Udvalget for Forretningsordenen 2009-10
L 220
Offentligt
Folketingets Udvalg for ForretningsordenenChristiansborg
Finansministeren
9. juni 2010
Svar på udvalget for forretningsordenens spørgsmål nr. 1 af 3. juni2010 til Lovforslag L 220 stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).Spørgsmål:
Hvor store skattelettelser har en minister fået både opgjort for hver af skattere-formerne i denne regeringstid og samlet samt opgjort som årligt beløb sammen-lignet med den nedgang i lønnen, der følger af lovforslaget?Svar:
Det er ikke muligt at beregne skattenedsættelserne i perioden for en minister udenat have kendskab til en række personlige karakteristika. Det drejer sig fx om,hvorvidt ministeren er gift, hvor mange børn der er vedkommendes husstand,hvilken kommune ministeren bor i osv.Derudover afhænger skattenedsættelsen af størrelsen af fradrag, som kan varierebetydeligt afhængigt af, om personen bor i ejerbolig, er medlem af a-kasse og fag-forening mv.I tabel 1 nedenfor vises som illustrativt eksempel ændringerne i skattebetalingenfor en person med en arbejdsindkomst svarende til vederlaget for andre ministreend Statsministeren, Udenrigsministeren og Finansministeren, og som ikke harandre indkomster eller fradrag, herunder eventuelt negativ kapitalindkomst (ren-teudgifter). Eksemplet viser således ikke nødvendigvis effekterne for en konkretminister.Grundvederlaget for ministre nedsættes med godt 60.000 kr. i årene 2012 og 2013(før indkomstskat).
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Tabel 1Skattenedsættelser for en skatteyder med indkomst svarende til en minister uden kapital-indkomst eller ligningsmæssige fradrag. 2010-PL-niveauSkattereform
Forårspakken (2004)Lavere skat på arbejde (2007)Forårspakke 2.0 (2009, fuldt indfaset)Genopretningspakke inkl. midlertidige tiltag(ministervederlag og topskattegrænse)Kilde: Egne beregninger på Finansministeriets familietypemodel-34.000Ændring i personskat for persontypen (kr.)
11.2004.60065.300
Beregningerne er foretaget i 2010-niveau, ved at opgøre personfradrag og pro-gressionsgrænser efter tidligere lovgivning i 2010-niveau og beregne skattebetalin-gen for en person med de nævnte indkomstforhold.Der er set bort fra afgiftsforhøjelser i forbindelse med Lavere skat på arbejde ogForårspakke 2.0, der har reduceret købekraften af rådighedsbeløbet. Effekten afLavere skat på arbejdeinkluderer, at arbejdsmarkedsbidraget ikke blev nedsat fra 8 til7,5 pct.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen