Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
J.nr. 2009-511-0042Dato: 9. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug forvisse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grønomlægning af bilbeskatningen - II).
Hermed svar på spørgsmål nr. 64 af 8. december 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 64:
”I forlængelse af ministerens svar af 1. december 2009 på spørgsmål 17 bedes oplyst, hvadden samfundsøkonomiske gevinst er ved en forudsætning om 100 pct. bykørsel i en varebilog eftermontering af lukkede partikelfiltre til 16.000 kr. og ellers uændrede forudsætnin-ger.”Svar:
Miljøstyrelsen oplyser,at sundhedsskaden fra partikelforurening fra vejtrafik i byer af DMU er beregnet til299 kr./kg (2008 priser).Idet det forudsættes i beregningerne, at lukkede partikelfiltre fjerner 99 pct. af parti-kelemissionerne, 100 pct. bykørsel, en emission på 47 mg/km, en restlevetid på 15år og årlig kørsel på 40.000 km i det første år, faldende til 16.000 km i det sidste år,fås en samfundsøkonomisk bruttogevinst på 2.300 kr. pr. monteret filter. Dette skalholdes op mod prisen på partikelfilteret, som i spørgsmålet oplyses til 16.000 kr.Antagelsen om kørselsomfanget er umiddelbart urealistisk. Ved ren bykørsel vilårskørslen være lavere, og bilens levetid længere. Resultatet vil være en lavere sam-fundsøkonomisk bruttogevinst.Miljøstyrelsen oplyser endvidere,at der beklageligvis er sket en fejl sidst i besvarelsen af spørgsmål 17, idet der i be-regningerne er anvendt en emissionsfaktor for NOx i stedet for en emissionsfaktorfor partikler. De korrigerede beregninger giver en bruttogevinst på 335 kr. for Euro3 personbiler og 520 kr. for Euro 4 personbiler (2008 priser) - altså væsentligt lave-de estimater end oplyst i svaret.Jeg henholder mig hertil.
Side 2