Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 222
Offentligt
860979_0001.png
860979_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 4. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 41(L 222), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torben Han-sen (S).
7. juni 2010J.nr. 2010-0009637

Spørgsmål nr. 41:

”Ministeren bedes oversende beregningsforudsætningerne for provenuet angivet ibemærkningernes punkt 3.”

Endeligt svar:

Hovedeffekten af lovforslaget er, at beskæftigelsen stiger med 13.000 fuldtidsper-soner. Tages der højde for, at den intensive aktivering efter 2½ år bortfalder, svarerdet til Arbejdsmarkedskommissionens samlede vurdering. Det medfører på sigt, atde offentlige finanser styrkes med mere end 4 mia. kr. Samtidig skønnes det, at an-tallet af ledige, der falder ud af dagpengesystemet og kommer på kontanthjælp, vilvære mindre end 1.000.I lovforslaget er efter sædvanlig praksis alene vist de direkte økonomiske konse-kvenser, der vil blive indbudgetteret på finansloven og DUT-forhandlet med kom-munerne. Disse har rent finanslovsteknisk karakter.I de finanslovstekniske beregninger tages der fx ikke hensyn til, at beskæftigelsenstiger som følge af ændret adfærd, og der tages udgangspunkt i, at ledighedsskøn-net for 2011 på 135.000 ledige vil være uændret frem til 2014. Det skal hertil be-mærkes, at ledigheden aktuelt er på 114.000, dvs. godt 20.000 under det bereg-ningsteknisk forudsatte niveau.Da forslagets effekter skyldes ændret adfærd, som ikke indgår i de finanslovstekni-ske konsekvenser, kan disse således ikke tages som udtryk for forslagets reellekonsekvenser ude i virkeligheden.Ved beregningen af de direkte økonomiske konsekvenser af lovforslaget er det an-taget, at det gennemsnitlige antal ledige med dagpenge vil falde med ca. 19.000personer i 2014, når afkortningen er fuldt indfaset. Skønnet er foretaget på bag-grund af et højere ledighedsniveau end i dag.
Der er, som sagt, ikke i disse tal indregnet de adfærdsændringer, som afkortningenaf dagpengeperioden vil medføre. Hvis de forudsatte adfærdsændringer indregnes,vil afkortningen af dagpengeperioden have mere positive konsekvenser for den of-fentlige økonomi, end der fremgår af de direkte konsekvenser, der er beskrevet ilovforslaget.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2