Skatteudvalget 2009-10
L 22 Bilag 3
Offentligt
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K
Henvendelse vedrørende L 22
Skatteministeren fremsatte den 7. oktober 2009 Forslag til lov om ændringaf pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven og forskelligeandre love (L 22). Finansrådet har i den forbindelse følgende bemærknin-ger:§ 1, nr. 9 og 1:Ifølge forslaget gives der adgang til at foretage afgiftsfri overførsler af pen-sionsordninger mellem et pensionsinstitut og et pengeinstitut, uden at derskal foretages en endelig opgørelse af pensionsafkastskatten. Finansrådetfinder dette positivt, men vil imidlertid pege på, at man burde gå skridtetvidere, således at der var pligt for det afgivende penge- eller pensionsinsti-tut til at videregive de nødvendige skatteoplysninger til det modtagendeinstitut, så kunden ikke længere risikerer at skulle fortabe negativ pensions-afkastskat ved overførsel af en pensionsordning. Det forhold, at et pensi-onsinstitut fortsat har adgang til at vælge at foretage endelig afregning afpensionsafkastskatten, vil således fortsat hæmme det frie valg for pensi-onskunden af pensionsudbyder til skade for konkurrencen på pensionsmar-kedet.§ 1, nr. 10:Det bør sikres, at SKAT giver meddelelse til pensionsinstituttet, når den ful-de skattepligtsophør/skift af skattemæssige domicil har fundet sted. Detskal i den forbindelse bemærkes, at der ikke længere findes regler om af-sluttende selvangivelse ved skattepligtsophør og aldrig har været regler omafsluttende selvangivelse ved skift af skattemæssig domicil efter en dob-beltbeskatningsoverenskomst.I modsat fald må det præciseres i loven, hvornår og under hvilke forhold derforeligger "kendskab" til skattepligtsophør/skift af domicil. Således fore-kommer en meddelelse fra kunden eller en formodning fra den enkelte an-satte i pensionsinstituttet næppe at være et hensigtsmæssigt kriterium til atopgøre eventuel PAL-skat.Tidspunktet for skattepligtsophør er således ofte til diskussion mellem skat-temyndighederne og skatteyderen, hvilket kan illustreres med følgende ek-sempel:"Skatteyderen sætter i forbindelse med en emigration sin bolig til salg i lø-
2. november 2009
Finansrådets HusAmaliegade 71256 København K
Telefon 3370 1000Fax3393 0260
Journalnr. 651/01Dok. nr. 235959-v1
bet af 2010. Skattepligten ophører - dog kun under forudsætning af, at hu-set rent faktisk senere afhændes". Skal der i denne situation beregnes PAL-skat på udrejsetidspunktet? Såfremt huset ikke kan sælges, opretholdesden fulde skattepligt. Betaling af PAL-skat afhænger af, om skatteyderenbeskattes i tilflytningslandet efter reglerne for derboende personer, såfremtder er en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Er der ikke en dobbeltbeskat-ningsoverenskomst, skal der i situationen, hvor huset ikke er solgt, betalesfuld PAL-skat i Danmark.Finansrådet vil endvidere gerne have oplyst, om pensionsinstituttet skal be-tale morarente, såfremt PAL-skat ved årsskiftet ikke er beregnet korrekt.Endvidere bør det sikres, at pensionsinstituttet aldrig kan komme til at hæf-te for eventuel PAL-skat, som det ikke er muligt at inddrive som følge af, atdepotværdien er faldet fra tidspunktet for ophøret/skiftet af skattemæssigtdomicil til meddelelse/kendskab om ændring af skattepligtsforhold findersted, eller som ikke kan inddrives, fordi man ikke kan gennemføre et salg afpapirer uden kundens samtykke.Bestemmelsen om beskatning ved fraflytning, bør suppleres med bestem-melser om værdiansættelse af unoterede aktier opkøbt til pensionsordnin-gen. Pensionsinstituttet kan ikke forestå en sådan værdiansættelseIfølge forslaget skal pensionsudbyderen ved skattepligtens ophør foretageen endelig opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige delheraf. Udbyderen skal herefter tilbageholde skatten og indbetale denne tilskattemyndighederne inden for en frist på tre hverdage. Finansrådet finder,at denne frist er alt for kort, og at fristen mindst bør sættes til 30 dage. Derer således tidskrævende opgaver forbundet med opgørelsen.§ 12, nr. 5:Finansrådet ønsker at få præciseret, hvilke kollektive ordninger der er om-fattet af overgangsbestemmelserne. Herunder ønskes belyst, om adgangentil at kunne indbetale ud over 100.000 kr.'s-loftet til rateordning/ophørendelivrenter på en kollektiv ordning omfattet af overgangsreglerne for kollektiveoverenskomster forudsætter, at størrelsen af bidraget til rateordnin-gen/ophørende livrente eksplicit er fastsat i selve overenskomsten, eller omadgangen også gælder, hvis arbejdstageren ved eget valg kan fastsætteandelen af det samlede pensionsbidrag, som indsættes på rateord-ning/ophørende livrente.Endvidere bør det præciseres, om undtagelsen kun gælder, såfremt pensi-onsindbetalingen via overenskomsten overstiger 100.000 kr. – fx 150.000kr. – eller om undtagelsen tillige finder anvendelse ved en privat indbetalingpå 40.000 kr. og en indbetaling via en kollektiv overenskomst på 70.000 kr.Bestemmelsen i § 3, stk. 12 i lov nr. 412 af kan læses således, at arbejdsgi-verens indbetalinger på rateordninger mv. på de omfattede kollektive ord-ninger ikke indgår i 100.000 kr.'s-loftet.
Side 2
Journalnr. 651/01Dok. nr. 235959-v1
RegelforenklingFinansrådet finder, at det bør overvejes at ophæve efterbeskatningsreglernei PBL §§ 19A-19E, da Danmark dels gennem de fleste dobbeltbeskatnings-overenskomster har fået tillagt beskatningsretten, dels via skattereformenhar begrænset indbetalinger på rateopsparinger. Loftet over indbetalingerpå ratepension indebærer, at spekulation ved udrejse ikke er muligt. Rate-pensioner/ophørende livrenter bør således som minimum undtages fra be-stemmelsen. Den gældende lovgivning medfører, særligt i forbindelse medudstationeringer af ansatte, at der ofte skal søges dispensationer for dennævnte beskatning - uagtet at personen ikke har udsigt til at gå på pensionsom følge af alder, og efter udstationeringsaftalen vender hjem til Danmarkefter en kortere periode.
Side 3
Journalnr. 651/01Dok. nr. 235959-v1
Med venlig hilsen