Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 224 Bilag 2
Offentligt
861556_0001.png
861556_0002.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG7. juni 2010
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikringm.v. (Harmonisering af beskæftigelseskravet)– L 224
J.nr. 2010-00089901. kontor/klr/asc
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Arbejdsmarkedsstyrelsen2. juli 2012Annette Schrum35 28 83 37[email protected]
Baggrund for loven
Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige udmøntning af aftalenom genopretning af dansk økonomi, maj 2010, som er indgået mellem regeringen(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.Lovforslagets formål
Lovforslagets formål er at udmønte den del af aftalen, der vedrører harmonise-ringen af optjenings- og genoptjeningskravet for ret til dagpenge, således atbeskæftigelseskravet i alle situationer er det samme.Den primære målgruppe for lovforslaget
Målgruppen for lovforslaget er fuldtids- og deltidsforsikrede personer, som haropbrugt deres dagpengeperiode, og som derfor skal opfylde genoptjeningskravetfor ret til dagpenge, for at få ret til en ny dagpengeperiode.Efter lovforslaget skal fuldtidsforsikrede personer have haft mindst haft 52 ugersfuldtidsbeskæftigelse inden for 3 år for at påbegynde en ny dagpengeperiode den 2.juli 2012 eller senere. Personer, der er deltidsforsikrede, skal have haft mindst 34ugers fuldtidsbeskæftigelse inden for 3 år.For at få et billede af, hvordan de personer, der bliver berørt af forslaget, måantages at være fordelt på køn, gives i nedenstående tabel 1 en oversigt overfordelingen af personer, der i 2009 ville være blevet berørt af forslaget, enten fordide havde mellem 26 og 52 ugers beskæftigelse, da de opbrugte dagpengeretten,eller fordi de efterfølgende genoptjente fornyet dagpengeret med 26 ugersbeskæftigelse.Derimod har det i udtrækket ikke været muligt samtidigt at indarbejdeforudsætningsparametre i forhold til de ændringer, der foreslås i L 222, hvordagpengeperioden foreslås nedsat til 2 år inden for 3 år. Det antages dog, atfordelingen vil være omtrentlig den samme.
Kvinderne udgjorde 60 pct. af de personer, der i løbet af 2009 var omfattet afmålgruppen, og 41 pct. af det samlede antal ledige.Flere kvinder end mænd må derfor forventes at blive berørt af forslaget, jf. tabel 1.Tabel 1Fordeling mellem mænd og kvinder af, hvem der er i målgruppen for forslaget omharmonisering af optjeningskravet – sammenlignet med fordelingen mellem mænd ogkvinder i den generelle ledighed. Pct. 2009.

Køn

I målgruppen for forslaget om

harmonisering af optjeningskravet

--- pct. ---40601005941100

Andel af den samlede

ledighed

MændKvinderI alt
Kilde: DREAM, RAM og Jobindsats.dk
Samlet vurdering
Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt.Det skønnes ikke, at lovforslaget påvirker eksisterende forskelle eller rettigheder.Forslagene påvirker således ikke de strukturer, der stiller mænd og kvinderforskelligt.Det skønnes, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vurderingaf de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2