Uddannelsesudvalget 2009-10
L 223 Bilag 5
Offentligt
859064_0001.png
859064_0002.png
859064_0003.png
Sagsnr. 10-11Styrelsen forVores ref. EKH/ABHStatensDeres ref.
UddannelsesstøtteDanasvej 301780KøbenhavnV.Att.: MereteVinjeDen 03. juni 2010
Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU –forkortning af perioden med statens voksenuddannelsesstøtte til uddannelsepå folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse)
LO har i skrivelse af 27. maj modtaget ovenstående til eventuelle bemærkninger.LO skal hermed tilkendegive følgende bemærkninger:I forbindelse med fyringerne på fx Lindø-værftet, hvor en lang række medarbejderemed både kort og lang anciennitet på værftet har været nødt til at tænke uddannelseog kompetenceudvikling med henblik på karriereskift, er der lavet en lang rækkeaftaler om SVU-uddannelsesorlov på 80 uger med henblik på at tage HF-eksamen,som er adgangsgivende til de tre uddannelser: Socialrådgiver, pædagog ogfolkeskolelærer. Pointen er, at SVU-ordningen har gjort det muligt for dekortuddannede at kvalificere sig til det branche- og karriereskift, som ”alle” sigerbliver nødvendigt for de ufaglærte, der er truet på deres job i brancher, hvor jobbenenedlægges i forbindelse med krisen.I Danmark har vi i øvrigt det princip, at ”vejen frem til adgangsdøren” til de nævntevideregående uddannelser er gratis, men det gælder øjensynlig ikke personer, der harværet et smut om arbejdsmarkedet.LO-forbundne gør faktisk et stort arbejde for at motivere de medlemmer, som er truetpå jobbet og som bliver nødt til at tænke karriereskift og uddannelse i denforbindelse. Den planlagte afkortning af SVU-perioden vil gøre dette arbejdevanskeligere, og de helt konkrete meldinger fra forbundenes afdelinger er, at der ikkeer tvivl om, at afkortningen vil betyde, at færre vælger at gå i gang med uddannelse.Det er det modsatte af, hvad landet har brug for. At få kortuddannede til at deltage ilivslang læring forudsætter attraktive og brugbare muligheder, som gør det
overskueligt for den enkelte at investere i den uddannelse, som også samfundet harbehov for. SVU-ordningen bliver alvorligt amputeret ved det foreliggende forslag.Når det anføres i lovforslaget, at den gennemsnitlige periode for modtagelse af SVUsiden 2008 er blevet længere, og at særligt de lange forløb over 40 uger er stegetmarkant fra 2008 til 2009, er der ingen tvivl om, at det hænger sammen medlavkonjunkturen. LO savner dog dokumentation for deltagernes uddannelsesbaggrundsamt hvilke forløb der er tale om. Når aktiviteten på forløb over 40 uger er steget deseneste år, er det jo netop udtryk for, at der er brug for de lange forløb!Da deltagelse i lange forløb kræver, at der indgås en aftale med ens arbejdsgiver for idet hele taget at være SVU-berettiget, kan det kun betragtes som meget positivt, atvoksne kortuddannede er blevet motiveret til at tage almen voksen- ogefteruddannelse, der giver dem mulighed for en reel opkvalificering og/ellerrekvalificering i forhold til fremtidige nye jobmuligheder, og at arbejdsgiverne harindset det fornuftige i dette.For en enkelt person kan der være lang vej at gå for at sikre sine kvalifikationer, såder opnås fx en uddannelse svarende til en erhvervsuddannelse, og nogle skal måskeigennem forløb, hvor der skal gås om en ekstra gang.Ifølge statistikken er 2/3 af dem der deltager i AVU kvinder. En forringelse af SVU-ordningen rammer derfor også i særlig grad de ikke-faglærte kvinder. Mange af detypiske kvindefag forudsætter en videregående uddannelse, som mange voksneufaglærte kvinder hermed får endnu ringere muligheder for at kvalificere sig til – tiltrods for, at det blandt andet er på netop disse områder, at arbejdskraftbehovet vilblive meget stort om ganske få år.LO finder således, at lovforslaget er helt ude af trit med regeringens egneuddannelsespolitiske målsætninger, hvor regeringen betoner vigtigheden afuddannelse, netop fordi en stor del af de ufaglærte job forsvinder, og kravene tilarbejdskraftens kompetencer øges betragteligt. Dette set i sammenhæng med, at der ertale om voksne personer i beskæftigelse, der får mulighed for, gennem tilladelse fraderes arbejdsgiver, at dygtiggøre sig, gør forslaget helt uforståeligt.Beskæftigelse og uddannelse er den helt rigtige kombination, som nu straffes afregeringen og rammer de svageste og mest udsatte på arbejdsmarkedet.At forbruget af SVU på over 40 uger er steget skal givetvis også ses i perspektivet af,at der i de nuværende max 80 ugers muligheder for at modtage StatensVoksenuddannelsesstøtte tælles alt med under SVU-loven og at der ikke er tale omnogen form for genoptjening for den enkelte person. Det vil sige, at har en persondeltaget i et AVU-forløb og modtaget SVU i fx 1992 tæller det med i den samledeopgørelse over antal uger i 2010.Det fremgår afGældende Lov: Kapitel 3 § 13.Voksenuddannelsesstøtte, der ertildelt siden 1. oktober 1989, fradrages i den periode på 80 uger, der er nævnt i § 12,stk. 1 og 2.Dvs. helt tilbage til 1989 fradrages der i den enkeltes nuværende ret til 80 uger SVU.Det vil sige, at hvis en person gennem de sidste 21 år har deltaget i almen2
voksenuddannelse af en eller anden karakter og modtaget SVU (før 2000 hed VUS),så trækkes der fra.På den baggrund er det tankevækkende, at der ikke er flere end ca. 500 personer, der ialt har deltaget i forløb på over sammenlagt 40 uger i deres erhvervsaktive liv. Dekortuddannede er meget beskedne.Dette forslag vil især ramme de kortuddannede, der måtte have brug for mere end 40ugers uddannelse for at opnå et kvalifikationsniveau, der kan bringe dem videre i enuddannelses- og karriereudvikling. Det vil dog ikke blot ramme disse personer, menogså personer, som fx i løbet af de sidste 10 år har brugt fx 35 uger og dermed blothar 5 uger tilbage i resten af deres erhvervsaktive liv. I den forbindelse er det stærktkritisabelt, at der ikke foreligger nogen redegørelse for, hvem og hvor mange der vilblive ramt af forslaget.LO finder, at man i det mindste må kunne dokumentere, hvor mange personer der idag har brugt SVU i hhv. 10, 20, 30 og 40 uger, så konsekvenserne af dette lovforslagbliver helt tydelige.Som det er angivet i lovforslaget under de økonomiske konsekvenser vil”Lovforslagetmedføre en vis begrænsning i virksomhedernes tilskyndelse til at ladederes ansatte deltage i efter- og videreuddannelse”.LO er ikke i tvivl om, at dette lovforslag ikke blot vil medføre en vis begrænsning,men en meget stor begrænsning hos både arbejdsgiver og lønmodtager.Der er ingen tvivl om, at dette lovforslag, hvis det gennemføres i sin foreliggendeform vil få overordentlig store konsekvenser for de kortest uddannede beskæftigedepå arbejdsmarkedet.
Med venlig hilsenEjner K. Holst
3