Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
J.nr. 2009-511-0042Dato: 8. december 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse person biler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen – II).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 4. december 2009. Spørgsmå-let er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 52:
”Ministeren bedes redegøre nærmere for antagelsen om, at 225.000 bilister i 2010 vil vælgeat påmontere partikelfilter som følge af afgiften på 1000 kr.”Svar:
Antagelsen om, at 225.000 bilister i 2010 vil vælge at eftermontere partikelfiltre, er baseretpå en aldersfordeling for bestanden af dieselpersonbiler. Aldersfordelingen er foretaget påbaggrund af, hvornår dieselpersonbilerne er registreret første gang.Prisen på at eftermontere et partikelfilter skønnes at være ca. 6.000 kr. i 2010. Dermed kandet betale sig at eftermontere et partikelfilter, hvis den tilbagediskonterede værdi af defremtidige betalinger af partikeludledningstillæg er større end 6.000 kr.En tilbagediskonteret værdi på 6.000 kr. svarer til, at betale partikeludledningstillæg på1.000 kr. i ca. 8 år. Betales der partikeludledningstillæg i flere år, så stiger den tilbagedis-konterede værdi. Det kan dermed betale sig at eftermontere et partikelfilter på alle bilermed mere end 8 års levetid tilbage.Det forudsættes, at bestanden af dieselpersonbiler uden partikelfilter i gennemsnit har enlevetid på 16 år. Den gennemsnitlige alder for hele bestanden af personbiler i 2009 var ca.18,2 år, men da dieselbiler kører markant længere om året, så opslides de også hurtigere.Med en gennemsnitlig levetid på 16 år, så vil alle biler under 8 år have mere end 8 år tilba-ge i levetid, og det vil derfor kunne betale sig for disse at eftermontere et partikelfilter.Ifølge aldersfordelingen for dieselpersonbiler er der ca. 325.000 dieselbiler, som er under 8år gamle. Af disse er det på baggrund af typegodkendelses- og registreringsdata fra Færd-selsstyrelsen opgjort, at ca. 100.000 har fabriksmonteret filter.Dermed vil der være 225.000 dieselpersonbiler, for hvilke det kan betale sig at eftermonterepartikelfiltre.
Side 2