Uddannelsesudvalget 2009-10
L 223 Bilag 19
Offentligt
Lederforeningen for VUCVUC Bestyrelsesforeningen
:
København den 11. juni 2010.
Eksempler fra VUC –Konsekvenser af besparelserne på SVU og øget deltagerbetalingLederforeningen for VUC og VUC Bestyrelsesforeningen vil hermed gerne takke for den opmærksomhed oginteresse, som Folketingets Uddannelsesudvalg viste vores sag, da de to foreninger var i foretræde forudvalget tirsdag den 8. juni 2010.Som opfølgning på vores foretræde om konsekvenserne på VUC-området af regeringens aftale omgenopretning af dansk økonomi, herunder L 223 om reduktion af støtteperioden af SVU, fremsender de toforeninger hermed en række konkrete eksempler på, hvordan de foreslåede initiativer vil rammekortuddannede voksne og unge uddannelsessøgende. Nærværende materiale indeholder også en rækkehelt nye tal for aktiviteten for 2009. Disse tal viser, at knap � af deltagertimerne anvendes til kursisterunder 35 år, og at VUC på den måde i altovervejende grad er et parallelt kompetencesystem for unge og foryngre voksne.
2 eksempler på kursister, der modtager SVU, som vil blive ramt af de foreslåedebesparelserDe to nedenstående eksempler er hentet fra den virkelige verden og viser, hvordan SVU anvendes som led ivoksen- og efteruddannelse, der har til formål at kvalificere til videre uddannelse og i sidste ende til etmere stabilt fodfæste på arbejdsmarkedet.Lars er 41 år, bor i Sydjylland og vil gerne være pædagogOprindeligt er Lars uddannet håndværker inden for blik og rørlægning, men han har på grund af nedslidningi ryg og knæ ikke haft mulighed for at arbejde inden for sit erhverv i mange år. Derfor har han i en langårrække været beskæftiget med ufaglært arbejde, senest på virksomheden LM Glasfiber.Lars blev fyret i 2009 som følge af finanskrisen, og derefter begyndte han i uddannelse som SVU-kursist påVUC Sønderjylland.
Lars begyndte sin uddannelse i uge 35 i 2009 og er netop nu ved at afslutte avu med D-niveau i alle fagsamt engelsk på C-niveau.Til augustbegynder Larspå hf-enkeltfag, idet han har besluttet sig for at tageden såkaldte pædagogpakke. Efter hf vil han nemlig gerne læse videre til pædagog og fokusere på arbejdetmed vanskelige børn. Pædagogpakken på VUC tager et år.Lars satser på at afslutte så meget af pædagogpakken som muligt inden uge 12 i 2011, hvor perioden på 80uger med SVU udløber. Resten af tiden frem til sommeren 2010 er Lars indstillet på selv at finansiere sindagligdag, så han kan blive færdig med pædagogpakken og søge optagelse på UC Syd’spædagoguddannelse.Det uddannelsesforløb, Lars er i gang med, ville ikke have været muligt at gennemføre med en periode medSVU på 40 uger. Lars nævner, at en 40-ugers støtteperiode ville have betydet, at han aldrig ville værekommet i gang med en uddannelse men blot passivt ville have skubbet problemerne foran sig.
Morten har arbejdet som ufaglært men vil gerne have en uddannelse inden for finans- ellerregnskabsområdetMorten er oprindeligt uddannet elektriker, men han har ikke brugt denne uddannelse i en del år. I de sidstefem år har han arbejdet som ufaglært, hvilket han ikke har fundet særligt attraktivt.Morten blev fyret fra Tinglev Elementfabrik i foråret på grund af finanskrisen. Morten har i nogle månedertaget nogle avu-fag og hf-enkeltfag og går til eksamen i øjeblikket. Til august fortsætter han med hf, somhan kan nå at gennemføre størsteparten af, mens han modtager SVU-støtte i 80 uger. Morten vil bruge hfsom adgang til en uddannelse inden for finans- eller regnskabsområdet, da han har flair for at arbejde medtal.
4 eksempler på konsekvenser af forhøjet deltagerbetaling på almenvoksenuddannelse (avu) og hf-enkeltfagDe fire nedenstående eksempler er hentet fra den virkelige verden og omhandler kursister, der har gået påVUC i indeværende kursusår. I alle fire tilfælde er der tale om unge, som er gået i gang med denungdomsuddannelse, de ikke fik i første omgang.En 20-årig kvindeEn 20-årig kvinde vælger efter nogle års nogle års ufaglært arbejde at tage en hel hf. Det gør hun på et VUC,der ikke har udbudsgodkendelse til 2-årigt hf, men kun kan sammenstykke uddannelsen af enkeltfag.De fleste af fagene koster 450 kroner, men hun vælger design og psykologi som valgfag. Dermed kommerden samlede deltagerbetalings op på 7.600 kroner. Hvis hun består, refunderes hele deltagerbetalingen.Frafaldet er på ca. 25 procent. Gennemsnitlig bliver det reelle statslige provenu af deltagerbetalingensåledes 1.900 kroner.
2
En 22-årig mandEn 22-årig mand tager en såkaldt hf-pakke med henblik på optagelse på pædagoguddannelsen. Prisen er4.450 kroner. Deltagerbetalingen refunderes månedligt over SU svarende til 85 procent afdeltagerbetalingen. Hvis man regner med et frafald på 25 procent samt tillægger de 15 procent iegenbetaling, er det reelle statslige provenu af deltagerbetalingen 1.780 kroner.En 19-årig mandEn 19-årig ung mand af anden etnisk herkomst, der er faldet fra en erhvervsuddannelse på grund af dårligealmene forudsætninger, tager et avu-forløb over et år for dermed reelt at få et kompetenceniveausvarende til 10. klasse. I forløbet indgår blandt andet et it-fag. Den samlede deltagerbetaling udgør 1.650kroner. Deltagerbetalingen refunderes månedligt over SU svarende til 85 procent af deltagerbetalingen.Hvis man regner med et frafald på 25 procent samt tillægger de 15 procent i egenbetaling, er det reellestatslige provenu af deltagerbetalingen 660 kronerEn 22-årig kvindeEn 22-årig kvinde er gået ud af 9. klasse, har arbejdet som ufaglært i nogle år og har nu besluttet sig for atgå i gang med en uddannelse. Hun har et ønske om at blive socialrådgiver. Hun skal først have et år på avuog skal derefter søge om optagelse på 2-årigt hf. På avu vælger hun både it og psykologi. Den samlede priser 2.640 kroner for det ene år på AVU. Deltagerbetalingen refunderes månedligt over SU svarende til 85procent af deltagerbetalingen. Hvis man regner med et frafald på 25 procent samt tillægger de 15 procent iegenbetaling, er det reelle statslige provenu af deltagerbetalingen 1.056 kroner.
Hvorfor ikke fritage SU-kursister under 30 år for deltagerbetaling?De fire eksempler viser, at man pålægger de unge en høj startbetaling, og det vil helt bestemt være enbarriere, der vil få en del unge til at fravælge uddannelse. Men eksemplerne illustrerer samtidig, at detstatslige provenu af deltagerbetalingsordningen er ganske beskedent.Man kunne med afsæt i ovenstående eksempler fristes til at lege med tanken om at fritage SU-kursisterunder 30 år for at skulle erlægge deltagerbetaling. Dette ville i øvrigt være et initiativ, der ville falde fint itråd med de to hidtidige Ungepakker, og som vil kunne bidrage til at understøtte målsætningerne omuddannelse til flere, således som dette kommer til udtryk i 95 procent og 50 procent målsætningerne.Det drejer sig årligt om i alt ca. 12.000 unge, som anvender VUC til gennemførelse af et sammenhængendeuddannelsesforløb, der kan kvalificere til videre uddannelse. Hvis man antager, at det reelle statsligeprovenutab er på gennemsnitligt 1.500 kroner pr. deltager, vil det samlede provenutab af enbetalingsfritagelse for unge under 30 på SU andrage 18 millioner kroner. Et beløb af denne størrelsesordenvil højst sandsynligt for størstedelens vedkommende kunne tilvejebringes gennem en administrativbesparelse som følge af den administrative forenkling, som en betalingsfritagelse ville afstedkomme.
3
Oversigt over undervisningsaktiviteten på VUC i 2009
Følgende er en opgørelse over udvalgte uddannelsesaktiviteter i VUC-sektoren. Hensigten med materialeter at give et billede af hvor stor en andel af den samlede undervisning, der bliver trukket af de forskelligekursistaldersgrupper. Det kan således aflæses af statistikken, hvilken aldersgruppe blandt kursisterne, derudgør den største andel af den samlede undervisningsaktivitet.Begrebet deltagertimer dækker over det antal undervisningstimer, som hver enkel kursist på et givent holddeltager i. Det samlede antal deltagertimer på et givent hold vil således kunne opgøres ved:Samlet antal undervisningstimer på et holdxsamlet antal kursister på holdetDa der kan være stor variation i antallet af undervisningstimer på de forskellige hold, er opgørelsen ideltagertimer den mest detaljerede og præcise måde at illustrere undervisningsaktiviteten på, og i detfølgende er denne undervisningsaktivitet fordelt efter kursisternes alder.I det følgende vises undervisningsaktiviteten fordelt på alder for uddannelserne almen voksenuddannelse(avu), hf-enkeltfag, 2-årigt hf samt en samlet opgørelse for alle uddannelser.
4
Almen voksenuddannelse (avu)
Kursisterne på den almene voksenuddannelse har i 2009 samlet set lagt i alt 4.925.747 deltagertimer idenne uddannelse. Heraf er 2.863.948 deltagertimer lagt af kursister under 35 år.Dette betyder, at58 % af aktiviteten på avu i 2009 udgøres af unge under 35 år.Følgende diagram viser fordelingen af deltagertimer på alder på avu i 2009.
AVU deltagertimer
140000012000001000000800000600000AVU4000002000000
5
Hf-enkeltfagKursister, som deltager i hf-enkeltfag har i 2009 lagt 6.433.381 deltagertimer i uddannelsen. Heraf erenkeltfag,5.035.941 timer lagt af deltagere under 35 år.Dette betyder, at78 % af aktiviteten på hf enkeltfag i 2009 udgøres af unge under 35 år.hf-enkeltfagFølgende diagram viser fordelingen af deltagertimer på alder på hf enkeltfag i 2009.hf-enkeltfag
3000000250000020000001500000
hf enkeltfag deltagertimer
hf enkeltfag10000005000000
6
2-årigt hfKursister, som har deltaget i 2-årigt hf har i 2009 lagt 2.588.556 deltagertimer i uddannelsen. Heraf blevårigt hf,2.556.134 timer lagt af deltagere under 35 år.Dette betyder, at99 % af aktiviteten på 2 årigt hf i 2009 udgøres af unge under 35 år.2-årigtFølgende diagram viser fordelingen af deltagertimer på alder på 22-årigt hf i 2009.
2-årigt hf
2
14000001200000100000080000060000040000020000002-årigt hf
7
Det samlede billede af aktiviteten på VUC i 2009Afslutningsvis kommer her en illustration af aldersfordelingen på den samlede aktivitet på VUCVUC-området for2009.Den samlede aktivitet dækker over uddannelserne almen voksenuddannelse (avu), hfhf-enkeltfag, 2-årigt hf,gymnasiale suppleringskurser (GS), forberedende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning)(OBU).Det viser sig, at langt størstedelen af aktiviteten på VUC udgøres af unge under 35 år. Der blev i 2009 på allevoksenuddannelsescentre i Danmark i alt lagt 15.547.323 deltagertimer. Heraf blev 11.483.838 timer lagt afHerafkursister under 35 år.Af den samlede aktivitet på VUC i 2009 udgøres 74 % af unge under 35 år.Følgende diagram illustrerer dette.
alle deltagertimer
70000006000000500000040000003000000200000010000000
alle
8