Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 Bilag 7, L 24 A Bilag 7, L 24 B Bilag 7
Offentligt
751280_0001.png
751280_0002.png
751280_0003.png
751280_0004.png
Til lovforslag nr.L 24
Folketinget 2009 - 10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. oktober 2009
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug forvisse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love(Grøn omlægning af bilbeskatningen - II)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2009 og var til 1. behandling den 20. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget har ikke været sendt i høring, idet der er tale om en uændret genfremsættelse af lov-forslag nr. L 205 fra folketingsåret 2008-09. Et udkast til L 205 blev inden fremsættelsen af L 205sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 20. marts 2009 dette udkast til udvalget, jf. 2008-09,alm. del – bilag 215. Den 3. april 2009 sendte Skatteministeriet de indkomne høringssvar og et notatherom til udvalget, jf. 2008-09, alm. del – bilag 260.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Motorhisto-risk Samfund, som skatteministeren har kommenteret over for udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besva-ret.]3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 51)Istk. 1indsættes efter »stk. 6«: »og 7«.[Konsekvens af ændringsforslaget under nr. 2]2)Efter stk. 6 indsættes som nyt stykke:»Stk. 7.Brændstofforbrugsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, 2.-4. pkt., og vægtafgiftslovens § 2 b, stk. 2,2.-4. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 6, og § 3, nr. 2, træder i kraft dagen efter lovens be-kendtgørelse i Lovtidende.«[Fremrykket ikrafttræden af reglerne for godkendelse af eftermonterede partikelfiltre]
BemærkningerTil nr. 1 og 2Formålet med ændringsforslagene er at sikre, at bilejere kan nå at få eftermonteret og godkendtpartikelfiltre før partikeludledningstillægget indføres den 1. januar 2010.Skatteministeriet har anmodet Færdselsstyrelsen om i begyndelsen af november 2009 at offentlig-gøre, hvilke normer et partikelfilter til eftermontering vil skulle opfylde, for at blive godkendt.Normerne offentliggøres i tillid til, at Folketinget ikke ændrer reglerne for eftermontering af parti-kelfiltre.Herved får branchen og bilejerne sikkerhed for, hvilke krav Færdselsstyrelsen vil stille til et ef-termonteret partikelfilter, for at det kan godkendes, og branchen og bilejerne kan således disponere itillid hertil.Men et eftermonteret partikelfilter skal godkendes ved syn. Dette syn kan først ske, når denne lover udstedt, hvilket forventes at ske sidst i november 2009. Færdselsstyrelsen vil samtidig med lo-vens udstedelse udstede en bekendtgørelse om partikelfiltre til eftermontering på person- og varebi-ler.Partikelfiltre, der er eftermonteret i november 2009, kan således tidligst godkendes ved syn i de-cember 2009.
3
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (NY)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 24Bilagsnr.123456TitelHenvendelse af 14/10-09 fra Motorhistorisk SamfundFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 14/10-09 fra Mo-torhistorisk SamrådKopi af svar på spm. S 172 om partikeludledningsafgiftÆndringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 24Spm.nr.1TitelSpm., om eftermontering af filtre (ca. 6-8.000 kr.) ikke har sammevirkning som fabriksmonterede, da kontrol og rensning af filtre vedfabriksmonterede er indbygget i den elektroniske styring af motoren,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at en Nissan Qashqai kan købes både med oguden filter, og at merprisen med filter fabriksmonteret er godt 4.000kr., samt at bilen kører 19,2 km/l uden filter og 18,2 km/l med filter,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at kommentere pressemeddelelsen af 19/10-09 fra Det Øko-logiske Råd: ”Filterafgiften er en skat uden miljøeffekt”, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpå
2
3