Uddannelsesudvalget 2009-10
L 223 Bilag 8
Offentligt
NOTAT OM FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OMSTATENS VOKSENUDDANNELSESSTØTTE (SVU) (FORKOR-TELSE AF PERIODEN MED STATENS VOKSENUDDANNEL-SESSTØTTE TIL UDDANNELSE PÅ FOLKESKOLENIVEAU OGTIL GYMNASIAL UDDANNELSE)
4. juni 2010
Generelt
Lovforslaget blev sendt i høring den 27. maj 2010 samtidig med fremsæt-telsen for Folketinget og med svarfrist hurtigst muligt og før udgangen afuge 22. På grund af de snævre tidsfrister blev forslaget kun sendt direktetil seks høringsparter, men blev samtidig lagt på høringsportalen.Af de direkte hørte har tre afgivet høringssvar, og der er desuden kommetyderligere et høringssvar.Bemærkninger til lovforslaget
Lederforeningen for VUC finder det yderst uhensigtsmæssigt, at støtteperi-oden for SVU til almen uddannelse reduceres fra 80 til 40 uger. Lederfor-eningen mener, at kortuddannedes muligheder for støtte til kompetence-udvikling forringes.Landsorganisationen i Danmark peger på, at uddannelse med SVU har be-tydning for det branche- og karriereskift, som ufaglærte kan blive nødt tilat foretage i forbindelse med finanskrisen. LO oplyser, at organisationengør et stort arbejde for at motivere medlemmerne til at uddanne sig, menat dette fremover vil blive vanskeligt. LO nævner dernæst, at en stor del afde personer, der deltager i almen uddannelse, er kvinder, og at dette lov-forslag derfor særlig rammer ufaglærte kvinder. Desuden omtaler LO fra-dragsreglerne, som indebærer, at forbrug af SVU (eller VUS efter den tidli-gere lov om voksenuddannelsesstøtte) trækkes fra det antal uger, den en-kelte person har mulighed for at få støtte til, og konkluderer, at kortud-dannede er beskedne med hensyn til uddannelsesforbrug. Afsluttende til-kendegiver LO, at forslaget vil få store konsekvenser for de kortest uddan-nede på arbejdsmarkedet.Arbejdsløshedskasserne Samvirke tilslutter sig høringssvaret fra Landsor-ganisationen i Danmark.Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd tilkendegiver, at det ermeget naturligt, at der er sket en stigning i anvendelsen af uddannelsemed SVU, fordi trepartsaftalerne fra 2006 og 2007 bl. a. gik ud på at øgeden samlede uddannelsesaktivitet. FTF peger på, at selv om arbejdsgiver-
ne efterspørger kompetencer, der opnås via erhvervsuddannelse eller vide-regående uddannelse, går vejen dertil ofte via det almene niveau. FTFnævner dernæst, at hvis en uddannelsessøgende har problemer med ord-blindhed, risikerer den pågældende at anvende alle sine 40 uger med SVUpå ordblindeundervisning, og har derefter ikke flere støttemuligheder tilba-ge. Endelig mener FTF, at lovforslaget rammer en gruppe voksne, der ikkehar fået tilstrækkeligt udbytte af deres grundskole m.m., og det er efterFTFs opfattelse ikke hensigtsmæssigt.Undervisningsministeriets bemærkninger
Det er vigtigt, at uddannelse gennemføres hurtigt, og at uddannelsen ermålrettet mod de kompetencer, som arbejdsgiverne efterspørger. En ud-dannelsesperiode med SVU på 40 uger, omregnet til heltid, kan anvendestil enten at tage folkeskolens afgangsprøve eller en række fag inden forforberedende voksenundervisning, almen voksenuddannelse eller gymna-sial uddannelse. En uddannelsesperiode på 40 uger kan anvendes på man-ge måder, og kortuddannede har fortsat gode muligheder for at benytte enuddannelsesperiode med SVU til at øge deres kompetencer og påbegyndeet nødvendigt karriereskift.Det er Undervisningsministeriets opfattelse, at der ikke er grundlag for atændre lovforslaget på baggrund af de indkomne høringssvar.
2/2