Skatteudvalget 2009-10
L 22 Bilag 7
Offentligt
755597_0001.png
755597_0002.png
755597_0003.png
755597_0004.png
755597_0005.png
J.nr. 2009-321-0014Dato: 11. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 22 – Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Justeringer af pensi-onsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven, udbytteskat iskattefritagne dødsboer samt tekniske justeringer af Forårspakke 2.0).Hermed sendes kommentar til henvendelse af 2. november 2009 fra Fi-nansrådet (L 22 - bilag 3).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
Finansrådet har den 2. november 2009 henvendt sig til Folketingets Skatteudvalg om enkel-te forhold i lovforslaget.Ingen endelig opgørelse af pensionsafkastskatten ved afgiftsfri overførsler af pensionsord-ninger.Efter lovforslaget gives der adgang til at foretage afgiftsfri overførsler af pensionsordningermellem et pensionsinstitut og et pengeinstitut, uden at der skal foretages en endelig opgø-relse af pensionsafkastskatten. Finansrådet finder dette positivt, men peger på, at det for-hold, at et pensionsinstitut fortsat har adgang til at vælge at foretage endelig afregning afpensionsafkastskatten, vil hæmme det frie valg for pensionskunden af pensionsudbyder tilskade for konkurrencen på pensionsmarkedet.Hertil bemærkes:Som det anføres i høringsskemaet, jf. bilag 1 til lovforslaget, sikrer valgfriheden en højgrad af fleksibilitet. Dertil kommer, at en fjernelse af valgfriheden vil indebære en stram-ning af reglerne for overførsel af pensionsordninger mellem to forsikringsselskaber. Ende-lig vil det være et konkurrenceparameter for den enkelte pensionsudbyder, om man i for-bindelse med afgiftsfri overførsler foretager endelig opgørelse af pensionsafkastskatten el-ler ej.Ophør af personers fulde skattepligtFinansrådet anfører for det første, at det bør sikres, at SKAT giver meddelelse til pensions-instituttet, når fuldt skattepligtsophør/skift af skattemæssigt domicil har fundet sted. I mod-sat fald må det præciseres i loven, hvornår og under hvilke forhold der foreligger "kend-skab" til skattepligtsophør/skift af domicil. Således forekommer en meddelelse fra kundeneller en formodning fra den enkelte ansatte i pensionsinstituttet næppe at være et hensigts-mæssigt kriterium til at opgøre eventuel PAL-skat.Hertil bemærkes:Det er ikke hensigten med den foreslåede § 23 a i pensionsafkastbeskatningsloven, jf. lov-forslagets § 1, nr. 10, at pensionsinstitutterne selv skal vurdere, om en pensionskunde erfuldt skattepligtig eller ej. SKAT udsteder i forbindelse med skattepligtsophøret en fritagel-sesattest til pensionskunden, som kunden med henblik på at opnå skattefrihed sender tilpensionsudbyderen. Pensionsudbyderen får dermed kendskab til ophøret.Finansrådet vil for det andet gerne have oplyst, om pensionsinstituttet skal betale moraren-te, såfremt PAL-skat ved årsskiftet ikke er beregnet korrekt.Hertil bemærkes:
Side 2
Rentebestemmelsen i pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 3, finder tilsvarende an-vendelse for ophør af fuld skattepligt efter den foreslåede § 23 a.Finansrådet anfører for det tredje, at det bør sikres, at pensionsinstituttet aldrig kan kommetil at hæfte for eventuel PAL-skat, som det ikke er muligt at inddrive som følge af, at de-potværdien er faldet fra tidspunktet for skattepligtsophøret til det tidspunkt, hvor pensions-udbyderen får kendskab til ændringen af skattepligtsforholdet, eller som ikke kan inddrives,fordi man ikke kan gennemføre et salg af papirer uden kundens samtykke.Hertil bemærkes:Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 2, som foreslås at finde tilsvarende anven-delse i tilfælde omfattet af den foreslåede § 23 a, gælder, at pensionsinstituttet inden ennærmere angivet frist er forpligtet til at indsende opgørelse af beskatningsgrundlaget og denskattepligtige del heraf samt selve skatten til SKAT. Af reglen i § 23, stk. 2, fremgår deringen undtagelse til forpligtelsen til at afregne skatten overfor SKAT.Finansrådet anfører for det fjerde, at den foreslåede § 23 a bør suppleres med bestemmelserom værdiansættelse af unoterede aktier opkøbt til pensionsordningen. Pengeinstituttet kanifølge Finansrådet ikke forestå en sådan værdiansættelse.Hertil bemærkes:Pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7, regulerer værdiansættelsen af unoterede akti-er i forbindelse med lagerbeskatningen ved indkomstårets udløb. Pensionskunden skal år-ligt og senest den 1. december i det enkelte indkomstår give pengeinstituttet oplysning omde relevante værdier, jf. § 15, stk. 7, 3. pkt.Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 11, stk. 2, gælder, at i indkomstår, hvor skatteplig-ten indtræder eller ophører, er indkomståret den del af kalenderåret, hvori skattepligten harbestået. Pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 7, finder altså tilsvarende anvendelseved ophør af skattepligt.Imidlertid tager bestemmelsen i § 15, stk. 7, 3. pkt., om kundens pligt over for pengeinsti-tuttet ikke umiddelbart højde for, at værdiansættelsesbestemmelsen vil finde tilsvarendeanvendelse ved ophør af fuld skattepligt.Jeg vil derfor fremsætte ændringsforslag til lovforslaget, hvorefter kunden i forbindelsemed skattepligtsophøret over for pengeinstituttet skal give pengeinstituttet oplysning om derelevante værdier. For de nærmere vilkår henvises til det lovede ændringsforslag.Finansrådet anfører for det femte, at fristen på tre hverdage for pensionsudbyderen til at fo-retage en endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf er forkort. Den bør i stedet sættes til 30 dage. Der er således tidskrævende opgaver forbundetmed opgørelsen.Side 3
Hertil bemærkes, at jeg agter at stille et ændringsforslag, således at fristen er 30 dage.Hvilke kollektive pensionsordninger er omfattet af overgangsbestemmelserne?Finansrådet ønsker at få præciseret, hvilke kollektive ordninger der er omfattet af over-gangsbestemmelserne i lov nr. 412 af 29. maj 2009, herunder ønskes belyst, om adgangentil at kunne indbetale ud over 100.000 kr.’s-loftet til en rateordning/ophørende livrente påen kollektiv ordning omfattet af overgangsreglerne for kollektive overenskomster forudsæt-ter, at størrelsen af bidraget til rateordningen/ophørende livrente eksplicit er fastsat i selveoverenskomsten, eller om adgangen også gælder, hvis arbejdstageren ved eget valg kanfastsætte andelen af det samlede pensionsbidrag, som indsættes på rateordning/ophørendelivrente.Endvidere bør det præciseres, om undtagelsen kun gælder, såfremt pensionsindbetalingenvia overenskomsten overstiger 100.000 kr. – f.eks. 150.000 kr. – eller om undtagelsen tilli-ge finder anvendelse ved en privat indbetaling på 40.000 kr. og en indbetaling via en kol-lektiv overenskomst på 70.000 kr. Bestemmelsen i § 3, stk. 12, i lov nr. 412 af 29. maj 2009kan læses således, at arbejdsgiverens indbetalinger på rateordninger m.v. på de omfattedekollektive ordninger ikke indgår i 100.000 kr.’s-loftet.Hertil bemærkes:Overgangsreglen i § 3, stk. 12, i lov nr. 412 af 29. juni 2009 går ud på, at der i en over-gangsperiode er fuld fradragsret for en arbejdsgivers obligatoriske indbetalinger til en ar-bejdsmarkedspensionsordning, omfattet af en kollektiv overenskomst, uanset at indbetalin-gen overstiger loftet på 100.000 kr. for indbetalinger til en rateordning eller ophørende liv-rente.Det er ikke muligt via lovgivning at præcisere nærmere hvilke arbejdsmarkedspensioner,der er omfattet af overgangsreglen. En eventuel lovgivning, der tager sigte på at definerehvilke arbejdsmarkedspensioner, der er omfattet af overgangsreglen, kan indebære risikofor uheldige modsætningsslutninger. I det omfang der er tvivl om, hvorvidt der er tale omobligatoriske indbetalinger ifølge en kollektiv overenskomst, jf. § 3, stk. 12, i nævnte lov,må dette afgøres konkret, eventuelt ved at søge bindende svar i SKAT.For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt den situation, hvor arbejdstageren ved eget valgkan fastsætte andelen af det samlede pensionsbidrag, som indsættes på rateord-ning/ophørende livrente, er omfattet af overgangsreglen, bemærkes, at den tager sigte påsituationer, hvor den ansatte/arbejdsgiveren er forpligtet til at foretage indbetalinger i hen-hold til en overenskomst, og parterne således ikke selv kan ændre indbetalingerne medhenblik på at bringe indbetalingen ned på 100.000 kr. Overgangsreglen gælder ifølge ord-lyden af overgangsreglen kun for ”obligatoriske indbetalinger ifølge en kollektiv overens-komst”. I det tilfælde, hvor arbejdstageren ved eget valg kan fastsætte andelen af det sam-Side 4
lede pensionsbidrag, er der netop ikke tale om obligatoriske indbetalinger. Den situation,som Finansrådet spørger om, er således ikke omfattet af overgangsreglen.I den situation, hvor der i en arbejdsgiverordning på en rateordning eller ophørende livrentei et år indbetales eksempelvis 70.000 kr., og arbejdstageren privat herudover foretager enindbetaling på 40.000 kr., indebærer overgangsreglen, at arbejdstageren har bortseelsesretfor de 70.000 kr. på arbejdsgiverordningen. Herudover har den pågældende arbejdstagerfradragsret for 30.000 kr., som den pågældende indbetaler privat på ordningen. Pensionsop-spareren kan godt indbetale de sidste 10.000 kr. Konsekvensen er, at der ikke er fradragsretfor beløbet, og at beløbet ikke beskattes i forbindelse med udbetalingen. Der henvises tildet sidste eksempel i bemærkningerne til § 3, stk. 13, i lovforslag nr. L 200 i Forårspakke2.0.Ophævelse af efterbeskatningsreglerneFinansrådet finder, at det bør overvejes at ophæve efterbeskatningsreglerne i PBL §§ 19A-19E, da Danmark dels gennem de fleste dobbeltbeskatningsoverenskomster har fået tillagtbeskatningsretten, dels via skattereformen har begrænset indbetalinger på rateopsparinger.Loftet over indbetalinger på ratepension indebærer, at spekulation ved udrejse ikke er mu-ligt. Ratepensioner/ophørende livrenter bør således som minimum undtages fra bestemmel-sen. Den gældende lovgivning medfører, særligt i forbindelse med udstationeringer af an-satte, at der ofte skal søges dispensationer for den nævnte beskatning - uagtet at personenikke har udsigt til at gå på pension som følge af alder, og efter udstationeringsaftalen ven-der hjem til Danmark efter en kortere periode.Hertil bemærkes:Finansrådets forslag ligger uden for lovforslaget. Jeg vil dog under alle omstændighederhenlede opmærksomheden på, at loftet for indskud på ratepension og ophørende livrenterførst finder anvendelse fra 2010, mens man ved anvendelsen af efterbeskatningsreglerne sertilbage på indskuddene de seneste 5 indkomstår før fraflytningen.Hertil kommer, at det jo – som det også fremgår af Finansrådets kommentar – ikke er i alledobbeltbeskatningsoverenskomster, at Danmark har fået tillagt beskatningsretten.
Side 5