Skatteudvalget 2009-10
L 22 Bilag 9
Offentligt
757823_0001.png
757823_0002.png
757823_0003.png
757823_0004.png
757823_0005.png
757823_0006.png
757823_0007.png
757823_0008.png
757823_0009.png
757823_0010.png
757823_0011.png
757823_0012.png
757823_0013.png
757823_0014.png
757823_0015.png
757823_0016.png
757823_0017.png
757823_0018.png
J.nr. 2009-321-0014Dato: 16. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 22 - Forslag til Lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,pensionsbeskatningsloven og forskellige andre loveHermed sendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behand-lingen af ovennævnte lovforslag.
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
ÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love(Justeringer af pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven, udbytteskat iskattefritagne dødsboer samt tekniske justeringer af forårspakke 2.0) (L 22)
Til § 11)Nr. 10affattes således:”10. Efter § 23 indsættes:»§23 a.Når skattepligten for de skattepligtige, der er nævnt i § 1, stk. 1, ophører uden atder er tale om dødsfald, skal forsikringsselskabet m.v. foretage en endelig opgørelse af be-skatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf. Forsikringsselskabet m.v. skal tilbage-holde skatten og angive og indbetale den til told- og skatteforvaltningen inden for 1 månedefter, at forsikringsselskabet m.v. har fået kendskab til ophøret. Samtidig med indbetalingenaf skatten giver forsikringsselskabet m.v. den skattepligtige underretning om indbetalingen.Ved den endelige opgørelse af beskatningsgrundlaget for en pensionsopsparingskonto anseset værdipapir for afstået på tidspunktet for ophør af skattepligten for et beløb svarende tilhandelsværdien på ophørstidspunktet. Ved denne opgørelse skal der ud over forfaldne ren-ter medregnes de renter, der på ophørstidspunktet er påløbne, men ikke forfaldne. § 23,stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse.Stk. 2. Ved anvendelsen af § 15, stk. 7, skal den skattepligtige til brug for pengeinstituttetsopgørelse som nævnt i stk.1, give instituttet oplysning om værdierne opgjort efter § 15, stk.7, 1. og 2. pkt., på grundlag af senest foreliggende regnskab. Ved anvendelsen af § 16, stk.2, skal den skattepligtige til brug for pengeinstituttets opgørelse som nævnt i stk. 1, give in-stituttet oplysning som nævnt i § 16, stk. 3, på grundlag af senest foreliggende regnskab el-ler af værdien af aktiverne i kommanditselskabet som nævnt i § 16, stk. 2, 2. pkt., på tids-punktet for skattepligtsophøret som nævnt i stk. 1.Stk. 3. Skatteministeren fastsætter regler om underretningen efter stk. 1.«[Forlængelse af fristen for opgørelse af pensionsafkastskat ved ophør af fuld skattepligtm.v.]
Side 2
2)Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 25, stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter ”skat efter denne lov”: ”, skat efter lov om beskat-ning af visse pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven)”.[Maksimering af udbetaling af negativ pensionsafkastskat, teknisk justering]3)Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:”02. I§ 30ændres ”§ 22” til: ”§§ 22 og 23 a”.[Konsekvensen af for sen oplysning til pengeinstituttet om værdi af unoterede aktier m.v.]Til § 2
4)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:”01.I§ 21 A, stk. 1,indsættes som4. pkt.:”Ved beregning af det overskydende beløb efter § 18, stk. 2, 4. pkt., ses der bort fra person-lig indkomst, der ikke er skattepligtig til Danmark, eller hvortil beskatningsretten efter be-stemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst tilfalder en fremmed stat, Færøerne el-ler Grønland.”.[Indsættelse af en regel, der ved en fejl udgik af Forårspakke 2.0, om opgørelsen af denpersonlige indkomst ved tilbagebetaling af bidrag]
Til § 3
5)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:”01. I§ 2, stk. 1, nr. 4,indsættes efter ”i samme omfang som nævnt i pensionsbeskatnings-lovens § 19”: ”, jf. dog § 3, nr. 4”.”[Henvisning]”02. I§ 2, stk. 1, nr. 5,indsættes efter ”ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomstfor lønmodtageren”: ”, jf. dog § 3, nr. 4”.”[Henvisning]Side 3
”03. I§ 3, nr. 3,ændres ”som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, 2 og 4” til: ”som nævnt i § 2, stk. 1,nr. 1 og 2”.”[Præcisering af reglerne om bidragsgrundlaget]”04. I§ 3indsættes som nr. 4):”4) Vederlag som nævnt i nr. 3, når dette indbetales på en pensionsordning.”.”[Præcisering af reglerne om bidragsgrundlaget]
Til § 4
6)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 30, stk. 1,ændres ”§ 32, stk. 4” til: ”§ 32, stk. 3”.”[Konsekvensændring af Forårspakke 2.0]
Til § 10
7)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01.§ 11 C, stk. 4, nr. 2, litra c, 1. pkt.,affattes således:”Årets afkast af ordningen opgjort efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5, medmin-dre selskabet i stedet sender oplysning om årets skattepligtige afkast opgjort som forskellenmellem på den ene side forsikringens kapitalværdi ved årets udgang med tillæg af udbeta-linger i årets løb og på den anden side forsikringens kapitalværdi ved årets begyndelse medtillæg af indbetalinger i årets løb, i hvilket tilfælde selskabet i stedet for oplysning om ord-ningens indestående ved indkomstårets udgang, jf. litra a, sender oplysning om kapitalvær-dien af ordningen ved indkomstårets udgang.”[Erklæring fra udenlandske forsikringsselskaber m.v.]
Side 4
Ny paragraf8)Efter § 16 indsættes som ny paragraf:»§01I lov nr. 521 af 12. juni 2009 om ændring af kildeskatteloven og forskellige andre love(Forenkling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og konsekvensændringersom følge af Forårspakke 2.0 m.v.) foretages følgende ændring:1.I§ 29, stk. 7,indsættes efter »fastsættes«: »grundbeløbet i kildeskattelovens § 5 B,stk. 2, til 13.600 kr. og«.«[Opjustering af grundbeløb til 2010-niveau]
BemærkningerTil nr. 1 og 3Kun pensionsberettigede, der er fuldt skattepligtige her til landet efter kildeskattelovens§ 1, og som ikke anses for hjemmehørende i udlandet efter en dobbeltbeskatningsoverens-komst, er fra og med 2010 skattepligtige efter pensionsafkastbeskatningsloven. Begrænsetskattepligtige efter kildeskattelovens § 2 vil derimod ikke længere være skattepligtige efterpensionsafkastbeskatningsloven.Med den foreslåede § 23 a i pensionsafkastbeskatningsloven indføres en ny regel i pensi-onsafkastbeskatningsloven, som regulerer ophør af fuld skattepligt. Som reglen er foreslåetformuleret, omfatter den imidlertid ikke alene den situation, som reglen er tiltænkt, nemligophør af fuld skattepligt ved overgang til begrænset skattepligt, men også ophør af fuldskattepligt ved dødsfald.Ophør af fuld skattepligt ved dødsfald er imidlertid allerede reguleret efter pensionsafkast-beskatningslovens § 23 i det omfang, at pensionsordningen ophører ved dødsfaldet. Efter §23 skal der ved ophævelse af pensionsordninger således som udgangspunkt foretages enendelig opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf.Såfremt ordningen ikke ophører pga. dødsfaldet – fordi evt. efterlevende måtte være beret-tiget til udbetalinger fra ordningen, f.eks. i form af rateudbetalinger fra en ratepension – ersituationen ikke omfattet af § 23. Situationen vil imidlertid være omfattet af § 23 a, somden er foreslået formuleret, hvilket ikke er oplagt.
Side 5
§ 23 a er alene tiltænkt de situationer, hvor den løbende afkastskattepligt ophører pga. op-hør af fuld skattepligt, men hvor selve pensionsordningen ikke ophæves.Det foreslås derfor for detførste,at § 23 a alene omfatter ophør af fuld skattepligt, når skat-tepligtsophøret ikke beror på pensionskundens dødsfald.Det foreslås for detandet,at fristen for pensionsudbyderen til at foretage den endelige op-gørelse af pensionsafkastskatten på 3 hverdage ændres til 1 måned.Det specielle ved opgørelsen af pensionsafkastskatten ved skattepligtsophøret - i modsæt-ning til både den løbende, årlige opgørelse, og den opgørelse, der sker ved ophør af pensio-nen - er, at beregningen som hovedregel altid skal foretages tilbage i tid. Kunden vil oftekomme til banken efter skattepligten er ophørt. Der vil altså ofte ikke være tale om en be-regning med udgangspunkt i de aktuelle forhold. Dermed vil det i mange tilfælde værenødvendigt at rekonstruere, hvorledes situationen så ud tilbage i tid, hvilket vanskeliggørpensionsudbyderens opgave.Hertil kommer, at den foreslåede § 23 a i store træk svarer til § 23, der gælder ophør afordningen, og som angiver en frist på 3 dage ved ophævelse af ordningen – dog undtagetsituationer, hvor ophævelsen ikke medfører, at der sker udbetaling, i hvilket tilfælde fristeni stedet er 1 måned. Skattepligtsophøret implicerer netop ikke en udbetaling.Endelig er det oplagt, at den særlige problemstilling vedrørende værdiansættelsen af even-tuelle unoterede aktier i pensionsdepotet i forbindelse med opgørelsen af beskatningsgrund-lagt, jf. nedenfor, lettere håndteres, når fristen er 1 måned i stedet for 3 dage.Det foreslås for dettredje,at den foreslåede § 23 a ændres, således at der tages hensyn tilsituationer, hvor der i et pensionsdepot i en bank måtte ligge unoterede aktier, eller hvorpensionsopsparingen er placeret i kommanditselskaber.Efter reglerne om opgørelse af gevinst og tab for unoterede aktier og anparter, skal der tilbrug for lagerbeskatningen ved indkomstårets begyndelse respektive indkomstårets udløbanvendes det største beløb af enten anskaffelsessummen eller selskabets indre værdi pr. ak-tie eller anpart ifølge seneste aflagte årsregnskab.Dette er reguleret i pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7. Pensionskunden skal så-ledes årligt og senest den 1. december i det enkelte indkomstår give pengeinstituttet oplys-ning om de relevante værdier, jf. § 15, stk. 7, 3. pkt.Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 11, stk. 2, gælder, at i indkomstår, hvor skatteplig-ten indtræder eller ophører, er indkomståret den del af kalenderåret, hvori skattepligten harbestået. Pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7, finder altså tilsvarende anvendelseved ophør af skattepligt.
Side 6
Imidlertid tager bestemmelsen i § 15, stk. 7, 3. pkt., om kundens pligt over for pengeinsti-tuttet ikke umiddelbart højde for, at værdiansættelsesbestemmelsen vil finde tilsvarendeanvendelse ved ophør af fuld skattepligt. På tidspunktet for skattepligtsophøret kan der så-ledes være kommet et nyere årsregnskab end det årsregnskab, som har dannet udgangs-punkt for det foregående års afkastbeskatning, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 22.Det foreslås derfor at tage højde herfor i den foreslåede § 23 a, således at der ved anvendel-sen af pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7, stilles krav til den skattepligtige om atgive pengeinstituttet oplysning om de pågældende værdier på grundlag af senest forelig-gende regnskab til brug for instituttets opgørelse af beskatningsgrundlaget.Tilsvarende foreslås det i den foreslåede § 23 a at tage højde for situationer, hvor pensi-onsmidlerne måtte være placeret i kommanditselskaber. Lagerbeskatningen er nærmere re-guleret i pensionsafkastbeskatningslovens § 16, og som for de unoterede aktier gælder, atreglen vil finde tilsvarende anvendelse ved ophør af skattepligt efter § 23 a, jf. pensionsaf-kastbeskatningslovens § 11, stk. 2.Således foreslås § 23 a justeret, således at der ved anvendelsen af § 16, stk. 2, stilles krav tilden skattepligtige om at give pengeinstituttet oplysning om de pågældende værdier pågrundlag af senest foreliggende regnskab, alternativt om værdien af aktiverne i kommandit-selskabet som nævnt i § 16, stk. 2, 2. pkt., på tidspunktet for skattepligtsophøret.De nævnte oplysninger skal af den skattepligtige gives til pengeinstituttet til brug for opgø-relsen efter § 23 a, som pengeinstituttet har pligt til at foretage inden 1 måned efter, at pen-geinstituttet har fået kendskab til skattepligtsophøret. Heraf følger, at 1-månedsfristen ogsågælder for den skattepligtiges afgivelse af oplysningerne til pengeinstituttet.SKAT udsteder i forbindelse med skattepligtsophøret en fritagelsesattest til pensionskun-den, som kunden med henblik på at opnå skattefrihed sender til pengeinstituttet, hvorvedinstituttet får kendskab til ophøret. Fra dette tidspunkt har pensionsopspareren således 1måned til at give pengeinstituttet de relevante oplysninger.Pensionsafkastbeskatningslovens § 30 regulerer den situation, hvor en skattepligtig ikkerettidig giver pengeinstituttet oplysning om værdierne efter § 15, stk. 7, og § 16, stk. 3, iforbindelse med indgivelsen af opgørelsen efter § 22, dvs. i forbindelse med den almindeli-ge løbende afkastbeskatning.Det foreslås i at udvide pensionsafkastbeskatningslovens § 30 til også at gælde opgørelsenefter den foreslåede § 23 a.Til nr. 2Ved ophør af ordninger omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 1, og ved op-hør af skattepligt for skattepligtige institutter omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens §Side 7
1, stk. 2, kan der udbetales negativ pensionsafkastskat, som ikke kan fremføres og medreg-nes på grund af ophøret, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 1. pkt.Der kan dog højst udbetales et beløb svarende til skat efter pensionsafkastbeskatningsloven,dvs. lov nr. 1535 af 19. december 2007, og den afgift efter realrenteafgiftsloven, der er be-talt for de 5 indkomstår umiddelbart forud for det første af de år, hvor der foreligger uud-nyttet negativ skat, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt.I pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt., nævnes derimod ikke betalt skat ef-ter lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 5.november 2006, som tidsmæssigt ligger mellem realrenteafgiftsloven og pensionsafkastbe-skatningsloven, som gælder fra 1. januar 2010.Det er ikke tilsigtet, at skat betalt efter lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v.ikke er medregnet i pensionsafkastbeskatningslovens § 25, stk. 1, 2. pkt. Det foreslås pådenne baggrund at ændre § 25, således at der højst kan udbetales et beløb svarende til skatefter pensionsafkastbeskatningsloven, skat efter lov om beskatning af visse pensionskapita-ler m.v., og afgift efter realrenteafgiftsloven, der betalt for de 5 indkomstår umiddelbartforud for det første af de år, hvor der foreligger uudnyttet negativ skat.Til nr. 4Forslaget vedrører genopretning af en fejl.Ved lov nr. 412 af 29. maj 2009 blev pensionsbeskatningslovens § 21 A omformuleret, idetden blev udvidet til også at omfatte rateordninger og ophørende livrenter.Pensionsbeskatningslovens § 21 A giver bl.a. mulighed for, at beløb, der er indbetalt til enkapitalpension, og som overstiger ejerens personlige indkomst, jf. pensionsbeskatningslo-vens § 18, stk. 2, 4. pkt., kan tilbagebetales eller overføres til en anden ordning uden, at det-te betragtes som en afgiftspligtig udbetaling.Det fremgår af bemærkningerne til den nye affattelse af pensionsbeskatningslovens § 21 A,at der ikke er tilsigtet en ændring af den skattemæssige behandling i disse situationer.Den tidligere affattelse af bestemmelsen indeholdt en regel om, at ved opgørelsen af, omindbetalingen overstiger personlig indkomst, ses der bort fra personlig indkomst, der ikkeer skattepligtig til Danmark, eller personlig indkomst, der er skattepligtig til Danmark, mensom beskattes i udlandet ifølge en dobbeltbeskatningsoverenskomst.Reglen udgik imidlertid i forbindelse med nyaffattelsen af pensionsbeskatningslovens § 21A ved Forårspakke 2.0. Dette har ikke været tilsigtet.Det foreslås derfor, at reglen på ny indsættes i pensionsbeskatningslovens § 21 A. Reglensikrer, at hvis beløb, der er indbetalt til en kapitalpension, overstiger ejerens personligeSide 8
indkomst, kan der ske tilbagebetaling eller overførsel til en anden pensionsordning, i tilfæl-de, hvor der ikke er optjent personlig indkomst, der er skattepligtig til Danmark, og i tilfæl-de, hvor der er optjent personlig indkomst, der er skattepligtig til Danmark, men som be-skattes i udlandet ifølge en dobbeltbeskatningsoverenskomst.Til nr. 5Der er blevet rejst spørgsmål om samspillet mellem reglerne i § 2, stk. 1, nr. 4, og § 3, nr. 3,i arbejdsmarkedsbidragsloven, jf. lov nr. 471 af 12. juni 2009 (lovforslag L 196, 2008-09).Det er særligt blevet påpeget, at lovens § 3, nr. 3, vil kunne misforstås og vil kunne opfattessådan, at indbetalinger på pensionsordninger ikke længere er omfattet af bidragspligten.Dette er ingenlunde tilfældet, hvilket også fremgår af bemærkningerne til L 196. Det er na-turligvis vigtigt, at loven er så entydigt affattet som muligt, og det foreslås derfor at foreta-ge de nødvendige tekniske præciseringer af lovteksten, således at sådanne misforståelserikke vil kunne opstå. Der er alene tale om tekniske præciseringer, som ikke har provenu-mæssige konsekvenser.Efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 4, er indbetalinger foretaget af arbejdsgi-ver, tidligere arbejdsgiver eller offentlige myndigheder til pensionsordninger i samme om-fang som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 19 omfattet af pligten til at svare arbejds-markedsbidrag. Efter § 2, stk. 1, nr. 5, omfatter bidragspligten også indbetalinger foretagetaf en arbejdsgiver til pensionsordninger etableret i udlandet, når indbetalingerne i medfør afen dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke skal med regnes til den skattepligtige indkomst.Efter lovens § 3, nr. 3, medregnes vederlag som nævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, 2 og 4, ikke igrundlaget for betaling af arbejdsmarkedsbidrag, når sådanne vederlag ikke skal medregnesved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Henvisningen til nr. 4 kan læses sådan, atder ikke skal betales arbejdsmarkedsbidrag af pensionsindbetalinger, hvilket der som nævntskal efter § 2, stk. 1, nr. 4, og i øvrigt også efter nr. 5. § 2 og § 3 modsiger således i en visgrad hinanden.Som det fremgår af bemærkningerne til L 196, tænkes der med disse bestemmelser på densituation, at en person modtager et vederlag, som er skattefrit efter ligningslovens § 7 Æ(pasning af syge børn) og § 7 Ø (godtgørelse i særlige tilfælde ved fejlagtig udbetaling afskattefri rejsegodtgørelse). Der skal ikke betales arbejdsmarkedsbidrag af sådanne vederlag,hvis modtageren får pengene udbetalt, og det samme bør være tilfældet, hvis de i stedetindsættes på en pensionsordning.Det foreslås præciseret, at der ikke betales arbejdsmarkedsbidrag af sådanne vederlag,hverken ved udbetaling eller ved indbetaling på en pensionsordning. Herved gøres det klart,at fritagelsesbestemmelsen alene er rettet mod denne situation.Til nr. 6Side 9
Ved lov nr. 459 af 12. juni 2009 (Forårspakke 2.0) blev dødsboskattelovens dagældende §32, stk. 2, ophævet. Henvisningen i dødsboskattelovens § 30, stk. 1, 2. pkt., til dødsboskat-telovens § 32, stk. 4, skulle derfor have været korrigeret til en henvisning til stk. 3. Dennekonsekvensrettelse blev ved en forglemmelse ikke gennemført. Det foreslås, at det sker nu.Til nr. 7Blandt andet ved tegning af pensionsordninger, omfattet af pensionsbeskatningslovens af-snit II A hos forsikringsselskaber m.v. i udlandet skal forsikringstageren m.v. efter skatte-kontrollovens § 11 C, stk. 4, til told- og skatteforvaltningen indsende en erklæring fra detudenlandske selskab, hvori det påtager sig hvert år af egen drift til told- og skatteforvalt-ningen at sende en række oplysninger vedrørende ordningen det foregående kalenderår.Det drejer sig om ordningens indestående ved indkomstårets udgang, årets udbetalinger fraordningen og årets skattepligtige afkast opgjort efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5.Med lovforslaget foreslås pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 4, ændret, således at denendnu gældende metode for opgørelsen af afkastet af pensionsordningen, hvor beregningentager udgangspunkt i pensionsordningens kapitalværdi primo, henholdsvis ultimo året, fort-sat vil kunne anvendes fra 2010 og fremover, såfremt pensionsudbyderen ikke foretager enopgørelse efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5.Det foreslås at konsekvensændre skattekontrollovens § 11 C, stk. 4, således at i det omfang,at det udenlandske selskab på anmodning af pensionsopsparingen afgiver den nævnte er-klæring, skal selskabet i erklæringen give oplysninger om årets afkast af ordningen opgjortefter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5, medmindre selskabet i stedet sender oplys-ning om årets skattepligtige afkast opgjort som forskellen mellem på den ene side forsik-ringens kapitalværdi ved årets udgang med tillæg af udbetalinger i årets løb og på den an-den side forsikringens kapitalværdi ved årets begyndelse med tillæg af indbetalinger i åretsløb. I dette tilfælde skal selskabet i stedet for oplysning om ordningens indestående vedindkomstårets udgang sende oplysning om kapitalværdien af ordningen ved indkomståretsudgang.Til nr. 8Der er tale om en yderligere teknisk justering af Forårspakke 2.0.Efter kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, har grænsegængere som udgangspunkt et fradrag vedopgørelsen af den skattepligtige indkomst på 4,25 pct. af vederlag m.v., som ydes en løn-modtager, og af indkomst, som en selvstændigt erhvervsdrivende oppebærer efter lov omarbejdsmarkedsbidrag. Heri fradrages bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfat-tet af § 18 i pensionsbeskatningsloven. Det er en forudsætning, at den pågældende er om-fattet af social sikringslovgivning i udlandet.Side 10
Fradraget kan sammen med et eventuelt fradrag opgjort efter reglerne om beskæftigelses-fradraget i ligningslovens § 9 J dog højst udgøre et grundbeløb på 7.400 kr. Grundbeløbenereguleres efter personskattelovens § 20 og udgør i 2009 13.600 kr.Bestemmelsen er ophævet med virkning fra indkomståret 2011. Det følger af § 1, nr. 4, og§ 29, stk. 2, i lov nr. 521 af 12. juni 2009 om ændring af kildeskatteloven og forskellige an-dre love (Forenkling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og konsekvens-ændringer som følge af Forårspakke 2.0 m.v.) – L 197, Folketingsåret 2008/09.Ved Forårspakke 2.0 blev grundbeløb i lovgivningen, der reguleres efter personskatteloven§ 20, opjusteret til 2010-niveau, og reguleringstallet blev »nulstillet«. For så vidt angårdenne »nulstilling« henvises til § 1, nr. 30, i lov nr. 459 af 12. juni 2009 om ændring afpersonskatteloven og forskellige andre love (Forårspakke 2.0 - Vækst, klima, lavere skat) –L 195, folketingsåret 2008/09.Imidlertid blev grundbeløbet i kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, ikke opjusteret. Dette har be-tydning for indkomståret 2010, idet bestemmelsen er ophævet med virkning fra indkomst-året 2011. Den manglende opjustering af grundbeløbet fører i kombination med »nulstillin-gen« af reguleringstallet til, at beløbsgrænsen for indkomståret 2010 er 7.400 kr., mens be-løbsgrænsen for 2009 er 13.600 kr.Det har ikke været hensigten, at beløbsgrænsen på denne måde skulle nedsættes.Det foreslås derfor, at grundbeløbet efter kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, i lighed med andrebeløbsgrænser, som reguleres efter personskattelovens § 20 opjusteres fra 1987- til 2010-niveauet. For den konkrete beløbsgrænse er 2010-niveauet 13.600 kr. Opjusteringen fore-slås dog alene at have betydning for indkomståret 2010, da bestemmelsen i kildeskattelo-vens § 5 B, stk. 2, herefter ikke længere finder anvendelse.Teknisk foreslås dette gjort ved en ændring af overgangsreglerne i lov nr. 521 af 12. juni2009, som ophæver kildeskattelovens § 5 B, stk. 2, med virkning fra indkomståret 2011.
Side 11
Bilag 1
Ændringsforslaget sammenholdt med gældende lov og det fremsatte lovforslagGældende formuleringLovforslagetÆndringsforslaget§1I lov nr. 1535 af 19. de-cember 2007 om pensionsaf-kastbeskatning (pensionsaf-kastbeskatningsloven), somændret ved § 1 i lov nr. 1339af 19. december 2008, § 22 ilov nr. 1344 af 19. december2008 og § 13 i lov nr. 462 af12. juni 2009, foretages føl-gende ændringer:10.Efter § 23 indsættes:”§23 a.Når skattepligtenfor de skattepligtige, der ernævnt i § 1, stk. 1, ophører,skal forsikringsselskabet mv.foretage en endelig opgørelseaf beskatningsgrundlaget ogden skattepligtige del heraf.Forsikringsselskabet m.v. skaltilbageholde skatten og angiveog indbetale den til told- ogskatteforvaltningen inden for 3hverdage efter, at forsikrings-selskabet m.v. har fået kend-skab til ophøret. Samtidig medindbetalingen af skatten giverforsikringsselskabet mv. denskattepligtige underretning omindbetalingen. Ved den ende-lige opgørelse af beskatnings-grundlaget for en pensionsop-sparingskonto anses et værdi-papir for afstået på tidspunktetfor ophør af skattepligten foret beløb svarende til handels-værdien på ophørstidspunktet.Ved denne opgørelse skal derud over forfaldne renter med-regnes de renter, der på op-hørstidspunktet er påløbne,men ikke forfaldne. § 23, stk.2 og 3, finder tilsvarende an-vendelse.Stk. 2.Skatteministeren fast-sætter regler om underretnin-gen efter stk. 1.”2)Nr. 10affattes således:”10. Efter § 23 indsættes:»§23 a.Når skattepligten forde skattepligtige, der er nævnti § 1, stk. 1, ophører uden atder er tale om dødsfald, skalforsikringsselskabet m.v. fore-tage en endelig opgørelse afbeskatningsgrundlaget og denskattepligtige del heraf. For-sikringsselskabet m.v. skal til-bageholde skatten og angiveog indbetale den til told- ogskatteforvaltningen inden for 1måned efter, at forsikringssel-skabet m.v. har fået kendskabtil ophøret. Samtidig med ind-betalingen af skatten giverforsikringsselskabet m.v. denskattepligtige underretning omindbetalingen. Ved den ende-lige opgørelse af beskatnings-grundlaget for en pensionsop-sparingskonto anses et værdi-papir for afstået på tidspunktetfor ophør af skattepligten foret beløb svarende til handels-værdien på ophørstidspunktet.Ved denne opgørelse skal derud over forfaldne renter med-regnes de renter, der på op-hørstidspunktet er påløbne,men ikke forfaldne. § 23,stk. 2 og 3, finder tilsvarendeanvendelse.Stk. 2. Ved anvendelsen af §Side 12
15, stk. 7, skal den skatteplig-tige til brug for pengeinstitut-tets opgørelse som nævnt istk.1, give instituttet oplysningom værdierne opgjort efter §15, stk. 7, 1. og 2. pkt., pågrundlag af senest foreliggen-de regnskab. Ved anvendelsenaf § 16, stk. 2, skal den skatte-pligtige til brug for pengeinsti-tuttets opgørelse som nævnt istk. 1, give instituttet oplys-ning som nævnt i § 16, stk. 3,på grundlag af senest forelig-gende regnskab eller af værdi-en af aktiverne i kommandit-selskabet som nævnt i § 16,stk. 2, 2. pkt., på tidspunktetfor skattepligtsophøret somnævnt i stk. 1.Stk. 3. Skatteministeren fast-sætter regler om underretnin-gen efter stk. 1.«§ 25.Henstår der ved udgan-gen af det indkomstår, hvorien af de pensionsordninger,der er nævnt i § 1, stk. 1, op-hører, eller hvori skatteplig-ten for en af de skattepligtige,der er nævnt i § 1, stk. 2, op-hører, en negativ skat, jf. §17, der ikke kan udnyttes tilfradrag i skat for efterfølgen-de indkomstår, og som ikkekan udbetales efter § 17, stk.2-5, kan et beløb, der svarertil den negative skat, udbeta-les til ordningen eller institu-tionen, jf. dog stk. 2. Der kandog højst udbetales et beløbsvarende til den skat efterdenne lov og den afgift efterrealrenteafgiftsloven, der erbetalt for de 5 indkomstårumiddelbart forud for det før-ste af de år, for hvilke der fo-religger uudnyttet negativskat.§ 30.Hvis en skattepligtigikke rettidigt giver pengein-stituttet oplysning om værdi-erne efter § 15, stk. 7, og §2)Efter nr. 10 indsættes somnyt nummer:”01. I§ 25, stk. 1, 2. pkt.,ind-sættes efter ”skat efter dennelov”: ”, skat efter lov om be-skatning af visse pensionska-pitaler m.v. (pensionsafkast-beskatningsloven)”.
3)Efter nr. 11 indsættes somnyt nummer:”02. I§ 30ændres ”§ 22” til:”§§ 22 og 23 a”.Side 13
16, stk. 3, skal pengeinstitut-tet i forbindelse med indgi-velsen af opgørelsen efter §22 orientere told- og skatte-forvaltningen om, at oplys-ning om de nævnte værdierikke er modtaget. Told- ogskatteforvaltningen senderherefter en meddelelse til denskattepligtige om, at denneikke rettidigt har indsendt op-lysning om værdierne efter §15, stk. 7, og § 16, stk. 3, tilpengeinstituttet, og orientererpengeinstituttet herom. Denskattepligtige skal senest 1måned efter meddelelsens da-tering give pengeinstituttetoplysning om værdierne efter§ 15, stk. 7, og § 16, stk. 3.§2I pensionsbeskatningslo-ven, jf. lovbekendtgørelse nr.1120 af 10. november 2006,som ændret bl.a. ved § 1 i lovnr. 347 af 18. april 2007, § 1 ilov nr. 1534 af 19. december2007, § 2 i lov nr. 1339 af 19.december 2008, § 1 i lov nr.412 af 29. maj 2009 og senestved § 11 i lov nr. 521 af 14.juni 2009, foretages følgendeændringer:§ 21 ABeløb, der er indbetalttil en kapitalforsikring elleropsparing i pensionsøjemed,og som ikke kan fratrækkesved opgørelsen af den skatte-pligtige indkomst, jf. § 18,stk. 2, 1. pkt., eller som skalmedregnes ved opgørelsen afden skattepligtige indkomst,jf. § 21, stk. 1, kan tilbagebe-tales eller overføres til en an-den ordning omfattet af kapi-tel 1, uden at dette betragtessom en afgiftspligtig udbeta-ling. En overførsel efter 1.pkt. har virkning for det ind-komstår, hvor der er foretagetindbetaling på kapitalforsik-ring m.v. 1. og 2. pkt. findertilsvarende anvendelse på de4)Efter nr. 5 indsættes somnyt nummer:”01.I§ 21 A, stk. 1,indsættessom4. pkt.:”Ved beregning af det over-skydende beløb efter § 18, stk.2, 4. pkt., ses der bort fra per-sonlig indkomst, der ikke erskattepligtig til Danmark, ellerhvortil beskatningsretten efterbestemmelserne i en dobbelt-beskatningsoverenskomst til-falder en fremmed stat, Færø-erne eller Grønland.”.
Side 14
tilfælde, som er nævnt i § 18,stk. 2, 3. og 4. pkt.§3I lov nr. 471 af 12. juni2009 om arbejdsmarkedsbi-drag (arbejdsmarkedsbidrags-loven), foretages følgendeændring:
§ 2.Grundlaget for arbejds-markedsbidrag for lønmodta-gere m.v. er følgende ind-komster, jf. dog stk. 2 og § 3:---4) Indbetalinger foretaget afarbejdsgiver, tidligere ar-bejdsgiver eller offentligemyndigheder til pensions-ordninger i samme omfangsom nævnt i pensionsbe-skatningslovens § 19.5) Indbetalinger foretaget afarbejdsgiver til pensions-ordninger etableret i ud-landet, når indbetalingernei medfør af en dobbeltbe-skatningsoverenskomst ik-ke skal medregnes til denskattepligtige indkomst forlønmodtageren.
5)Efter nr. 1 indsættes somnye numre:”01. I§ 2, stk. 1, nr. 4,indsæt-tes efter ”i samme omfangsom nævnt i pensionsbeskat-ningslovens § 19”: ”, jf. dog §3, nr. 4”.”
”02. I§ 2, stk. 1, nr. 5,indsæt-tes efter ”ikke skal medregnestil den skattepligtige indkomstfor lønmodtageren”: ”, jf. dog§ 3, nr. 4”.”
§ 3.Følgende medregnes ikkei grundlaget for arbejdsmar-kedsbidrag:3) Vederlag som nævnt i § 2,stk. 1, nr. 1, 2 og 4, i detomfang sådanne vederlagikke skal medregnes vedopgørelsen af den skatte-pligtige indkomst.
”03. I§ 3, nr. 3,ændres ”somnævnt i § 2, stk. 1, nr. 1, 2 og4” til: ”som nævnt i § 2, stk. 1,nr. 1 og 2”.”
”04. I§ 3indsættes som nr. 4):”4) Vederlag som nævnt i nr.3, når dette indbetales på enpensionsordning.”.”§4I dødsboskatteloven, jf.lovbekendtgørelse nr. 908 afSide 15
28. august 2006, som ændretbl.a. ved § 1 i lov nr. 521 af17. juni 2008 og senest ved §4 i lov nr. 525 af 12. juni2009, foretages følgende æn-dringer:§ 30.Af bobeskatningsind-komsten betales dødsboskatmed 50 pct. Endvidere beta-les skat af aktieindkomst efter§ 32, stk. 1. Negativ skat afaktieindkomst efter § 32, stk.4, modregnes i skatten op-gjort efter 1. pkt., i det om-fang beløbet kan rummesheri. Et eventuelt oversky-dende beløb tilbagebetales tilboet efter § 31.§ 10I skattekontrolloven, jf.lovbekendtgørelse nr. 1126 af24. november 2005, som æn-dret senest ved § 6 i lov nr.521 af 12. juni 2009 og § 16 ilov nr. 525 af 12. juni 2009,foretages følgende ændring:§ 11 C.---Stk. 4.Den i stk. 3 nævnte er-klæring skal, når den tegnedeordning ikke omfattes af pen-sionsbeskatningslovens § 53A, stk. 4, og ordningen ikkeer tegnet under omstændig-heder som nævnt i pensions-beskatningslovens § 53 B,stk. 2, være vedlagt følgende:1 Fuldmagt fra forsikringsta-geren m.v. til told- og skat-teforvaltningen til indseen-de i ordningen i det uden-landske selskab.2 Erklæring fra det uden-landske selskab, hvori detpåtager sig hvert år af egendrift inden den 1. februartil told- og skatteforvalt-ningen at sende følgendeoplysninger vedrørendeordningen det foregåendekalenderår:7)Efter nr. 1 indsættes somnyt nummer:”01.§ 11 C, stk. 4, nr. 2, litrac, 1. pkt.affattes således:”Årets afkast af ordningen op-gjort efter pensionsafkastbe-skatningslovens §§ 3-5, med-mindre selskabet i stedet sen-der oplysning om årets skatte-pligtige afkast opgjort somforskellen mellem på den eneside forsikringens kapitalvær-di ved årets udgang med tillægaf udbetalinger i årets løb ogpå den anden side forsikrin-gens kapitalværdi ved åretsbegyndelse med tillæg af ind-betalinger i årets løb, i hvilkettilfælde selskabet i stedet foroplysning om ordningens in-destående ved indkomståretsudgang, jf. litra a, sender op-lysning om kapitalværdien afordningen ved indkomståretsudgang.”Side 16
6)Efter nr. 1 indsættes somnyt nummer:”01. I§ 30, stk. 1,ændres ”§32, stk. 4” til: ”§ 32, stk. 3”.”.
A) Ordningens indeståendeved indkomstårets udgang.b) Årets udbetalinger fra ord-ningen.c) Årets skattepligtige afkastopgjort efter pensionsaf-kastbeskatningslovens §§3-5. Efter pensionsafkast-beskatningslovens § 4, stk.1, 1. pkt., skal dog alenemedregnes forskellen mel-lem værdien af forsikrin-gens depot ved indkomst-årets udgang korrigeret ef-ter § 4, stk. 3, og værdienaf forsikringens depot vedindkomstårets begyndelsekorrigeret efter § 4, stk. 4.8)Efter § 16 indsættes som nyparagraf:»§01I lov nr. 521 af 12. juni 2009om ændring af kildeskattelo-ven og forskellige andre love(Forenkling af reglerne omopkrævning af arbejdsmar-kedsbidrag og konsekvensæn-dringer som følge af Forårs-pakke 2.0 m.v.) foretages føl-gende ændring:1.I§ 29, stk. 7,indsættes efter»fastsættes«: »grundbeløbet ikildeskattelovens § 5 B, stk. 2,til 13.600 kr. og«.«
§ 29.---Stk. 7.For indkomståret 2010fastsættes grundbeløbet i kil-deskattelovens § 48 E, stk. 3,nr. 5, til 63.800 kr.
Side 17
Side 18