Skatteudvalget 2009-10
L 22 Bilag 8
Offentligt
755610_0001.png
755610_0002.png
755610_0003.png
755610_0004.png
J.nr. 2009-321-0014Dato: 11. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 22 – Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Justeringer af pensi-onsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven, udbytteskat iskattefritagne dødsboer samt tekniske justeringer af Forårspakke 2.0).Hermed sendes kommentar til henvendelse af 28. oktober 2009 fra Forsik-ring & Pension (L 22 - bilag 5).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
Forsikring & Pension (F&P)er overordnet set positiv over for den del af lovforslaget, der ved-rører pensionsbeskatningsloven. F&P har dog enkelte bemærkninger til og spørgsmål om pen-sionsbeskatningsloven.
Udbetaling af beløb, der ikke har været fradragsret forF&P har i sit høringsbrev over udkast til lovforslaget spurgt, hvordan man i praksis skalhåndtere den skattefrie del af en udbetaling fra en pensionsordning. Dvs. den del, som bor-geren kan godtgøre, at der ikke har været fradrags- eller bortseelsesret for. I ministeriets hø-ringsnotat (bilag 1 til lovforslaget) oplyses bl.a., at skattefri beløb udbetales fordelt ud overden restlevetid, som selskabet anvender for ordningen.F&P finder det vanskeligt at forklare en person, at den pågældendes skattefrie beløb skalbetales tilbage efter en restlevetidsmetode, når restlevetiden ikke er ens i de forskellige sel-skaber. Metoden vil derfor alt andet lige indebære ulige behandling af de involverede per-soner. F&P pointerer, at pensionsinstitutterne må udbetale på baggrund af modtaget skatte-kort, så endelig skatteansættelse er et mellemværende mellem skattemyndighederne ogborgeren. F&P vil gerne have oplyst, hvorledes der med restlevetidsmetoden skal forholdesved dødsfald med uafskrevne beløb i relation til efterladte.F&P mener, at praksis for behandling af skattefrie beløb, for hvilke der ikke har været fra-drags- eller bortseelsesret, bør svare helt til behandling af frie midler, for hvilke der har væ-ret fradrags- eller bortseelsesret. Det vil sige, at der er en fast fradragsperiode på 10 år,hvilket er i harmoni med gældende fradragsregler i pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 3og 4. F&P vil gerne for god ordens skyld have bekræftet en sådan praksis.Hertil bemærkes:Jeg skal indledningsvise bemærke, at tilfælde, hvor der på en fradragsberettiget pensions-ordning er foretaget indbetalinger uden fradragsret, indtil videre vil være relativt få. Dettevil formentlig hovedsageligt være begrænset til indbetalinger, som en pensionsopsparer un-der ophold i udlandet foretager til en ordning, der er fradragsberettiget efter pensionsbe-skatningsloven.I ratepensioner og ophørende livrenter er der ved påbegyndelsen af udbetalingen fastsat enudbetalingsperiode for ordningen. I sådanne ordninger skal det skattefrie beløb fordelesforholdsmæssigt ud på den fastsatte udbetalingsperiode.For så vidt angår livrenter har forsikringsselskabet forud for påbegyndelsen af udbetalingenopgjort en udbetalingsperiode ud fra størrelsen af opsparingen, en antagelse om det fremti-dige afkast og en forudsætning om længden af den periode, hvori udbetalingen skal ske.Det skattefrie beløb vil skulle fordeles ud på den udbetalingsperiode, der er fastsat for denpågældende ordning (eller grupper af ordninger). Det betyder, at hvis forsikringstageren le-ver længere end den forventede restlevetid, vil hele den udbetaling, der sker efter detteSide 2
tidspunkt, være skattepligtig. Lever forsikringstageren i kortere tid end den forventede rest-levetid, vil eventuelle begunstigede efterladte skulle succedere i skattefrie udbetalinger. Erder ingen efterladte, omfordeles det ikke udbetalte beløb til de øvrige forsikringstagere.I det omfang restlevetiden er forskellig i de forskellige selskaber, betyder det, at forsik-ringstageren ved en given opsparing vil kunne få et lidt forskelligt årligt beløb udbetalt i deforskellige selskaber, idet det opsparede beløb netop skal ”række” i et forskelligt antal år.Derfor ville en fordeling af det skattefrie beløb ud på det samme antal år uafhængigt af denrestlevetid, som det enkelte selskab lægger til grund ved fastsættelsen af det årligt udbetaltebeløb, nok også kunne blive vanskelig at forklare forsikringstageren. En sådan fremgangs-måde ville for et givet opsparet beløb føre til, at den årlige skattepligtige del af den samledeudbetaling vil være forskellig i de enkelte selskaber, medens det årlige skattefrie beløb vilvære det samme i alle selskaber.Jeg må også i øvrigt afvise en model, hvorefter det skattefrie beløb skal fordeles over 10 årmed den begrundelse, at der for et kapitalindskud på en privattegnet ordning gælder en for-deling af fradraget over 10 år. Jeg kan ikke umiddelbart se en sådan sammenhæng mellemdisse to situationer. Hertil kommer, at modellen ikke i alle tilfælde vil kunne praktiseres. Ide tilfælde, som nok vil være relativt få, hvor det skattefrie beløb overstiger det skatteplig-tige beløb, ville udbetaling over 10 år i nogle tilfælde ikke udgøre en tilstrækkelig periodetil at opnå, at hele det skattefrie beløb kan udbetales.§ 53 A-ordninger og nugældende opgørelsesmetode for pensionsafkastskat (lovforslagets §2, nr. 9)F&P peger på, at en såkaldt § 53 A-ordning (en ikke-fradragsberettiget ordning) i princip-pet er at sidestille med en bankbog med frie midler, og at rentetilvækstbeskatning af en så-dan ordning ikke har nogen særlig sammenhæng med en opgørelsesmetode efter pensions-afkastbeskatningsloven, jf. pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5.F&P går derfor ud fra, at muligheden for at anvende den nuværende opgørelsesmetodegælder generelt for § 53 A-ordninger, uanset hvilken opgørelsesmetode, der anvendes forøvrige (fradragsberettigede) ordninger i det pågældende pensionsinstitut, men ønsker gernedette bekræftet.Hertil bemærkes:Dette kan bekræftes.Lovforslagets § 2, nr. 9, går ud på, at hvis pensionsudbyderen ikke opgør afkastet efter pen-sionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5, kan afkastet opgøres som forskellen mellem ordnin-gens kapitalværdi ved indkomstårets udgang med tillæg af udbetalinger og på den andenside ordningens kapitalværdi ved indkomstårets begyndelse med tillæg af indbetalinger.Side 3
Den foreslåede bestemmelse kan anvendes for alle ordninger omfattet af pensionsbeskat-ningslovens § 53 A under den forudsætning, at pensionsinstituttet ikke for nogen af disseordninger opgør afkastet efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3-5.Utilsigtet mangel i PBL § 21 A, stk. 1F&P peger på, at pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1, med Forårspakke 2.0 er ændret,idet det dog af lovbemærkningerne tydeligt fremgik, at der ikke var tilsigtet en indholds-mæssig ændring af behandlingen af de situationer, som bestemmelsen før ændringen regu-lerer. F&P mener derfor, at det er utilsigtet, at følgende sætning fra den tidligere lov ikkelængere er at finde i bestemmelsen:”Ved beregning af det overskydende beløb ses der bort fra personlig indkomst, der ikke erskattepligtig til Danmark, eller hvortil beskatningsretten efter bestemmelserne i en dobbelt-beskatningsoverenskomst tilfalder en fremmed stat, Færøerne eller Grønland.”F&P forventer, at der rettes op på sagen med et ændringsforslag til L 22.Hertil bemærkes:F&P har ret i, at det er utilsigtet, at denne sætning udgik ved Forårspakke 2.0. Jeg vil derforfremsætte ændringsforslag til lovforslaget, hvorefter den pågældende regel atter indsættes ipensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1.
Side 4