Skatteudvalget 2009-10
L 221
Offentligt
J.nr. 2010-311-0047Dato: 7. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 221 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, ligningslo-ven og børnefamilieydelsesloven (Ingen regulering af beløbsgrænseri 2011-2013, begrænsning af fradraget for faglige kontingenter ogloft over børnefamilieydelsen).Hermed sendes svar på spørgsmål 13 af 31. maj 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).
Troels Lund Poulsen/ Søren Schou
Spørgsmål 13:
Skal den foreslåede indførelse af loft på den samlede børnefamilieydelseforstås som anført i følgende eksempel: En familie har fire børn, to i alderen mellem 3 og 6år og to i alderen mellem 7 og 17 år, og vil derfor modtage 48.690 kr. i børnefamilieydelse.Med lovforslagets begrænsning på max. 30.000 kr. mister de årligt 18.690 kr. Familien bli-ver skilt, moderen får tillagt forældremyndigheden over to af børnene, et i alderen mellem 3og 6 år og et i alderen mellem 7 og 17 år. Det samme gør faderen. Vil der ikke dermedskulle ske reduktion i den samlede udbetaling, eller sat på en anden måde, kan familien”tjene” 18.690 kr. på at lade sig skille?
Svar:
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på, at der er indgået aftale mellem rege-ringen og Dansk Folkeparti om en justering af den foreslåede model. Med den nye aftale vilblandt andet loftet blive hævet fra 30.000 kr. til 35.000 kr., og der indføres en længereovergangsordning, så familierne har tid til at tilpasse deres økonomi til de nye regler.Den foreslåede justering vil fremgå af et ændringsforslag, som jeg ønsker stillet til 2. be-handlingen af lovforslaget. Når det er sagt, har jeg følgende bemærkninger til det stilledespørgsmål.Efter gældende regler udbetales børnefamilieydelsen som udgangspunkt til barnets moder.Har faderen forældremyndigheden over barnet, udbetales ydelsen til ham. Udbetalingssy-stemet for børnefamilieydelsen er dermed bygget op således, at ydelsen går til en bestemtydelsesmodtager, typisk moderen, forudsat en række betingelser er opfyldt.For god ordens skyld skal det understreges, at begge forældre ikke på en gang kan modtagebørnefamilieydelse for samme barn. Endvidere skal det understreges, at børnefamilieydel-sen ikke automatisk følger den af forældrene, som har forældremyndigheden over barnet.Det kræver samtidig, at barnet bor hos den pågældende.Hvis en familie, som i eksemplet bliver skilt, og forældrene hver især får forældremyndig-heden over to børn, vil de være berettigede til at få børnefamilieydelse for de to børn, sombor hos dem hver især. Man ser således på hver enkelt ydelsesmodtager for sig. Det vil si-ge, at loftet er målrettet den, der er berettiget til ydelsen. Det er i mine øjne også et rimeligtresultat.Hvis en familie, som eksemplet lægger op til, derimod lader sig proforma skille og profor-ma flytter, og rent faktisk fortsat bor sammen som familie, kan der være tale om socialt be-drageri, som er strafbart efter børnefamilieydelseslovens § 8, stk. 2. Efter bestemmelsenkan afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger til brug ved afgørelse efter børnefa-milieydelsesloven straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. Det samme gælder,hvis man fortier forhold af betydning for en sags afgørelse. Så det er på samme måde somandre former for socialt bedrageri bestemt ikke ”gratis” at snyde med børnefamilieydelsen.Jeg vil, for at sikre at loftet over børnefamilieydelsen på 35.000 kr. ikke omgås for samle-vende forældre med fælles børn stille et ændringsforslag, hvori det præciseres, at faderenikke kan modtage børnefamilieydelse, når han har forældremyndigheden, hvis han er sam-levende med barnets moder.Den foreslåede præcisering skal sikre, at forældre, som lever sammen og eksempelvis harfire fællesbørn, ikke aftaler, at de hver især skal være forældremyndighedsindehaver for toSide 2
børn, og således omgå loftet over børne- og ungeydelsen på 35.000 kr. Præciseringen følgerprincipperne i forældreansvarsloven.
Side 3