Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 , L 24 A , L 24 B
Offentligt
765320_0001.png
765320_0002.png
J.nr. 2009-511-0042Dato: 27. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov omLov om ændring af lov om afgift efter brændstof-forbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andrelove (Grøn omlægning af bilbeskatningen - II).
Hermed svar på spørgsmål nr. 10 af 24. november 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 10:

”Hvilke undersøgelser baserer Færdselsstyrelsen sig på, når man forventer en effektivitet påde krævede filtre på mellem 30 – 50 pct.? Og kan ministeren dokumentere, at disse filtrekan opretholde en sådan effektivitet under længere tids normale driftsvilkår?”

Svar:

Færdselsstyrelsen oplyser:Reglerne baserer sig på den tyske godkendelsesordning, hvor personbiler og store va-rebiler minimum skal reducere partikeludledningen med henholdsvis 30 pct. og 50pct.Dertil en undersøgelse udført af Berner Fachhochschule fra oktober 2006 til marts2007 for det tyske Umweltbundesamt. Undersøgelsen konkluderer bl.a., at de åbnefiltre i praksis reducerer partikeludledningen 30-60 pct. efter den såkaldte NEDC(New European Driving Cycle) kørecyklus.Færdselsstyrelsen oplyser endvidere:Efter de tyske regler, skal fabrikanten på grundlag af nærmere beskrevne afprøvningergarantere, at filteret har en levetid på mindst 5 år eller 80.000 km.Opbygningen af et åbent partikelfilter minder om en katalysator til benzinbiler, der ipraksis har vist at have lang levetid.Jeg henholder mig hertil.
Side 2