Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
J.nr. 2009-511-0042Dato: 03.12.2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrugfor visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love.(Grøn omlægning af bilbeskatningen – II)Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 2. december 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål 35:
Ministeren bedes redegøre for forskellene på incitamentstrukturen for henholdsvis person-biler og varebiler i forhold til at ville påmontere et lukket partikelfilter til en værkstedsprispå 15.000 kr. i tilfældet med en afgift på 1.000 kr. årligt. Herunder bedes oplyst hvor man-ge biler i de to kategorier, der ville påmontere filter i hvert af årene fra 2010 til 2015.
Svar:
Når det gælder nyanskaffelser, er reglerne for dieseldrevne personbiler og dieseldrevne va-rebiler ensartede. Registreringsafgiftsberegningen afløfter registreringsafgiften af denskønnede merpris for et fabriksmonteret filter på 4.000 kr., svarende til et fradrag på 7.200kr. i afgiften. Der efter gives et tilskud til anskaffelse af filteret i form af et fradrag i afgif-ten på 3.500 kr. Samlet gives der altså et fradrag på 10.700 kr. i registreringsafgiften for fa-briksmonterede partikelfiltre.Når det gælder eftermontering af lukkede filtre til den i spørgsmålet angivne pris, vil det udfra sædvanlige økonomiske overvejelser næppe ske i nævneværdigt omfang.Partikeludledningstillægget på 1.000 kr. vil derimod have en betydelig effekt, når det gæl-der valget mellem nye dieseldrevne biler med filter. Sammen med afløftningen af registre-ringsafgiften vedrørende merprisen for filteret og det direkte tilskud til filteret, vil der næp-pe være mange, der vælger en ny vare- eller personbil, der ikke er udstyret med partikelfil-ter, i de godt 2 år (varebiler) henholdsvis godt 1 år (personbiler), hvor dette fortsat er mu-ligt.
Side
1