Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10, Skatteudvalget 2009-10
L 24 Bilag 20, L 24 A Bilag 20, L 24 B Bilag 20
Offentligt
770708_0001.png
770708_0002.png
Dato: 7. december 2009
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgFolketingets SkatteudvalgChristiansborgEmail:[email protected]

Danmarks Naturfredningsforening advarer mod åbne partikelfiltre i de kommende

miljøzoner

Danmarks Naturfredningsforening vil gerne gøre opmærksom på, at hvis Folketinget vedtagerL 24, som det foreligger nu, får det fatale konsekvenser for de kommende miljøzoner og forDanmarks muligheder for at overholde EU's grænseværdier for partikler.Sammen med afgiften på ældre dieselbiler, vedtager man også, at bilejerne kan slippe for af-giften, hvis de eftermonterer et såkaldt åbent filter, som kun har en rensningseffektivitet på 30%.Den nye standard for partikelfiltre vil også komme til at gælde for varebiler, der skal køre iKøbenhavns og Frederiksbergs kommende, skærpede miljøzoner. Og dermed bliver det yderli-gere vanskeligt at udarbejde en luftkvalitetsplan, som kan overholde EU's grænseværdier forpartikler i luften.Danmark har overtrådt EU's grænseværdier for partikelforurening siden 2005, og EU har alle-rede én gang forkastet miljøministerens ansøgning om udsættelse af overholdelse af grænse-værdierne for partikelforurening.Vi gør opmærksom på at der findes effektive, lukkede filtre, som har en rensningseffektivitetpå over 80 %. Og vi finder det stærkt problematisk, at Danmark ikke anvender den bedst til-gængelige teknologi, især på et område, hvor vi har svært ved at leve op til vores internatio-nale forpligtelser.Vi opfordrer folketinget til at sikre, at den nye standard for dieselbiler og især varebiler, somskal kunne køre i miljøzonerne, skal være den mest effektive teknologi.Og vi advarer imod at lade et skatteforslag få utilsigtede, men meget alvorlige og negativekonsekvenser for den nødvendige miljøpolitik.Desuden finder Danmarks Naturfredningsforening det vigtigt at skabe de rette incitamenter ien regulering af eftermontering af partikelfiltre på dieselbiler. Afgiften bør afstemmes med pri-sen for eftermontering af partikelfilter, og der bør gives tilskud til eftermonteringen, så flerebilejere rent faktisk foretager den ønskede tekniske ændring og dermed bidrager til en reduk-tion af partikelforureningen.Som forslaget ligger nu med en årlig afgift på 1000 kr. og en pris på eftermontering af parti-kelfilter i størrelsesordenen 7000 kr. vil der komme en yderst begrænset miljøeffekt, i det deældste biler, som sviner mest, ikke vil få eftermonteret filter og det kun vil være de nyeste
Danmarks NaturfredningsforeningMasnedøgade 202100 København ØTlf 39 17 40 00Fax 39 17 41 41www.dn.dk[email protected]
biler, som forventes at have en resterende levetid på mere end syv år, som måske vil bliveopgraderet. Tiltaget vil derfor reelt have karaktér af skjult beskatning (de fleste vil blot vælgeat betale de 1000 kr. pr. år og ikke gennemføre forbedringer) – altså en måde at omgå rege-ringens skattestop-politik og samtidig kunne bryste sig af et miljøtiltag (som altså ikke vil haveeffekt).
Med venlig hilsen
René la Cour Sell
2