådantfilter, og regne med et provenu fra denne afgift, der er baseret på, at næsten alle ejere afdieselbiler undlader at montere et sådant filter?”
Svar:Spørgsmålet skal ses i sammenhæng med mit svar på det tilsvarende spørgsmål S 172 af20. oktober 2009 fra samme spørger.I de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 24 er anført om de økonomiske konse-kvenser af partikeludledningsafgiften:”3.1Indførelse af afgift for dieselperson- og varebiler uden dieselpartikelfilterForslaget omfatter et tillæg til vægt- og brændstofforbrugsafgiften for dieseldrevne personbileruden partikelfiltre på 1.000 kr. årligt. Desuden indføres et tilsvarende tillæg til brændstoffor-brugsafgiften for nye varebiler. Den umiddelbare provenuvirkning i 2010 er et merprovenu påca. 350 mio. kr. opgjort såvel som indkomstårseffekt og som finansårseffekt. Merprovenuet re-duceres med tiden, idet biler uden partikelfilter gradvist udfases. Den varige virkning af forsla-get udgør derfor kun ca. 35 mio. kr.Ændringen vil gøre det mindre attraktivt at købe og anvende dieseldrevne person- og varebileruden partikelfilter. Der vil derfor blive tale om en vis negativ adfærdsbetinget ændring i prove-nuet fra den forhøjede vægt- eller brændstofforbrugsafgift, idet flere vil udskifte personbileruden filter med nyere biler med filter. For nyere personbiler vil der således blive tale om hyp-pigere ejerskifter end ellers, og for ældre personbiler kan der blive tale om en tidligere udfas-ning som følge af afgiften. Indførelsen af afgiften ventes at medføre en hurtigere udfasning afca. 2.000 personbiler. Efter tilbageløb og adfærd ventes en varig provenuvirkning på knap 35mio. kr.Tidligere udfasning kan udløse øget provenu fra registreringsafgift af nye biler eller brugte im-porterede biler. Omvendt vil afgiften gøre det økonomisk mindre attraktivt at købe brugte die-selbiler uden partikelfilter, hvorfor der kan forventes et fald i importen af brugte dieselbiler fraudlandet. Dette vil isoleret set reducere provenuet fra registreringsafgiften. Samlet set forven-tes effekterne på registreringsafgiften at være begrænsede, og disse effekter er ikke indregnet iprovenuvurderingerne.Provenuvirkninger af indførelse af afgift for dieselperson- og varebiler uden dieselpartikelfil-terVarig2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019virkningProvenu på vægt-afgiftskontoenProvenu efter tilbageløb(finansieringsbidrag)Provenu efter tilbageløb ogadfærdAnm.: 2009-niveau”Side 2 af 3
353535
350 290 240 210 180 160 135 120 100350 290 240 210 180 160 135 120 100345 290 240 205 180 155 135 115 100
858585
Skønnet er foretaget i begyndelsen af 2009.Skønnet omfatter ikke eftermontering af partikelfiltre. Det skyldes bl.a., at det i lovforslag nr. L205 som fremsat blev stillet som et krav for fritagelse for partikeludledningstillægget, at et ef-termonteret filter reducerer motorens udledning af partikler til et niveau, der svarer til et fa-briksmonteret filter. Dette krav blev lempet under Folketingets behandling af lovforslaget udfra en betragtning om, at mange eftermonteringer af mindre effektive filtre giver en større sam-let positiv miljøeffekt end få eftermonteringer af meget effektive filtre.Jeg forventer, at partikeludledningstillægget vil tilskynde folk til at fravælge dieselbiler udenpartikelfilter, og tilskynde folk med dieselbiler uden partikelfilter til at eftermonterepartikelfiltre. Tillægget vil således bidrage til at mindske partikeludledningen, og dermed haveen positiv effekt på miljøet.
Side 3 af 3