Tak for ordet. Allerførst vil jeg gerne på vegne af Socialdemokraterne sige, at vi ønsker, at lovforslaget kommer tilbage i udvalget mellem anden og tredje behandling. Der er jo ikke nogen tvivl om, at det med hensyn til en række af de nedskæringsforslag, vi behandler nu, er fuldstændig urimelig kort tid, der er til at behandle det, og vi må i det mindste give os selv den mulighed, at der kan stilles yderligere spørgsmål, at der kan komme deputationer osv., sådan at der kommer noget, der kan minde om en seriøs behandling af det her forslag
I Socialdemokraternes øjne har det her sammenholdt med de øvrige forslag, som vi ved der venter, ganske alvorlige konsekvenser i forhold til hele det meget veludviklede voksen- og efteruddannelsessystem, man har i Danmark. Forslaget her rammer helt målrettet de kortest uddannede voksne i Danmark; det er voksne, som har arbejdet som ufaglærte på arbejdspladser, som lukker eller måske skal lukke, og som har brug for at blive omskolet, sådan at de får en ny chance på arbejdsmarkedet.
Det, der sker med forslaget her, er, at man halverer kortuddannede voksnes mulighed for at kunne tage efteruddannelse på det, der hedder voksen-SU eller SVU. Vi har i det meget korte udvalgsarbejde, der har været, stillet en række spørgsmål, og svarene bekræfter desværre, hvor hårdt det rammer de kortest uddannede voksne her i Danmark. F.eks. vil det helt konkret betyde, at der er 500 voksne, der rammes af de nedskæringer, der sker, når SVU'en skæres fra 80 til 40 uger.
Jeg vil gerne understrege her, at der, når man taler om en halvering fra 80 til 40 uger, altså så er tale om muligheden for på SVU at kunne efteruddanne sig til uddannelser, hvis man mangler nogle af folkeskolens fag, nemlig det, der hedder forberedende voksenundervisning, almen voksenundervisning, ordblindeundervisning osv., altså virkelig for dem, der mangler de fag, der skal til, for at man alene får en folkeskoleuddannelse. Og det er jo over et livsforløb, at man skærer muligheden fra de 80 til de 40 uger. Og det betyder, at mulighederne for, at man kan tage nogle enkeltfag kombineret med nogle længere forløb, bliver forringet for en række mennesker.
Det, som vi også kan se af de svar, vi har fået fra ministeren, er, at der, hvis den her nedskæring var noget, regeringen allerede havde indført i 2001, da den kom til, støttet af Dansk Folkeparti, så ville have været 3.300 voksne, som ikke havde haft muligheden for at gennemføre deres voksen- og efteruddannelsesforløb på SVU'en, fordi de havde brugt mere end de 40 uger.
Det var sådan, at vi i udvalget under udvalgsbehandlingen havde deputationer fra en række af de organisationer, som har medarbejdere blandt de kortuddannede. Vi havde besøg fra voksenuddannelsescentrene, fra arbejdsformidlingerne, og der blev bl.a. fremlagt nogle helt konkrete eksempler på nogle voksne, som i samarbejde med den arbejdsgiver, de havde, havde truffet den beslutning om at tage et længere uddannelsesforløb for at kunne omskole sig til noget andet. Der kom tre helt konkrete eksempler, bl.a. to voksne, der havde arbejdet på Lindøværftet, som har reduceret voldsomt i sin bemanding og de medarbejdere, der har været der i mange, mange år.
Der var en, der som ufaglært ønskede at uddanne sig til at blive pædagogisk assistent, og som kunne have brugt hele voksen- og efteruddannelsessystemet, herunder muligheden for at få SVU, til at kunne få de fornødne fag, han manglede i folkeskolen, og så gå i gang med at tage en hf-enkeltfagspakke for at kunne blive pædagogisk assistent. Med det nedskæringsforslag, der ligger fra regeringen og Dansk Folkeparti, vil han ikke kunne gennemføre den omskoling, som gør, at han rent faktisk vil kunne få et nyt fodfæste på arbejdsmarkedet, endda inden for et af de områder, hvor der er rigtig meget brug for, at nogle flere voksne uddanner sig og går ind i forhold til børneomsorgen her i samfundet.
Der var en anden, også fra Lindøværftet og ufaglært, som har brugt SVU'en, og som ønskede at kunne sammensætte en pakke, der overskrider de 40 uger, men som betyder, at han har kunnet uddanne sig til fængselsfunktionær. Der var et tredje eksempel med en kvinde, som havde arbejdet på Rynkeby, hvor noget var blevet lukket ned, og som igen via SVU-systemet, voksen- og efteruddannelsessystemet, havde en mulighed for at kunne uddanne sig på en ny uddannelse som socialrådgiver. Det er tre eksempler fra den virkelige verden, hvor de tre personer ikke vil kunne gennemføre en egentlig omskoling og komme ind på en ny vej, der giver dem et fodfæste på arbejdsmarkedet.
Det er det, vi taler om, når vi skal se på det her forslag, og jeg må sige, at jeg er meget, meget overrasket over et svar, som undervisningsministeren også har givet her i udvalgsbehandlingen, nemlig svaret på spørgsmål 19, hvor undervisningsministeren er blevet bedt om at forholde sig til de tre personer. Hvad var svaret fra undervisningsministeren? Ja, det var, at de i stedet for at overveje at tage sådan nogle lange uddannelser – sådan er det åbenbart i undervisningsministerens ører – hvor de omskoler sig til nogle fag, der er behov for, så måske kunne »have taget kontakt til arbejdsmarkedsmyndighederne med henblik på jobsøgning, udarbejdelse af jobplaner m.m.«
Altså, undskyld mig, jeg kan ikke forstå, hvordan man som undervisningsminister, der varetager et område, som alle roser for den fleksibilitet, der er med hensyn til, at voksne kan omskole sig, så siger til dem: Helt ærligt, I skulle ikke tage at uddanne jer så meget, I skulle hellere tage at gå på jobformidlingen og søge jer et job. Det er i direkte modstrid med, hvad voksen- og efteruddannelserne har skullet løfte, og i forhold til, hvad vi mener som Socialdemokrater, er det et fuldstændig forkert signal at sende. Vi har brug for, at langt flere voksne uddanner sig fra ufaglærte til faglærte, og jeg kan simpelt hen ikke forstå, hvordan en undervisningsminister kan tale det ned, at nogle voksne uddanner sig, og sige, at de ærlig talt bare kunne gå hen og søge sig et job.
Jeg har et konkret spørgsmål til undervisningsministeren. Det er sådan, at der verserer en række rygter, altså at det her jo ikke er den eneste nedskæring, der sker på SVU-området. Der verserer rygter om, at selve ydelsen også bliver skåret. Det vil jeg gerne bede undervisningsministeren om at forholde sig til. Vi har ikke kunnet se det i de papirer, der ligger, og det kan være, at det kan afkræftes her fra talerstolen, altså at der ikke kommer til at ske en nedskæring af selve ydelsen på SVU'en. Så jeg håber, at ministeren tager ordet og svarer på: Er der det på vej, at man ud over forslaget om at skære det fra 80 til 40 uger – det ligger jo her i lovforslaget – så også yderligere ønsker at skære i selve SVU-ydelsen? Det håber jeg meget at ministeren kan give et klart svar på. Vi håber selvfølgelig, at det kun er et rygte, der er i omløb, og at det ikke har noget som helst på sig.
Ja, jeg kan jo dårligt sige, at vi glæder os til, at det kommer tilbage til endnu en behandling i udvalget, men vi synes simpelt hen, at det her forslag er så forkert i forhold til den uddannelsesindsats, man altid har arbejdet for her i Danmark i forhold til voksne, og vi fatter ikke, hvorfor voksne kortuddannede skal have det gok oven i nøden. Om ikke andet kan ministeren måske berolige med, at de i det mindste ikke bliver skåret i ydelsen, men de får desværre den gave fra regeringen og Dansk Folkeparti, at de får halveret den uddannelsestid, der er, som gør, at en række kortuddannede faktisk ikke kan tage sig en egentlig uddannelse, som kunne give dem en platform på fremtidens arbejdsmarked.