Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 Bilag 26, L 24 A Bilag 26, L 24 B Bilag 26
Offentligt
773649_0001.png
773649_0002.png
Skatteministeriet,den 10. december 2009
2009-511-0042
Ændringsforslag om deling af lovforslaget

a

1)

Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A.

”Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler,registreringsafgiftsloven og forskellige andre love. (Brændstofforbrugsafgift af nye varebiler,ændret registreringsafgift af taxa’er og harmonisering af satsreguleringsbestemmelser)” omfattende§ 1, nr. 1-7, 9 og 10, § 2, § 3, nr. 1-5, 7 og 8, § 4 og § 5.

B.

”Forslag til Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler og lovom vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Partikeludledningstillæg)” omfattende § 1, nr. 6 og 8, § 3, nr.2 og 6, og § 5.

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

2)

I§ 1, nr. 6,udgår§ 3 b.

3)

I§ 3, nr. 2,udgår§ 2 b.

4)

I§ 5, stk. 1,ændres ”jf. dog stk. 6” til: ”jf. dog stk. 5”.

5)

§ 5, stk. 5,udgår.Stk. 6 bliver herefter stk. 5.

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

6)

I§ 1, nr. 6,udgår§ 3 a.

7)

I§ 3, nr. 2,udgår§ 2, § 2 a og § 2 c.

8)

§ 5, stk. 1,affattes således:”Stk.1.Loven træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 3.”

9)

§ 5, stk. 2-4 og 6,udgår.Stk. 5 bliver herefter stk. 2.

10)

§ 5, stk. 5,der bliver stk. 2, affattes således.”Stk.2.Partikeludledningstillæg opkræves første gang sammen med opkrævning afbrændstofforbrugsafgift eller vægtafgift for den første opkrævningsperiode i 2010, der påbegynderden 1. april 2010 eller senere. Hvis ejeren af et køretøj mener, at partikeludledningstillæggetopkræves med urette, fritages ejeren for tillægget mod over for told- og skatteforvaltningen enten atfremlægge en typegodkendelse for bilen der viser, at bilen overholder normen om enpartikeludledning på ikke over 5 mg pr. kilometer, eller at fremlægge en anmeldelse fra ensynsvirksomhed om, at bilen er monteret med et partikelfilter, der er godkendt og virker.”

11)

I§ 5indsættes somstk. 3:”Stk.3.Bemyndigelserne til Færdselsstyrelsen efter brændstofforbrugsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, 3.pkt., og vægtafgiftslovens § 2 b, stk. 2, 3. pkt., som affattet ved henholdsvis § 1, nr. 6, og § 3, nr. 2,træder i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.”BemærkningerTil nr. 1Under folketingets behandling af lovforslaget har der vist sig forskellige holdninger til forslaget omet partikeludledningstillæg. Derfor udskilles denne del af lovforslaget til et selvstændigt lovforslag.Til nr. 2-7Bestemmelserne er redaktionelle følger af forslaget under nr. 1.Til nr. 8Det foreslås, at partikeludledningstillægget indføres den 1. april 2010.Til nr. 9 og 10Bestemmelserne er redaktionelle følger af forslaget under nr. 1.Til nr. 11Det foreslås, at den foreslåede bemyndigelse af Færdselsstyrelsen til at fastsætte regler omgodkendelse af partikelfiltre til eftermontering og om den kontrol, synsvirksomhederne skalforetage, træder i kraft dagen efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.Det forventes, at Færdselsstyrelsen vil kunne udstede en bekendtgørelse herom omkring nytår.Hermed får ejere af dieselbiler uden partikelfilter omkring 3 måneder til at eftermontere etpartikelfilter, så tillægget undgås.