Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
Folketingets SkatteudvalgetChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-501-00229Den 14. december 2009
Folketingets Skatteudvalg har i brev af 10. december stillet følgendespørgsmål nr. 76 (L 24), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Jesper Petersen (SF).Spørgsmål nr. 76 (L 24)
Ministeren bedes redegøre for de miljømæssige og sundhedsmæssige ef-fekter af følgende to modeller:a) krav om lukkede partikelfiltre til varebiler i miljøzoner, i resten af landetog generelt for personbiler alene krav om åbne partikelfiltre.b) alene krav om åbne filtre i hele landet (også miljøzoner) for både varebi-ler og personbiler.Der anmodes om, at oplysningerne gives, således at de miljømæssige ogsundhedsmæssige effekter af de enkelte bil-/filtertyper fremgår de to scena-rier.Svar
Det er ikke muligt på baggrund af foreliggende data at give en fyldestgøren-de redegørelse for de miljø- og sundhedsmæssige effekter af L 24 for helelandet. Det skyldes, at de projekter om luftkvalitet, som Miljøstyrelsen hidtilhar fået udført, ikke har handlet om hele landet, men om de områder, hvorgrænseværdierne er blevet omskredet.Miljøstyrelsen har foretaget en række vurderinger af virkemidler i Køben-havn og omegn, herunder effekterne af skærpede miljøzoner, på baggrundaf udredninger foretaget af Danmarks Miljøundersøgelser i forbindelse medudarbejdelsen af udkastet til luftkvalitetsplan for København og Frederiks-berg.Der er redegjort for disse vurderinger i svaret på spørgsmål 62. Det fremgårher, at der ikke forventes en miljømæssig forskel mellem åbne og lukkedepartikelfiltre i miljøzoner med de krav til varebiler, som er beskrevet i udkasttil lovforslag om skærpede miljøzoner, da bilejerne som hovedregel forven-tes at skifte køretøjerne ud.I svaret på spørgsmål 62 er der også redegjort for et forventet fald i luftfor-eningen i miljøzoner som følge af krav om lukkede partikelfiltre på Euro 3varebiler med en række juridiske forbehold. Miljøstyrelsen vurderer endvide-re, at et krav om åbne partikelfiltre i forhold til Euro 3 formentlig vil have enlavere miljøeffekt end et krav om lukkede filtre, da det vurderes, at en del afde nyere Euro 3 varebiler ville vælge at eftermontere et åbent partikelfilter.Dette vil have en mindre miljøeffekt end et skifte til en ny bil eller eftermon-tering af et lukket partikelfilter.Troels Lund Poulsen/ Kristoffer Slottved
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk